הפרשן לענייני חרדים של ערוץ עשר, אבישי בן חיים, אמר הבוקר (רביעי) ב-103FM כי בשנים האחרונות יש ירידה בכוחן של המפלגות החרדיות בכנסת. בראיון לתוכניתו של אראל סג"ל אמר בן חיים כי מבחינת ש"ס, התאחדות עם מפלגת דגל התורה היא "כמעט הודאה בכישלון מפעל חייו של הרב עובדיה יוסף ז"ל".
 
"אנחנו רואים בבחירות האלה את המשך מגמת התפרקות הכוח החרדי. זו תופעה שראינו אותה במשך כמה שנים וכעת היא מתעצמת", אמר בן חיים. "יכולנו לראות במשבר האחרון שהקהילה החרדית לא מסוגלת להעביר חוק גיוס, שהוא מתנה עבורה, ולכן גורמים להפלת ממשלת ימין עם החרדים בתוכה". 

"לאורך השנים ראינו את ההשקפה החרדית מתנהלת על בסיס הצלת עולם הישיבות", הסביר הפרשן, "בשנים האחרונות יש שינוי קו בחברה החרדית תוך התפרקות שלטון המר"ן ולכן אותה חברה נכנסת בקירות. במשך חצי שנה כמעט החרדים דרשו מראש הממשלה להעביר את חוק הגיוס או שהם יתפטרו מהממשלה. בסופו של דבר היוצרות התהפכו כשליצמן איים לפרוש אם החוק כן יעבור".

 

"כנ"ל לגבי משבר עבודות הרכבת בשבת", הוסיף בן חיים. "לאורך השנים ראינו כיצד החרדים יודעים להתעלם מזה, במשבר הרכבת הם נכנסו בקירות והתוצאה הייתה שהם לא יכלו להישאר חלק מהממשלה. ליצמן נאלץ להיות סגן שר בלבד. להערכתי, יכול להיות שבבחירות הבאות יימשך הקו הזה שלא יאפשר לחרדים להיכנס לממשלה והם לא יוכלו להיספר כחלק מגוש הימין. זו התנהלות שונה ממה שהכרנו עד כה וזה כבר משחק שונה לגמרי".


"מבחינת ש"ס התאחדות עם דגל התורה היא משבר זהות, זה כמעט להודות בכישלון מפעל חייו של הרב עובדיה יוסף ז"ל", אמר על האפשרות של חבירה בין המפלגות. "ההיגיון אומר שדגל התורה הליטאי ואגודת ישראל יתאחדו ללא ספק, בפועל יכול להיות עוד משבר. הוויכוח הפנים-חרדי על חוק הגיוס נוצר לאחר שתהו מה יקרה כשהחילונים יבינו שגם בעוד שש שנים אין גיוס לחרדים".

"החרדים לעומת זאת אמרו שיסכימו להעביר את החוק ואחרי שיחלפו שש שנים שפוטרים אותם מגיוס, הם יחשבו מה עושים מכאן", הוסיף בן חיים. "זו התנהלות החרדים לאורך 70 שנה שהובילה אותם לאן שהם היום - כעת העסק הזה כבר לא עובד. הם חשבו שיאיר לפיד יעביר להם את החוק אך הוא לא נפל בפח וטרף את הקלפים".