משרד העבודה והרווחה חושף הבוקר את נתוני השנה החולפת בכל הנוגע למקרי התעללות בילדים שדווחו וטופלו על ידי שירותי הרווחה ברחבי הארץ. על פי הדוח, כ־47 אלף ילדים נפגעו במהלך 2017. מנתוני הדוח עולה כי מספר הדיווחים הגבוה ביותר היה במחוז מרכז (35% מכלל הדיווחים), והנמוך ביותר במחוז דרום (12.5%). מספר הדיווחים הגבוה ביותר היה על הזנחת קטינים (32.9%), שמשמעה "מצב מתמשך המתאפיין בהיעדר יכולת לספק לקטין מענה לצרכיו הבסיסיים, להגן עליו, לאפשר לו נגישות לשירותי בריאות וחינוך ולספק לו צרכים רגשיים בסיסיים", על פי משרד הרווחה.



עוד עולה מהדוח כי ב־10,985 מקרים המדובר בהתעללות פיזית בילדים (25.3% מהמקרים המדווחים), וב־5,500 מקרים - התעללות מינית בילדים (12.7% מהמקרים). מספר הדיווחים הגבוה ביותר בגין פגיעות פיזיות ומיניות (53.1%) היה לגבי בנים והשאר לגבי בנות. כמו כן, דווח על 2,066 מקרים של התעללות רגשית.



אחד הנתונים המזעזעים העולים מהדוח הוא שאחד מכל חמישה ילדים שנפגעו הוא ילד או נער עם מוגבלות. 11,034 מקרים כאלה טופלו בשירותי הרווחה בשנה החולפת, שהם כ־23.6% מכל המקרים. מהנתונים עולה עוד כי מרבית הפגיעות בקטינים (72.2%) בוצעו בידי מבוגר אחראי במשפחה. רק 1,168 דיווחים (3.4% מהם) היו על פגיעה בידי מבוגר מחוץ למשפחה. 7.9% מהילדים נפגעו בידי קטינים מחוץ למשפחה, ו־3.9% - מאחיהם. עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2017 הוצאו בצו בית משפט 1,764 קטינים מהבית למסגרות חוץ־ביתיות, בעקבות דיווחים על פגיעה והתעללות.



לדברי שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד), "אנו רואים בחומרה כל פגיעה בקטינים, ומגלים ערנות יתרה לסימני מצוקה בקרב ילדים ונוער. כדי לצמצם את התופעה, אנו מוכרחים לשים לב למה שקורה מעבר לדלת של השכן ולא להסס לדווח לרשויות כשמתעורר חשד להתעללות או הזנחת קטין".



לדברי חוה לוי, עובדת סוציאלית ראשית לחוק נוער במשרד העבודה והרווחה, "המשרד ממשיך לפתח שירותים ומענים לקטינים הנפגעים. בשנה האחרונה הושלמה הקמת שמונה מרכזי הגנה לקטינים, שבהם פועלים תחת קורת גג אחת רופאים, חוקרי נוער (שוטרים) ועובדים סוציאליים בליווי הפרקליטות.



"המרכזים מעניקים טיפול מקיף לקטין, מרגע הדיווח ועד לקביעת תוכנית לטיפול ושיקום. אנחנו מרחיבים את תוכניות הטיפול באלימות במשפחה. הוספנו עוד 68 עובדים סוציאליים, המתמחים בטיפול בקטינים נפגעי אלימות פיזית במשפחה. במהלך שנת 2019 אנו מתכננים להרחיב גם את מספר המרכזים לטיפול בנפגעי פגיעות מיניות".