צפייה בשני פרקי "פריצה בלב טהראן" חיזקה אצלי את ההחלטה שקיבלתי כבר בגיל צעיר לא להתגייס למוסד. יש אנשים שפשוט לא נולדו לעבודה הזאת. להסתובב ברחובות טהראן החשוכים, עם ערימת קלסרים של תוכנית הגרעין של חמנאי על הגב, כש–12 אלף אנשי ביטחון איראנים, כך לפי רונן ברגמן, מחפשים אותך בטירוף, היא לא הרעיון שלי לבילוי ערב נעים. לומר שאני פחדן מדי יהיה עלבון צורב לפחדנים.



במשך שעתיים תמימות החזיקה אותי על קוצים התוכנית "זמן אמת", על הפריצה למחסני הגרעין של טהראן. החומר המודיעיני, גם אם לא הובא בשפע מטעמים מובנים, היה מרתק. רמזים לסיפורי ג'יימס בונד נזרקו בשפע לחלל והסעירו את הדמיון. כך גם הראיונות עם אוסף הפיגורות שהובאו לתוכנית - ברק, אולמרט, אנשי מוסד לשעבר, ראש אמ"ן לשעבר אלוף (במיל') זאבי פרקש ועיתונאים זרים - פתחו צוהר חדש לתהליכי קבלת ההחלטות בצמרת. והיה גם איש שאפשר לשנוא, יועץ של אובמה, בעל תסרוקת מוזרה אפילו יותר מזו של טראמפ.





סך הכל החלוקה הייתה מצוינת. אנשי המוסד יסתובבו ברחובות טהראן, אני אשקשק עם כוס תה על הכורסה בבית, ומי שלא ראה את שני הפרקים של "זמן אמת - פריצה בלב טהראן" שיחפש אותם באתר כאן 11. אסור להחמיץ.


"זמן אמת - פריצה בלב טהראן", יום שני, 24.12, כאן 11, 21:00


***


"ג'ונסטאון: טרור בג'ונגל"

מה יש לנו: 40 שנה מלאו להתאבדותם המשותפת של 909 חברי כת "מקדש העם". אי אפשר לעשות דבר כשבן משפחה נבלע בפיה הרעבתני של כת

40 שנה מלאו להתאבדותם הקבוצתית של 909 חברי כת "מקדש העם", בהנהגתו של ראש הכת המטיף ג'ים ג'ונס, לאחר ששתו ביחד רעל. רק חמישה אנשים שרדו באותו יום. שלושה מהם, שנותרו בחיים בינתיים, מרואיינים בסדרה "ג'ונסטאון: טרור בג'ונגל", המתארת כיצד השתלט ג'ים ג'ונס על חייהם של אלפי אנשי הכת עד שהוביל אותם אל סופם הטראגי.

הנקודה שהופכת את הסדרה לטורדת מנוחה במיוחד, מלבד המוות ההמוני שהביאה הכת על עצמה, היא שג'ים ג'ונס היה באופן ברור טיפוס משוגע לגמרי, שכל בר דעת יכול היה להבחין בכך, ואף על פי כן מצא אלפים שנהרו בעקבותיו.

כתות למיניהן נפוצות בכל העולם. למרבה הצער, יש בעולם די רפי דעת שיפקידו את גורלם בידי ג'ים ג'ונסים מטורללים. כל שצריך הוא מינון נכון של כריזמה מצד אחד וחולשה נפשית מצד שני, והצרה כבר מתבשלת בתנור.

"ג'ונסטאון: טרור בג'ונגל". צילום מסך
"ג'ונסטאון: טרור בג'ונגל". צילום מסך


באמריקה זה הולך יופי. מטיפים שלא הייתם קונים מהם טוסטר משומש מטמטמים אלפים מטומטמים מלכתחילה, ואחר כך מוכרים להם ספרים ודיסקים ב–79.99 דולר. כתות אחרות, כמו "מקדש העם", משתלטות לחלוטין על רכושם וחייהם של החברים בהן. למי שטופח לעצמו על הכתף בשביעות רצון, שאצל היהודים בארץ הקודש דברים דומים לא מתרחשים, מוטב לו שירגיע, כי הם קורים, גם אם גואל רצון נרקב בכלא.

הורים מיואשים מקימים עמותות וקבוצות תמיכה, אבל כשהילד נבלע בפיה הרעבתני של כת, הדרך חסומה. בחקיקה הקיימת, הרשויות - גם אם הן מגלות עניין ורצון - חסרות יכולת להתערב כשקבוצת אנשים כלשהי מפקידה את גורלה בידי אדם, מופרע ככל שיהיה. רק אם מופיע בסביבה איזה ג'ים ג'ונס המשכנע את חברי הכת שלו להתאבד יכולות הרשויות לנקוט פעולה, אלא שאז, מה לעשות, זה מעט מאוחר מדי.

"ג'ונסטאון: טרור בג'ונגל", ימי שלישי, החל מ־25.12, יס דוקו, 21:00