השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, החליט לאמץ אצת החלטות הוועדה שהקים לצמצום תנאי המחבלים בבתי הכלא. במסיבת עיתונאים שערך היום (רביעי), הודיע השר ארדן על צמצום תנאי המחבלים בבתי הכלא כך שיהיו במינימום המתחייב על פי הדין הבינלאומי, לאחר שאימץ את עיקרי המסקנות של הוועדה הציבורית לבחינת התנאים של המחבלים בבתי הכלא שהקים ביוני האחרון. השר ארדן יציג את מסקנות והמלצות הוועדה בדיון בקבינט המדיני-בטחוני שיתקיים בקרוב ולאחריו יחל יישום ההמלצות.



"אפעל מיידית ליישום ההמלצות ולא נירתע מאיומים ושביתות רעב", הבהיר ארדן. "פגיעה בתנאי המחבלים הכרחית גם לשם יצירת הרתעה וגם כחובתנו המוסרית לקורבנות הטרור ולבני משפחותיהם". השר ארדן הסביר שמדינת ישראל לא הגדירה מעולם באופן סדור את ההבחנה בין אסירים ביטחוניים לאסירים פליליים ואת תכלית הכליאה הנגזרת מכך: "כאשר מדובר באסירים ביטחוניים אחת מהמטרות המרכזיות של המאסר, השיקום, אינה מתקיימת, שכן מדובר באסירים חדורי אידאולוגיה טרוריסטית שכלל אינם מתחרטים על מעשיהם". השר ארדן הנחה את שירות בתי הסוהר להגדיר מחדש את מטרות הכליאה של מחבלים בבתי הכלא, כך שחוץ מאחזקתם לפי הדין והרחקתם מהציבור, היא תכלול גם יצירת הרתעה אל מול ארגוני הטרור אליהם המחבלים משתייכים.



במסגרת ההחלטות של השר, תבוטל האוטונומיה לאסירים בבתי הכלא, תופסק אחזקת המחבלים לפי שיוך ארגוני, כלומר אסירי חמאס לא יישבו בנפרד מאסירי פת"ח. האגפים יהיו מעורבבים, כך שהתנהלות האסירים לא תהיה כקולקטיב בפני שב"ס וההתייחסות לכל אסיר תהיה באופן פרטני ככל שניתן.



גלעד ארדן מציג את הרפורמה בכליאת האסירים הביטחוניים. צילום: פלאש 90
גלעד ארדן מציג את הרפורמה בכליאת האסירים הביטחוניים. צילום: פלאש 90



החלטה נוספת שלך ארדן היא על ביטול מוסד 'דובר' האסירים במתכונתו הנוכחית. הקשר בין בתי הסוהר והמחבלים לא יתנהל יותר באמצעות הדובר האגפי. השר ארדן החליט על קביעת פונקציה של נציג אסירים מתחלף, אשר יעמוד בקשר עם שלטונות בתי הסוהר אך ורק בנושאים כלליים ובשום אופן לא כאלה שנוגעים באופן פרטני לאסירים וכן שנציג אסירים זה לא יהיה מחבל עם דם על הידיים.



בנוסף, יתבצע קיצוץ משמעותי בכספים המופקדים על ידי בני המשפחות למחבלים בבתי הכלא ושבאמצעותם הם רוכשים מוצרים בקנטינה, על הפסקת ההפקדות מטעם הרשות הפלסטינית, על הפסקת ההפקדות הקבוצתיות ומעבר להפקדה פרטנית לכל אסיר ועל הפסקת רכש החוץ לחלוטין. וכן יופסק הבישול באגפי הכליאה ובתאים שהחל בשנת 2004 ועל אספקת מזון בסיסי על ידי שב"ס בלבד.



החלטה נוספת נוגעת למקלחות של האסירים, לאור בזבוז המים הקיצוני והחריג: המקלחות יוצאו אל מחוץ לאגפי האסירים, ייקבעו יעדים לצמצום צריכת המים ויותקנו מערכות למניעת צריכה מופרזת. זמן השימוש של המחבלים במים יוגבל וכן גם הצריכה לכל אסיר.



על מנת לפקח על יישום ההחלטות, החליט השר ארדן להקים גוף מטה בשב"ס ובמשרד לביטחון פנים, שיפקח וידווח על נוהל בתי הכלא הביטחוניים ויגיש המלצות בקשר למדיניות הנדרשת. המטה הייעודי לענייני האסירים הביטחוניים ירכז את כל הטיפול בהיבט המקצועי, לרבות פיקוח, הקפדה על נהלים, הכשרת הסגל, מדיניות אחודה ועוד.



"דוח חשוב והיסטורי"



השר ארדן אמר כי "משימתו המרכזית של נציב שב"ס החדש שעתיד להתמנות תהיה יישום המלצות הוועדה". לדבריו, מדובר בדוח חשוב והיסטורי ואפעל מיידית ליישום ההמלצות. הוכנה כאן תכנית שלימה וסדורה והזדמנות היסטורית לשינוי כולל בתנאי מחבלים בבתי הכלא כך תיווצר הרתעה כלפיהם. יש לנו חובה ביטחונית ומוסרית לשנות את המצב הנוכחי. ההחלטות שקיבלתי יתמכו במאבק של מדינת ישראל בטרור". 



יו"ר תנועת "אם תרצו", מתן פלג, שתנועתו פועלת יחד עם פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות לצמצום תנאי היתר להם זכאים מחבלים ביטחוניים, אמר על ההחלטה: "אנו מברכים את השר ארדן על הצעד הנכון ומקווים שמסקנות הוועדה אכן יאכפו. זהו המבחן הגדול. זעקתן של המשפחות השכולות, ועשרות הסוהרים שפנו אלינו בשנה הארונה לא הייתה לשווא. רק חבילת הרתעה אמיתית נגד הטרור יכולה לפגוע במוטיבציה של המחבלים ושולחיהם. לכן חובה להפסיק את חגיגת המחבלים בבתי הכלא. זהו יום חשוב במאבק בטרור ובמניעת הפיגועים הבאים. אנו קוראים לחברי הקבינט לאמץ את מסקנות הוועדה ולפעול ליישומן"