בחלוף כשמונה חודשים ממותה של הפעוטה יסמין וינטה ז”ל, בת שנה וחודשיים, שנמצאה ללא רוח חיים בפעוטון “מאשה והדוב” בפתח תקווה, התברר בשבוע שעבר כי מתקיימים מגעים מתקדמים לעסקת טיעון עם אינה סקיבנקו, החשודה בגרימת מותה. ידיעה זו עוררה זעם רב בקרב הורים וארגונים המתנגדים לעסקה.
 
במסגרת ההסדר יתוקן כתב האישום. ככל הנראה, סקיבנקו תודה בעבירת ההריגה, אך סעיף ההתעללות בקטינים ירוכך לסעיף של תקיפת קטין בידי אחראי. גם עובדות כתב האישום ירוככו בהתאם. 

כעת זועמים ארגוני הורים שונים על ההחלטה המתגבשת. לדברי ליאת גלנץ, רכזת הקואליציה לחינוך מלידה “אנו - עושים שינוי”, “צריך לוודא שהיא תשלם על מה שעשתה, אי אפשר לתת לזה לעבור ככה. צריך לוודא שמי שלא מתאים לא יהיה במערכת. השטח בוער, אם יקלו ראש בעונשה, נצא להשמיע את זעקת הפעוטות. צריך לזכור שיש גם אנשים מאוד טובים במערכת, ולנסות לשמר אותם על ידי שיפור תנאי ההעסקה והשכר. אחרת, יקרה שוב מקרה נורא כמו זה. נגיע לאותה שוקת שבורה”.
 

יסמין וינטה ז"ל
יסמין וינטה ז"ל


“לא משנה בכמה העונש ייגמר, המסר הוא שאפשר להגיע לעסקת טיעון גם במעשים הכי כבדים. למרות שהיא צולמה ויש תיאורים מזעזעים למעשה שעשתה, אנחנו זקוקים להודאה שלה ומוכנים להקל בעונשה, העיקר שתודה”, אומרת יו”ר תנועת “הורות בזכות” אסנת ואתורי. “ממירים את הטיעון מהתעללות לתקיפה, ומרצח להריגה. זו התנהלות שמקילה ראש במקום לייצר הרתעה. המקרה הזה דורש ענישה מחמירה למען יראו וייראו. זו מלחמה על הילדים שלנו, לא משהו שנעבור עליו בשלום. אנשים ייצאו לרחובות, יפגינו בכל הכוח. אנחנו מאוגדים בכל הארץ”.

יו”ר ועד הגנים הארצי בפורום ועדי ההורים היישוביים, אחז אגם, אמר: “ההפגנה תופנה לפרקליטות, כדי שתשקול מחדש האם זה נכון שאישה, שביצעה פעולה מזעזעת ומחרידה, ראוי ללכת איתה להסדר טיעון. כתב האישום על הריגה הוא משהו שלא היה לנו קל לחיות איתו. כל מי שראה את התמונות המזעזעות האלה, לא מבין איך אפשר שכתב האישום יהיה על הריגה. איזה מסר אנחנו מעבירים לגננות ולסייעות הבאות? אנחנו שוקלים לפנות לפרקליטות, ונהיה בדיון בבית המשפט כדי להזכיר לכולם מה הדבר הנכון לעשות. המקרה של יסמין עשה שינוי תודעתי לכולם. זה לא משהו שאנחנו יכולים לעבור עליו לסדר היום”.