"הדרמות הפוליטיות לא מפסיקת להגיע: יו"ר מפלגת העבודה הודיע היום (שלישי) כי הוא מפרק את השותפות עם ציפי לבני ולמעשה את המחנה הציוני. גבאי אמר בפתח ישיבת הסיעה בכנסת כי "קיבלתי את עצתו של יצחק הרצוג ושמרתי על השותפות עם ציפי והתנועה במסגרת המחנה הציוני. זה לא פשוט להיכנס לשותפות שמישהו אחר הקים, אבל זכרתי שהתחייבתי לעשות מה שנכון לניצחון בבחירות. אפילו ניסיתי להביא לאיחוד מלא של המפלגות. לצערי זה לא קרה".


"כשהרצוג התפטר. ציפי ביקשה את תפקיד יו"ר האופוזיציה במקומו. כולל כאן, בחדר הזה, אל מול המצלמות כשאמרה שזה התנאי שלה להמשך השותפות. בחרתי בשותפות, כולל סיכום על שריונים לתנועה. שריונים שגרמו למתח עצום במפלגה שלי ואפילו ליותר מכך. שוב בחרתי בציבור, שמעתי את הקולות במחנה שלנו שמבקשים אחדות וקיבלתי את בקשתה של ציפי. בחרתי להתעמת עם הפוליטיקה הפנימית ולשמור על האחדות של המחנה".

עוד אמר גבאי כי "קיוויתי והאמנתי שהשינוי והשותפות החדשה יובילו לצמיחה שלנו, לחיבור של ממש, לפרגון הדדי, אבל הציבור חכם הוא רואה שזה לא מצב הדברים והתרחק".


"אני עדיין מאמין בשותפות, בחיבורים, בלאחד מחנה גדול ומחויב לשינוי, אבל חיבורים מוצלחים מצריכים חברות, עמידה בסיכומים ונאמנות לדרך.
זה לא קורה בשותפות הזאת ולכן אני שוב בוחר בציבור". 

"ציפי, אני מאחל לך הצלחה בבחירות, בכל מפלגה שבה תהיי. אנחנו נמשיך להילחם ולהיות מחויבים לשינוי שעם ישראל רוצה. באתי לפוליטיקה עבור העם ואשאר תמיד בצד שלו".

בתגובה אמרה לבני כי "לא אגיב כעת, אקבל את החלטותיי", קמה ויצאה מהחדר יחד עם אנשיה "התנועה", חברי הכנסת יואל חסון, קסניה סבטלובה, איל בן ראובן ויעל כהן פארן. לאחר מכן כתבה לבני בטוויטר: "תודה למתקשרים, למסמסים ולתומכים. טוב שהותרו הספקות ואפשר להתמקד באתגר הלאומי החשוב שעומד לפנינו, כל המאמינים באמת בדרך - מהפך בבחירות הקרובות".

לאור הפירוק, תמנה סיעת העבודה בכנסת 19 חברי כנסת בלבד. 

"זובור בשידור חי"
 
דבריו של גבאי על פילוג המחנה הציוני הדהימו את חברי הסיעה. חברי כנסת כינו את המהלך "זובור בשידור חי" וזאת בנוכחותה של לבני הנדהמת. ח"כים בעבודה אומרים כי גבאי לא שיתף איש בכוונתו להכריז על התנתקות מלבני, אך אמרו כי בהתנהלותה בשבועות האחרונים ורמיזותיה שגבאי צריך לפנות את מקומו לטובת גוש מרכז-שמאל, היא הגדישה את הסאה והביאה במו ידיה לפיצוץ במפלגה. 
 
כאמור, לאחר ההודעה הדרמטית של גבאי עזבו לבני ואנשי התנועה את החדר וגבאי מכנס בשעה זו ישיבת סיעה רק עם חברי מפלגת העבודה. אז השמיע גבאי ביקורת חריפה על לבני: "אכלתי ממנה רק חרא. שלא תדבר איתי על נימוסים. היא אמרה כאן מולי שהיא דורשת את תפקיד יו"ר האופוזיציה אחרת תפרוש".

עוד אמר גבאי, כי הסיעה תחזור לשם מפלגת העבודה ומוותרים על השם המחנה הציוני ובסביבתו בוחנים כעת אפשרות לשלול את תפקיד יו"ר האופוזיציה מלבני. הוא התייחס גם לצעדים עתידיים ואמר: "אני לא שוקט על השמרים. אני מנהל מגעים עם אנשים שאתם יודעים ולא יודעים עליהם. אני מחפש רק אנשים ערכיים שיש להם כוח אלקטורלי. על ציפי לבני אמר כי "אין לה כוח אלקטורלי".

במפלגת העבודה נערכים לקיים ועידה כבר בשבוע הבא. הקריאה שיצאה מישיבת הסיעה היא להגיע אליה מאוחדים. היחידי שתקף בישיבה את המהלך היה איתן כבל.

"המטרה - להתחבר עם גנץ"

מרבית חברי הכנסת של מפלגת העבודה בירכו על המהלך. ח"כ איציק שמולי אף הסביר כי המטרה כעת היא להתחבר עם בני גנץ. הוא האשים את לבני בניסיון להדיח את גבאי: "כאשר מנסים לעשות את החיבור תוך כדי השארת יו"ר המפלגה בצד. למכור את מקומו בלי שהסכים לכך זה דבר לא מקובל".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, שלי יחימוביץ' אמרה כי "מדובר בצעד דרמטי, אמיץ ומנהיגותי של אבי גבאי. אי אפשר להתכחש לעובדות: אף שלבני אדם ראוי, ההסכם בינה ובין גבאי לא עבד, ואף להפך: הוא הפחית את האמון של הציבור במפלגה, והיה ברור כי לבני אינה משלימה עם הנהגתו של גבאי. למפלגת העבודה מסורת ואידאולוגיה ברורים, ואני בטוחה שנצלח את המשבר ונצליח בבחירות הקרובות".

ח"כ לאה פדידה אמרה: "אני מגבה באופן מוחלט את המהלך של אבי גבאי לפירוק השותפות עם ציפי לבני. השותפות הזו רק הסבה נזק אלקטורלי. כעת מפלגת העבודה חוזרת לבסיס הערכי והאידאולוגי שלה תוך הבעת תמיכה מלאה של חבריה ביו"ר המפלגה, אבי גבאי"

ח"כ מיכל בירן אמרה כי "השילוב של המחנה הציוני היה מוצלח לשעתו, וציפי לבני היא אדם ראוי וחשוב במערכת הפוליטית. מפלגת העבודה תמיד הייתה ראש החץ והגיעה העת להחזיר אותה להובלה".

והיתה גם ביקורת על המהלך: ח"כ סאלח סעד, איש מפלגת העבודה, אמר כי "לא מתקבל על הדעת שהחלטה כזאת מתקבלת ללא דיון והתייעצות. מפלגת העבודה אינה סולטנות ואינה חצר ביזאנטית. אני קורא ליו"ר גבאי לשנות את החלטתו לטובת הציבור והדמוקרטיה בישראל".

מרכז האופוזיציה, ח"כ יואל חסון, איש התנועה, כתב בטוויטר כי "מהיום הראשון גבאי לא קיבל את עיקרון השותפות, השותפות שהביאה 24 מנדטים, התוצאות בסקרים היום הם תוצאה ישירה של הנהגת היחיד של גבאי. מתוך מצוקה של גבאי בתחום הוא הפך את המחנה הציוני למפלגת נישה ודחק את הדגל המדיני - בטחוני. ניהול מדינה זה עסק רציני למדינאים".