ועדת מבקר הפנים של צה"ל, בראשות תא"ל במיל' אילן הררי, שבחנה את מוכנות כוחות היבשה למלחמה נוכח דוח הביקורת החריף של נציב קבילות החיילים, אלוף במיל' יצחק בריק, קבעה כי כוחות היבשה של צה"ל נמצאים בכשירות ובמוכנות למלחמה וכי אין תרבות שקר בצבא. בתגובה לדוח הוועדה, מגיב היום (רביעי) הנציב בריק במכתב חריף ואומר: "אזרחי ישראל ישלמו מחיר כבד מאוד על הטיוח החמור של המערכת ואף אחד לא יוכל לומר שלא הזהרתי".
 
"אין מנוס אלא להקים ועדת בדיקה חיצונית ואובייקטיבית ומוטב מהר ככל האפשר. עלות הקמת ועדת בדיקה חיצונית היא כאין וכאפס לעומת המחירים הכבדים מאוד שנשלם במלחמה הבאה במידה ולא נקים אותה. הכשלים הקשים שאני מעלה בדוח הם אינם פרשנות אלא זה מצב עובדתי מהחמורים שהכרתי. אני מציע לפיקוד הבכיר לעזוב את משחקי האגו ולהיכנס באופן מידי לעובי הקורה על מנת לתקן את הכשלים עוד בטרם יהיה מאוחר מדי. זו הפעם הראשונה בעשר שנות תפקידי כנציב קבילות החיילים שאני פוגש חלק מהמטה הכללי של צה״ל שאינם מסוגלים לקבל ביקורת", הוסיף בריק.

בריק הביא במכתבו כדוגמה שני מכתבים של מג"דים במילואים שמתלוננים על מצב קשה בימ"חים. "חיילים שיתגייסו במלחמה ויפתחו את האחסנה יבשה ימצאו בעיות קשות מאוד של כשרות של חלק גדול מכלי הרק״ם. מצב כוח האדם בימ״חים נגדים בקבע וחיילים סדירים הוא לא פחות ממצב קריטי, תוך שלוש שנים לערך אנחנו מאבדים את היכולת המקצועית להחזיק את הימ״חים עם שחרורם של אחרוני הנגדים הוותיקים, כאשר לא גדל דור המשך. אנחנו מגיעים לנקודה אל חזור", כתב,
 
עוד אמר: "ברצוני להוסיף ולומר שנושא הימ״חים הוא רק חלק מהכשלים החמורים מאוד הפוגעים במוכנות צבא היבשה למלחמה אשר הצגתי בדוח המיוחד שהוצאתי, רבים מכשלים אלה כלל לא נבדקו ע״י ועדת חוץ ובטחון וועדת אילן הררי שמינה הרמטכ״ל, אלה כשלים כה חמורים למוכנות הצבא למלחמה הגובלים בחוסר אחריות של הפיקוד הבכיר והם מהווים מעילה באמון הציבור".

"המערכת תעמוד ותפסיק מלכת. תוך זמן קצר"
 
"כפי שציינתי כבר בעבר, ועדת ההיגוי שמינה הרמטכ״ל שבראשה עומד חברו הטוב האלוף אבי מזרחי, שהביע את עמדתו מראש, והאלוף דורון אלמוג, שיש להם ניגוד עניינים חריף מעצם זה שהם מייצגים חברות אזרחיות המקיימות עסקים של מליארדיי שקלים עם הצבא. היו אלי פניות רבות מאוד ממפקדים בכירים במילואים וביניהם אלופים שטענו בפני שעצם הסכמתם של שני אלופים אלה להצטרף לוועדת ההיגוי היא לא ראויה, לא מוסרית ולא אתית כפי שציינתי בעבר מסקנותיהם היו צפויות מראש".
 
"ממצאיו של צוות הבדיקה ברשותו של אילן הררי הוא כתב אשמה חריף מאוד על מה שקורה בצבא היבשה, ויחד עם זאת בחר צוות ההיגוי ברשותו של אלוף אבי מזרחי לומר כדברי גלילאו: "ואף על פי כן נוע תנוע" לצערי במקרה שלנו המערכת תעמוד ותפסיק מלכת. תוך זמן קצר". 
 
 כזכור, בהתחשב בפערים שכן נמצאו בביקורת ובצורך להתעצמות נוספת של זרוע היבשה המליצה הוועדה על מתן תקציב חיצוני של כ־2 מיליארד שקל בשנה במהלך חמש השנים הקרובות, שיתווסף לתקציב הביטחון. אלוף במיל' אבי מזרחי, שהיה חבר בוועדה יחד עם אלוף במיל' דורון אלמוג, אמר: "יש תהום פעורה בין מה שאני אומר והוועדה קבעה אל מול המסקנות של בריק". 

בריק. צילום: פלאש 90

 
מבקר צה"ל, שהציג בפני הכתבים הצבאיים את הדוח, אמר: "מצאנו שיפור משמעותי בכשירות ובמוכנות של כוחות היבשה למלחמה, הנובע בין השאר משינוי סדרי העדיפויות בתוך הצבא וממהלכים פנימיים שנעשו בתוך צה"ל". עם זאת הבהיר הררי: "מצאנו פערים המחייבים טיפול נרחב כדי להגיע למוכנות מבצעית מיטבית". בין הפערים שמצאה הוועדה: חוסר באלפי משאיות להובלת תחמושת וציוד בזמן מלחמה ומובילים לכלים המשוריינים של צה"ל. חוסר בתחמושת ובימי מילואים לאימון המילואים. סביבת אימונים שאינה מדמה באופן מספק את שדה הקרב.
 
פערי איוש בקרב הקצינים תומכי הלחימה. קשיים בהשארת קצונה איכותית בצה"ל בדרג הקצונה הזוטרה. פערים בהטמעת הטכנולוגיה של מערכות השליטה והבקרה שבה צה"ל משתמש  באימונים ובלחימה, במיוחד הטמעה ברמה נמוכה בגדודי החי"ר וההנדסה במילואים. במחסני החירום - מחסור משמעותי במספר ובאיכות של חיילים סדירים; צורך מיידי לשפר את התגמול לנגדי הלוגיסטיקה בימ"חים. פערים גדולים ברפואת השגרה בצה"ל.
 

חלק מהלקחים, לצד נושאים נוספים הנידונים בחלק הסודי של הדוח, עוסקים  בפערים שאליהם התייחס גם אלוף במיל' בריק. ההבדל הגדול הוא שהררי ומזרחי סבורים שהמסקנות של בריק לא נמדדו בכלים של ביקורת, לעומת דוח הוועדה, הסבורה שחומרת הפערים אינה גדולה וכי נעשים סדרי עדיפויות נכונים, לאור תפיסה נכונה של ניהול סיכונים לעומת צרכים אחרים.
 
אלוף במיל' מזרחי אמר: "בריק איננו הנער ההולנדי ששם את האצבע בסכר. ביקשתי לדבר איתו והוא סירב להיפגש. הדוח שלו מבוסס על שגיאות. בגלל שיש לבריק את עיטור העוז ממלחמת יום הכיפורים, אז הוא צודק? אני צריך להתנצל שנולדתי אחריו? זה לא מגיע לרמטכ"ל, זה לא מגיע לצבא, שתמיד יהיו בו חוסרים ולא משנה כמה כסף ייתנו לו. אני מדבר מדם לבי".