היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סבור כי תיק 1,000, בו היו חשודים ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני משפחתו בקבלת מתנות בשווי הנאמד בכדי מאות אלפי שקלים מאנשי עסקים במשך השנים, הוא לא תיק שוחד כפי שהמליצו הפרקליטות והמשטרה אלא תיק הפרת אמונים בלבד. כך פורסם הערב (ראשון) ב"חדשות עשר". 



על פי הדיווח, על אף שהדיונים בנושא רק התחילו, גורמים מספרים שבשיחות סגורות אמר היועמ"ש כי עמדתו היא שיש להגיש כתב אישום בתיק 1,000 על הפרת אמונים ולא תיק שוחד. הרקע לכוונותיו של מנדלבליט הן ככל הנראה שתי סיבות. הראשונה היא שבמידה ויוגש כתב אישום בגין שוחד, יעלה הצורך להגיש כתב אישום גם נגד ארנון מילצ'ן, ובכך תפסיד התביעה עד אפקטיבי חשוב במשפט.



הסיבה השנייה היא שבמהלך חקירותיו, חזר נתניהו שוב ושוב על הטענה כי הוא ומילצ'ן היו חברים. הגורם המשפטי שנכח בדיונים אומר שבעוד שהוכחת החברות מפחיתה את הסיכוי להוכחת קשרי שוחד, דווקא בהפרת אמונים היא מחזקת את החשד, שכן מדובר כאן בניגוד עניינים פלילי. נתניהו, שקשור גם בקשרי חברות וגם באינטרסים עם מילצ'ן, לכאורה המשיך בכל זאת בדרכים שונות לפעול למענו.

עוד נאמר, כי ההערכה היא שהפרקליטות לא תילחם עד הסוף בעניין שינוי הסעיף מהפרת אמונים לשוחד, שכן כנגד נתניהו עומדות האשמות שוחד בתיקים פליליים אחרים.

ארנון מילצ'ן. עד אפקטיבי. צילום: AFP


נזכיר כי חקירת פרשת 1000 נפתחה לראשונה כבר בדצמבר 2016, ובמהלכה ראש הממשלה נחקר מספר פעמים באזהרה על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 בראשותו של תנ"צ כורש בר נור. במרכזה של אותה פרשה, ישנו חשד לכך שראש הממשלה, רעייתו שרה ובני משפחתו הנהיגו נוהל קבלת מתנות בשווי הנאמד בכדי מאות אלפי שקלים מאנשי עסקים במשך כשמונה שנים.
 
במסגרת חקירה זו נגבו עדויות רבות. בין העדים: אנשי העסקים המיליארדרים ארנון מילצ'ן אחת מדמויות המפתח בפרשה וג'יימס פאקר שעל פי החשד סיפקו לנתניהו ולרעייתו סיגרים ומשקאות, חליפות ותכשיטים על פי הזמנה מראש ובאופן קבוע ומתמשך. עוד נטען כי פאקר, אף דאג לארח באופן קבוע, בווילה שלו בקיסריה את בנם של משפחת נתניהו.
 
בין עדי המפתח בפרשה גם הדס קליין עוזרתו האישית של מילצ'ן שבעדותה השנייה כבר הובילה להתפתחות משמעותית בפרשה כששטחה בפני החוקרים את נוהל הזמנת המתנות והתייחסותו של הבוס שלה, שבשלב מסויים "נגעל" מהתנהגות הדמויות הממלכתיות. למרות זאת, הוא המשיך לספק את המתנות כשהוא מצרף לרכישות גם את חברו המיליארדר פאקר. בשלב הזה הפך בעצם מילצ'ן לחשוד בעצמו במתן שוחד והוא נחקר באזהרה.
 
באוגוסט 2017 חתם הרו, על הסכם עד מדינה שבמסגרתו הוא התחייב להעיד הן בפרשת המתנות כמי שיודע מבפנים על נוהל קבלת המתנות וכן על תוכנן של הקלטות שתיעדו שיחות יזומות בין ראש הממשלה לבין המו"ל של ידיעות אחרונות נוני מוזס.