אין כמו להתפנק עם שוקו חם בחורף. בדומה לילדים קטנים, גם אני חוטאת לא פעם במשקה עתיר הסוכרים. עכשיו החלטתי שהגיע הזמן למצוא אלטרנטיבה בריאה לאבקה המתוקה. הגעתי לסניף של "ברא צמחים" בתל אביב, חלק מרשת שהוקמה לפני יותר מעשור על ידי שרון קוצר. "חורף הוא עונה מאוד סוערת, עם שינויי טמפרטורה ושינויי לחות, ובראיה הסינית גם הקור מחליש יותר את הגוף ומאפשר שגשוג חיידקים", מבהירה לי חגית סספורטס, נטורופתית-הרבליסטית של "ברא צמחים". "בחורף אנשים נוטים לשתות משקאות חמים, ואת התה או השוקו הסטנדרטי אפשר להפוך לבריאים, ובעיקר לתומכים במערכת החיסונית".
רגע לפני תחילת סשן הכנת המשקאות אני עוברת אבחון נטורופתי קצר, "אבחון בעמידה", כפי שסספורטס קוראת לו. "את נוטלת תוספי תזונה או תרופות? את נמצאת בסטרס? מה מצבך ההורמונלי?" - היא שואלת אותי, כדי לוודא שפעילותם של כל הצמחים שתכף נכניס לתוך המשקאות אכן מתאימה לי. 
אנחנו מתחילות בהכנת "סופר־שוקו". "הפנטזיה של כולם בחורף היא כוס שוקו חם, עתיר סוכרים, על בסיס חלב פרה שלא מתאים לאנשים רבים", אומרת סספורטס. "ה'סופר־שוקו' הוא ורסיה בריאה של השוקו. הוא כולל כמות גדולה של נוגדי חמצון, לא ממותק, נותן תמיכה למערכת העצבים, מרגיע ומחזק".

רשימת המצרכים כוללת כוס חלב שקדים, כף סירופ מייפל אמיתי, כפית גדושה של אבקת חרובים, חצי כפית תמצית וניל אמיתית, כפית שמן קוקוס בכבישה קרה וחצי כפית קקאו רואו. סספורטס פוקדת עלי לחמם בסיר קטן את חלב השקדים, לערבב עם כל שאר המצרכים ולהמשיך לבשל במשך כמה דקות. אני ממלאת את ההוראות בקפדנות, והריחות המתוקים העולים מהסיר מתחילים ממש לשגע אותי. אני מכבה את האש ולוגמת בסקרנות. הטעם - גן עדן. המתיקות, אגב, רבה יותר מזו של השוקו שאני מכינה לעצמי בבית. 
***
אני תוהה לגבי כמות הקלוריות שבמשקה. "אנחנו, הנטורופתים, לא מתעסקים בקלוריות אלא בבריאות", היא מבהירה ומציעה שאכין גם משקה מאקה. צמח המאקה, לדבריה, טוב למערכת העצבים ולמערכת ההורמונלית, ואפילו משפר מצב רוח. בקיצור, בול תפור לדיכאון החורף. אגב, מאקה גם מעלה חשק מיני בקרב גברים ונשים. "כף מאקה ליום ובינגו", משכנעת אותי סספורטס. אני כבר חולמת להסתער על המשקה מלא הסופרלטיבים. כוס חלב שקדים, רבע כפית אבקת קינמון, כף מייפל אמיתי, כפית שמן קוקוס, חצי כפית אבקת מאקה וכפית גרגירי גוג'י ברי מוכנסים לתוך הסיר. לאחר בישול קצר, הגיע רגע הטעימה. הטעם והארומה המדהימים גורמים לי לסיים במהרה כוס שלמה, עם חשק לעוד.

צילום: אילנה שטוטלנד
אבל בשלב זה סספורטס מחליטה שמספיק כבר עם הטעם המתוק והממכר. עכשיו הגיע הזמן לחזק את המערכת החיסונית שלי גם באמצעות חליטות, כאלה שלפעמים גם קצת מרירות. "שימי קליפת קינמון, תרמילי הל, שוש קירח (ליקוריץ), שורש גינג'ר, עלי מליסה ועלי מרווה. תשפכי עליהם מים רותחים, תמתיני עשר דקות ותשתי. בזמן ההשריה כסי את הכלי עם מכסה, כדי למקסם את פעילות הצמחים", היא מסבירה ואני רושמת. 
הטעם טיפה מריר, אבל ניתן לעיכול. "אם מר לך מדי, תוסיפי מקל קינמון", היא ממליצה ומנדבת כמה טיפים: "תעשי לך בבית בית מרקחת מצמחים ומתמציות צמחי מרפא מרוכזות, והעיקר, אל תשכחי להוסיף בחורף עוד שעת שינה. גם זה מאוד מחזק". הבטחתי לעצמי לנסות ליישם. במיוחד את שעות השינה. 
המיתוס
בטטה יעילה לשמירה על המשקל
"100 גרם בטטה מבושלת או אפויה מכילים כ־90 קלוריות בלבד. הבטטה עצמה אינה משמינה, אלא התוספות שנוהגים להוסיף לה שלא לצורך - כגון שמנת וחמאה", אומרת ד"ר אולגה רז, ראש תחום תזונה קלינית בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל. "כמו כן, לבטטה - מלכת המטבח החורפי - מרכיבים חשובים התורמים לבריאות. היא לא מעלה באופן משמעותי את רמת הגלוקוז בדם (מדד גליקמי נמוך יחסית), וזאת אף שהיא מכילה סוכר. היא עשירה בסיבים תזונתיים, מכילה בטא קרוטן שהנו נוגד חמצון עוצמתי, וגם עשירה בוויטמינים ובמינרלים רבים".