נחצה קו אדום? המשטרה חוקרת חשד לגרימת חבלה במצבת אביו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. לפני כשבוע וחצי הוגשה במשטרה תלונה על ידי משפחת מנדלבליט ממנה עלה כי בעת שביקרו בבית העלמין ירקון גילו כי גורם כלשהו גרם נזק למצבה של אביו המנוח של היועץ המשפטי לממשלה. הידיעה נחשפה הערב (חמישי) לראשונה בחברת "החדשות".



משטרת פתח תקוה פתחה בחקירה לבירור הנסיבות ובשלב זה אין חשודים ולא ברורות הנסיבות. הרקע על פי החשד הראשוני הוא פלילי ובסביבות היועמ"ש אישרו ומסרו כי לפני עשרה ימים הוגשה תלונה בעקבות גילוי נזקים במצבה של אביו של מנדלבליט. במשטרה ציינו כי בעקבות התלונה על חשד לגרימת נזק נפתחה חקירה ובשלב זה אין עצורים בחשד למעשה.



ממשרד המשפטים נמסר כי "המצבה נותרה שלמה, אך יש עליה סימני השחתה שנוצרו ככל הנראה תוך שימוש בכלי כלשהו במטרה לגרום נזק לכיתוב שעל המצבה. ליועץ המשפטי לממשלה לא ידוע מה הרקע לאירוע".



המצבה שהושחתה. באדיבות חברת החדשות



בתגובה למעשה, ראש הממשלה נתניהו הודיע כי הוא הורה לשר לביטחון פנים גלעד ארדן וביקש ממנו לבדוק מי אחראי למעשה. "מדובר במעשה מזעזע שיש לגנותו בכל לשון", אמר נתניהו.



נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר בתגובה לפרסום על המעשה כי "חילול קבר אביו של היועץ המשפטי לממשלה הוא מעשה נואל ומעורר שאט נפש".

שרת המשפטים איילת שקד גינתה גם היא את המעשה: "מדובר במעשה מבחיל הסותר ערכי מוסר בסיסיים. צר לי שיש מי שאינו בוחל בצעדים נבזיים מעין אלו. ללא ספק נחצה כאן קו אדום ואני מצפה שמשטרת ישראל תביא להעמדתם לדין של האחראים בהקדם".

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר: "כשמעודדים אלימות נגד השמאל ומאיימים על יועץ משפטי בבריונות אין פלא שאנשים לוקחים את החוק לידיים שלהם. ראינו לאן זה הוביל ב-95. האיש אותו איש והרמיזות אותן רמיזות. גם את האלימות, איומים והבריונות נגד שלטון החוק צריך ואפשר לשנות. ב-9 לאפריל נחליף את הממשלה והדרך הזו".

יו"ר מפלגת יש עתיד ח"כ יאיר לפיד כתב בתגובה בטוויטר: "עוד קו נחצה כשאלמונים השחיתו את קבר אביו של היועץ המשפטי. אלו לא רק צעקות מחוץ לבית הכנסת - אלו מעשי עוולה מבישים. בכדי לשמור על הדמוקרטיה ושלטון החוק, ראש הממשלה והשר לביטחון פנים חייבים לפעול ולהביא את הפושעים האלה בפני שופט".


ראש האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, כתבה: "השחתת קבר אביו של היועץ המשפטי לממשלה מזעזעת. נדרשת מנהיגות שמגינה ללא תנאי על גורמי אכיפת החוק והמשפט בישראל ומשיבה את אמון הציבור בהם".
בתוך כך, בלשכת ראש הממשלה הביעו במהלך היום זעם על הפרסום בעמוד הראשון של "ישראל היום" לפיו בנימין נתניהו איים בשיחות סגורות כי אם היועץ המשפטי יפרסם החלטה אם להעמידו לדין, "אביחי מנדלבליט יותקף ללא רחמים". עו"ד נבות תל צור, פרקליטו של ראש הממשלה, שלח מכתב הבהרה ליועמ"ש בעקבות הפרסום בישראל היום. הוא כתב: "ברצוני להבהיר ליועץ המשפטי לממשלה הנכבד, באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי אין שחר לפרסום, וכי הדברים לא נאמרו מעולם על ידי ראש הממשלה או מי מטעמו".
 
בשלב מסוים החליפו בישראל היום את הכותרת ושינו אותה מ"נתניהו איים" ל"גורם בליכוד איים". הכותרות, שעוררו סערה, הביאו את סביבת ראש הממשלה לפרסם שתי הכחשות. תחילה נמסר מהליכוד: "הטענה כאילו ראש הממשלה נתניהו אמר את הדברים איננה נכונה, מכיוון שראש הממשלה נתניהו לא דיבר עם איש בעניין זה".
 
בתגובה נוספת נאמר: "אף אחד בליכוד לא מאיים על היועץ המשפטי לממשלה. האיומים והלחצים להגשת כתב אישום נגד נתניהו בכל מחיר ובכל מקרה מגיעים יום-יום מהשמאל ומהתקשורת".
 
באופוזיציה תקפו את נתניהו בחריפות. ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) אמרה: "הבריונות והעבריינות בליכוד לא עוצרות ברמזור אדום בוהק. אם משפחת פשע היתה מאיימת על גורם בכיר במערכת אכיפת החוק, ראשיה היו נעצרים תוך שניה". סויד הוסיפה כי היא מחזקת את היועץ המשפטי לממשלה נגד מה שהגדירה "האיומים המאפיוזיים".
 
ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, אמר: "נתניהו עבר לשלב האיומים האישיים נגד היועץ המשפטי. אין גבול שהוא לא ייחצה בדרכו הבלתי נמנעת לבית המשפט". ח"כ ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) אמר: "דון נתניהו מנסה להלך אימים על היועץ המשפטי ועל רשויות אכיפת החוק. נתניהו מתנהג כראש משפחת פשע ולא כראש ממשלה, מחפש מוצא מהכלא ולעזאזל המדינה". גורמים בסביבת ראש הממשלה הוסיפו: "הפרסום הזה רק משמש תעמולה למי שממשיך להפעיל לחצים על היועץ המשפטי על מנת שיגיש כתב אישום בכל מחיר".