1. תרשמו: במהלך שלושת החודשים הקרובים יהיה בישראל ניסיון "להדיח ראש ממשלה מכהן". נכון, ככה זה בדרך כלל בבחירות דמוקרטיות, אבל אצלנו התפתחה תרבות שניסיון דמוקרטי מתבקש שכזה הוא "מזימה אפלה של השמאל והתקשורת", במימון הקרן החדשה ובסיוע ערביי ישראל, ששוב ינהרו באוטובוסים אל הקלפיות.



לצערי, אני נאלץ להעריך שזו תהיה מערכת בחירות קשה ואלימה שכמוה לא ידענו. אני מקווה שרק מילולית ולא פיזית, אבל לא יכול להתחייב על כך. במובן מסוים הייתי שמח אם הייתי יכול להתעורר אחרי הפריימריז בליכוד. כאשר יו"ר הקואליציה אומר לכם שאם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה "מיליונים בציבור לא יקבלו את זה", או כשהוא אומר לכם שהבחירות הן חלופה ל"חבר נאמנים" במשפט נתניהו - תאמינו לו שהוא מתכוון לזה. 
 
על מה אני כן יכול להתחייב בפניכם? שגם אם "השמאל", "המרכז" והתקשורת לא יזכירו במערכת הבחירות כולה את חשדות וחקירות נתניהו - מפלגת הליכוד תעשה את זה ביוזמתה. זו תהיה ליבת הקמפיין. החקירות, או כפי שקוראים לזה בסביבתו, "תפירת התיקים", יהיו הנשק המרכזי של נתניהו והליכוד במערכת הבחירות הזו. יש בנושא הזה חומרי בעירה פוליטיים כמו שנאה, פילוג, הסתה, האשמת המשטרה, הפרקליטות, היועץ המשפטי והעיתונות, באופן שיהדק את בסיס התמיכה בנתניהו ולא יאפשר לו לזוז לשום מקום.
 

מול זה, אנחנו האזרחים, מכל הדעות והתפיסות והעמדות, מכל חלקי הארץ, מכל המגזרים, ותיקים וצעירים, צריכים להגן על עצמנו ולוודא שנצא מהאירוע הזה ללא נפגעים וללא נזק, בריאים ושלמים, ושנצלח בשלום את מה שהולך להיות כאן. וזה הולך להיות קשה גם בגלל סדר היום והחקירות, גם בגלל השיח הרדוד, גם בגלל אובדן הממלכתיות והמחויבות, קריסת הדוגמה האישית, החקיקה ההזויה, הדומיננטיות של הרשתות החברתיות, וגם בגלל השינויים הדרמטיים בתקשורת שלנו, שבה יותר ויותר עיתונאים מזדהים ומקדמים את עמדתם.
 
אלוהים, שמור על מדינת ישראל.

מבצע עופרת יצוקה. כמי שהיה דובר צה"ל בתקופה הזו, אני יודע שבחירות הן תזמון גרוע למלחמה. צילום: קובי גדרון, פלאש 90

 
2. כשהחליט ללכת על ההסדרה ברצועת עזה כדי להימנע ממלחמה, נתניהו לא העריך שהבחירות יתקיימו באפריל. חודש לפני כן יסתיים ההסכם של קניית שקט תמורת העברת מזוודות מזומנים לחמאס, ובעובדה הזו טמון פוטנציאל לחימום הגזרה דווקא במהלך תקופת הבחירות. והאמינו לי, כמי שהיה דובר צה"ל בעופרת יצוקה במהלך חודש בחירות, ויועץ של ראש ממשלה ושר ביטחון בחודש בחירות במהלך מבצע ענבי זעם, אין תזמון גרוע יותר לצבא ולמדינה לנהל בו מלחמה. 
 
הבחירות ידחו גם את פרסום "תוכנית טראמפ" למזרח התיכון, אך למרות זאת נתניהו ינסה לממש חלק מ"ההבשלות המדיניות" ולהשיג צילום עם מנהיג סעודי או מלך מאחת מנסיכויות המפרץ, עוד טרם כינון רשמי של יחסים צפויים. ולא רק תוכנית טראמפ לא תהיה לנו, גם מפכ"ל לא יהיה לנו כנראה, וגם אין לנו מושג ירוק מי יהיו גיבורי האומה וראשיה ביום העצמאות הקרוב ובחגיגות האירוויזיון.
3. המפה הפוליטית עדיין לא סגורה, והיא תתבהר רק בתוך שבועיים־שלושה. נכון לעכשיו אנחנו לא יודעים אילו מפלגות יקומו, לא יודעים על המיזוגים שעוד יבואו ולא על הרשימות והכוכבים החדשים. את הסקרנות הגדולה ביותר מעורר בני גנץ, הכוכב התורן בשמי הפוליטיקה הישראלית. השבוע הוא הודיע על הקמת מפלגה עם רשימה משלו, אבל הפיתוי להצטרף למפלגה גדולה עם חלק מאנשיו יהיה גדול ויבטיח חיסכון כספי וארגוני ניכר.
 
אנחנו לא יודעים מה יהיה עם בוגי - לאן יחבור עם מפלגתו החדשה, ומי יהיו הכוכבים ברשימתה של אורלי לוי־אבקסיס, והאם תמזג אליה או תתמזג עם מפלגה אחרת. צריך לשים לב גם לאהוד ברק, שעשה מאמצים גדולים לחזור לעמדה פוליטית דרך מפלגת העבודה או דרך גוש שהוא יעמוד בראשו, או שיהיה מס' 2 עם הבטחה לתיק הביטחון. אגב, גם שר ביטחון אצל נתניהו בא בחשבון, שכן "הביטחון מעל לכל". 
 
