בחירות 2019: מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) את החוק לפיזור הכנסת ה-20 בקריאה שנייה ושלישית. ח"כ יהודה גליק וסגן השר ירון מזוז מהליכוד התנגדו. להצבעה עמדו שש הצעות חוק לפיזור שאושרו במליאת הכנסת, זאת לאחר דיון בו נאמו עשרות דוברים. מדובר בהצעת חוק ממשלתית והצעות חוק פרטיות של ציפי לבני, יאיר לפיד, רוברט אילטוב, תמר זנדברג ואיימן עודה. 

הדיון בוועדת הכנסת על חוק פיזור הכנסת
 
על הצבעתו נגד פיזור הכנסת אמר ח"כ גליק כי הוא אינו חושב שנכון להתפזר" ובנוסף "מדובר במחאה על שלא הבטיחו לי שחוק איסור פרסום ושיווק עישון יעלה בהסכמות". סגן השר מזוז לעומתו אמר כי טעה בהצבעה.

השר יריב לוין עלה להציג את החוק, וביקש לאשר את פיזור הכנסת, אך עוד לפני כן, אמר יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין כי סדר היום של המליאה לא ישתנה עד שהחוק יעבור באופן סופי. "לפני יומיים כנסתי בלשכתי את כל ראשי המפלגות. סיכמנו דברים ברורים - הבחירות יתקיימו ב-9 באפריל, ובמהלך יום רביעי החוק לפיזור הכנסת יחוקק בקריאה שנייה ושלישית. אני מודיע כאן ועכשיו שהישיבה הזאת לא תנעל ולא ישתנה סדר יומה כל עוד החוק לפיזור הכנסת לא יחוקק סופית בשנייה ושלישית. יהיה היום- אז היום. מחר - אז מחר או בעוד שבוע. אבל הישיבה הזאת לא תנעל ולא יהיו שום תוספות עד שהחוק הזה לא יעבור". 

צילום: מרק ישראל סלם


צילום: מרק ישראל סלם


הבוקר התכנסה ועדת הכנסת כדי לאשר את הפטור מחובת הנחה לחוק, שיאפשר את קידומו מהיר. במהלך הדיון התפתח עימות סוער בין יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר, לבין אנשי האופוזיציה, לאחר שזוהר הודיע כי הוא מעוניין לדחות את פיזור הכנסת בשבועיים. "יש חוקים חשובים מאוד עבור מי ששלח אותנו לכנסת וישלח אותנו לכנסת, זאת טובת המדינה וטובת הליכוד", אמר ח"כ זוהר בפתח בישיבה. פניתי לרה"מ וליו"ר הקואליציה לעזור בקידום החוקים לפני פיזור הכנסת. אבקש לקדם את החוקים הללו ואלה הם: חוק הטבות המס לתושבי הפריפריה, חוק המועצה להסדר הימורים בספורט, חוק המתמחים, חוק מרקם ההתיישבות ביו"ש (חוק ההסדרה 2)". 
 
לדברי זוהר, פיזור הכנסת יכול לקרות באופן מידי וגם מאוחר יותר. "החוקים הללו הם חוקים קריטיים לפני פיזור הכנסת. בוועדת הכנסת קובעים את פיזור הכנסת וכל עוד אני עומד בראשה זה מה שיקרה".
ח"כ יואל חסון, מרכז האופוזיציה: "אנו נמצאים בבית פוליטי שבו לכל ח"כ יש אינטרסים פוליטיים ופריימריז. יש גם סדר ויש מנהיגים ויש החלטות. התקבלה החלטה מוסכמת על פיזור הכנסת בשלוש קריאות היום. יו"ר הקואליציה ואני נשב ונעשה הכל כדי שחוקים טובים למען עם ישראל יעברו בוועדת ההסכמות ויחוקקו בקריאה שנייה ושלישית. עם כל הכבוד לך, יש כאן ראש ממשלה, יש יו"ר אופוזיציה שהחליטו לפזר את הכנסת בתיאום עם יו"ר הכנסת. לכן צריך לכבד את זה ולא לעשות מזה בזאר טורקי".

ח"כ אמיר אוחנה, אמר כי "יש מעט מאוד יוזמות בכנסת שחתומים עליהם חברים מכל סיעות הבית. רוב חברי הבית חתומים על הצעת חוק לתת תוספת ניקוד למתמחים". ואילו יו"ר הקואליציה, דודי אמסלם, אמר: "אנו מתכוונים להעביר היום את חוק הפיזור בשלוש קריאות. יש דברים שמיקי מעלה. הכוונה שלנו בשבוע הבא לעשות ימים מרוכזים ולהעביר את כל מה שאנו יכולים להעביר".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "הוחלט שהולכים לבחירות. זה כנראה מוסכם וזה בסדר גדול. לפזר את הכנסת מהרגע להירגע זה זלזול בעבודת הכנסת. אנחנו באמצע תהליכים. הזלזול הזה בציבור. יושבים ראשי מפלגות ומסכמים תאריך שנוח להם פוליטית. עבדנו כאן שבועות וחודשים על חוקים. לא יתכן שלא שיתנו לנו כמה ימים להשלים אותם".

האופוזיציה תקפה את עמדתו של ח"כ זוהר. ח"כ דב חנין, אמר כי הכנסת נמצאת בהסכמות שבמסגרתן יש תאריך לבחירות ויש לוח זמנים. יש מערכת שלמה של הסכמות. בכל הכנסות חלק מרכזי בפעילותה זה הסכמות. "אם אתה רוצה לבטל את ההסכמות זה בעיה שלכם. ראש הממשלה החליט על בחירות ואתה לא רוצה. אתה לא יכול לצפצף על ההסכמות. לא רוצה לפזר את הכנסת זה עניין שלך".

לקראת סיום הדיון, אמר ח"כ חסון כי אם הקואליציה תפעל להדחת ח"כ זוהר, האופוזיציה תתמוך. ח"כ זהור הגיב ואמר כי הוא יצביע בעד הצעה כזאת: "יותר קל לי להיות מודח מאשר לפזר כנסת לפני שנאשר חוקים שחשובים לי". יש לציין כי כדי להדיח את יו"ר הוועדה, צריך תמיכה של 80 חברי כנסת.

בעקבות עמדתו של זוהר, פרץ עימות בינו לבין יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם, על כך שזוהר למעשה פועל בניגוד לעמדת הליכוד.