הראשונה בהיסטוריה: סאלומה זורבישווילי נבחרה החודש להיות נשיאת גיאורגיה, האישה היחידה בהיסטוריה של המדינה שנבחרה לתפקיד החשוב. בחירתה לתפקיד מהווה נקודת ציון חשובה שכן מדובר באזור קווקז, הידוע כאזור מסורתי יחסית, שמרני ואף פרימיטיבי, בעיקר ביחסו לנשים. סאלומה היא ללא ספק מופת לכל אישה, ועל כן היא אשת השבוע שלנו, השבוע האחרונה לשנת 2018. 



אשת השבוע שלנו היא בת 66, נולדה בפריז, צאצאית לגולים גיאורגים שהיגרו לצרפת בתחילת שנות השלושים של המאה ה-20 כמהגרים פוליטיים, עקב הרדיפה הסובייטית באותה תקופה. סבה, שגם היגר לצרפת, היה הסופר, הפילוסוף והפובליציסט הידוע ניקו ניקולדזה, ידיד אישי של קונסטנטינה גמסחורידה, אביו של נשיא גאורגיה לשעבר, זוויאד גמסחורדיה.



במשך שנות שהותה בצרפת היא למדה בבתי הספר היוקרתיים ביותר במדינה, כמו המוסד הפריזאי ללימודי פוליטיקה, והחלה את לימודי המוסמך שלה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. לאחר מכן היא שירתה בשירות החוץ הצרפתי החל משנת 1974, ובמהלך הקריירה שלה שירתה בין השאר ברומא, בנאט"ו, באו"ם, בבריסל ובוושינגטון. זורבישווילי ביקרה לראשונה בגאורגיה בשנת 1986 במהלך חופשה מעבודתה בשגרירות הצרפתית בוושינגטון. 



יש בבחירתה של סאלומה לתפקיד הנשיא גם לקחים על מעמד האישה בגיאורגיה. זוראבישווילי אינה האישה הראשונה בפוליטיקה החדשה של גיאורגיה, אלא מייצגת דור שלם של נשים שמשולבות יותר במערכת הפוליטית. ד"ר חן ברם, אנתרופולוג במכללת הדסה ועמית מחקר במכון טרומן, מספר: "בין כל המדינות של ברית המועצות לשעבר, גיאורגיה היא המדינה הדמוקרטית ביותר. כבר הייתה בעבר ראשת מדינה בפועל- נינו בורד'נדזה, אחרי מהפכת הורדים, ואולם היא הנשיאה הרשמית הראשונה שנבחרה בבחירות, והיו גם נשים ששימשו ראשי מחוזות".



"זוראבישווילי היא חלק מדור של נשים משכילות וחזקות בגיאורגיה", מוסיף ברם. "זה השילוב שמציעה גיאורגיה - גישה מודרנית למעמד האישה, במיוחד בחברה העירונית, בתוך חברה גיאורגית שהיא מסורתית בבסיסה. הנשים משולבות בזירות רבות בחברה, לא פחות, ואולי אף יותר, מאשר בקרב המדינות השכנות - אזרבייג'אן, ארמניה ורוסיה. יש נשים שרוצות מסלול קרייריסטי ועצמאי ומוצאות את מקומן".



מצב כלכלי לא פשוט וניסיון לייצר ממשל תקין: האתגרים של הנשיא החדשה



הנשיא החדשה עומדת מול אתגרים לא פשוטים, ביניהם מציאת מקומה של המדינה במשוואה האזורית והיחסים עם נאט"ו, מצב כלכלי לא פשוט, ניסיון לייצר ממשל תקין ונכון מול תרבות פוסט סובייטית של סאוב, שחיתות וביורוקרטיה. כמו כן, המשך התמודדות עם המשבר הקשור באובדן שני מחוזות של המדינה שהכריזו, בגיבוי של רוסיה, על עצמאות - דרום אוסטיה ואבחזיה. והתמודדות עם גישות לאומניות יותר שחלקן גם שמות דגש רב יותר על מקום הכנסיה הלאומית הגיאורגית, מה שיכול להביא למתח עם המיעוטים השונים. 



עם זאת, מה שיעזור לה להצליח בתפקיד היא העובדה שיש לה זהויות מרובות, וניסיון רב בזירות מדיניות ובין לאומיות. ד"ר ברם מספר על סאלומה כי "היא אומנם גדלה בצרפת אבל נותרה גיאורגית בנשמתה. בבחירות בגיאורגיה היא התמודדה כמועמדת עצמאית, אבל מאחורי הקלעים של המפלגה שתומכת בה, נמצא המיליונר ורוה"מ לשעבר ביזינה איוונאאשווילי. מעניין לראות האם היא תהיה אוטונומית, או שהוא יהיה זה ששולט בדברים מאחורי הקלעים (מצב שהתקיים גם לגבי קודמיה לדעת חלק מהפרשנים). היא מביאה רוחות יותר מתונות, ואולם יהיה לה אתגר לא פשוט בהתנהלות כלפי הרוסים". מה שבטוח הוא, שסאלומה מהווה השראה לכל אישה באשר היא, ואומרת במעשיה והשגיה: אין תקרת זכוכית שהיא גבוהה מדי.