ועוד דברים שכדאי לשים לב אליהם: מה יעשה יואב גלנט, שהכריז שכל עוד ירצו אותו הוא בכולנו, אבל נמצא כבר עמוק בליכוד. ומה יהיה עם גדעון סער - באיזה מקום יתברג בפריימריז של הליכוד? (להערכתי ברביעייה הראשונה, אחרי מירי רגב כמובן). ומה יהיה דינו של ניר ברקת? האם יצליח להיבחר ואיפה, ומה יחליט יאיר נתניהו? גם כולנו תזדקק לרענון. כחלון שגה כששיבץ ברשימתו מועמדים לשר הביטחון (גלנט) ומועמד לשר חוץ (מייקל אורן). הוא צריך רשימה חברתית־כלכלית חזקה שתתמודד מול אורלי לוי־אבקסיס.

אביב כוכבי. יצטרך לשמור את צה"ל מחוץ למגרש המשחקים הפוליטי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 
4. נפתלי בנט, שזכאי לתואר "שר הביטחון הבא לשעבר", צפוי להרחיב את המרכיב החילוני בבית היהודי. על פי התכנון המוקדם, בבחירות הללו בנט היה אמור להציג עצמו כמועמד לראשות הממשלה, אבל כידוע, המציאות חזקה מכל חלום. מאמציו יהיו נעוצים בשמירת מעמדו, בחיזוק המרכיב החילוני, בריסון הימין הקיצוני ברשימתו, ו"בשמירה על הקופה" מפני שוד מנדטים מצד נתניהו. ללא כוח פוליטי משמעותי, בנט לא יהיה שר ביטחון וספק אם איילת שקד תהיה שרת המשפטים. 
 
ובכל זאת, היתרון של מרכיבי הקואליציה הנוכחית הוא נכונותו של נתניהו להקדים מו"מ קואליציוני לבחירות. בכך הוא גם ירגיע את ראשי המפלגות בנוגע לתיקים הצפויים להם וגם יוכל לשכנע את הציבור להצביע עבורו ולא עבורם, שכן הם כבר "מסודרים". זה יהיה סטארט־אפ פוליטי שני של נתניהו לאחר המצאת "חוק הצינון", שלמרות כינונו הגנרלים עדיין מאיימים על שלטונו, גם לאחר תקופת הצינון שנגזרה עליהם.
5. הבחירות יתנהלו בעיקר אצלכם בכף היד, באמצעות המכשיר הסלולרי: אינטרנט, SMS, טוויטר, פייסבוק, סרטונים, שידורים חיים בפייסבוק, הרבה פייק ניוז וסקרים וחומרי זבל. יותר מאי־פעם, הטכנולוגיה יודעת היום על כל אחד מאיתנו, ויש לה יכולת לכוון את הפוליטיקאים אל הכתובת הנכונה. אז כשאנחנו נכנסים לבחירות, תחשבו איך נבחר טראמפ ואיך הפך נשיא המעצמה העולמית ל"צייצן משדרות פנסילבניה", שמכריז על מינויים, פיטורים, מלחמות והסדרים בטוויטר, ותחשבו על ראש עיריית טבריה החדש, ולהבדיל, על אבי גבאי ועינת קליש־רותם, שהגיחו פתע וכבשו את היעד הרבה בעזרת הטכנולוגיה שהופכת להיות "מלכת שדה הקרב" של הבחירות. 
 
ואתם, רק תוודאו שהסוללה שלכם טעונה.
6. אביב כוכבי כבר חזר מחופשתו הארוכה יחסית בחו"ל, כנדרש בין תפקיד בכיר לבין תפקיד קשה ותובעני. לא קל להיות רמטכ"ל חדש בתקופת בחירות, ואחת המשימות הראשונות שלו תהיה לדאוג לכך שצה"ל יישאר מחוץ למגרש המשחקים הפוליטי. בכל מקרה ובכל מצב. אחר כך הוא יצטרך להסתגל לשר ביטחון חדש, לקבינט חדש ואולי לראש ממשלה חדש, וזאת בזירה רוויית איומים מסוכנים מצפון ומדרום. בנושא הראשון יעזרו לו היועץ המשפטי לממשלה ויתר שומרי הסף, ובנושא השני עוצמתו של צה"ל, התבונה המבצעית והשכל הישר. גם איזנקוט יהיה שם עבורו ככל שיידרש.
 
לקראת סיום תפקידו, מרשה לעצמו איזנקוט לשחרר כמעט את חרצובות לשונו ולהגן על צה"ל מול הפוליטיקאים, עדיין בתוך גבולות הגזרה שמותרים למפקד הצבא, אך בניגוד מלא לאופיו ומזגו.
7. שימו לב לאישה בשם סול צבי, שהשבוע הוציאה לאור סינגל ראשון מתוך תקליט שני. "את נשארת" שמו, והוא חושף את שאנו נראים ברשתות החברתיות אל מול החיים המודרניים עצמם. מעין דיסוננס בין ההצלחה הנוצצת והיומיום האפור.
 
סול (חברה שלי), היא חתיכת סיפור: היא ההאקרית הראשונה בישראל שישבה לילה במעצר, נחטפה לאחר השחרור מצה"ל ל־IBM בסיאטל ופיתחה תורת הגנה בסייבר עוד לפני ששמענו על זה. אחר כך היא הקימה חברה בישראל ועשתה אקזיט יפה. היא אם יחידנית לשני ילדים מקסימים ובין לבין, בעיקר עבור הלב והנשמה, היא יוצרת: כותבת, מלחינה, מנגנת, שרה ומופיעה. 
 
הייתי כבר בשתי הופעות שלה ואני מחכה לחדשה. שיהיה בהצלחה.
שבת שלום.