חייבים לרדת תוך חודש במידה? או אולי אפילו בשתיים? שיטת 4X4 של כוהנת הפילאטיס, דליה מנטבר מתיימרת להבטיח שהנס המיוחל אכן יקרה, אם רק תתאמנו ארבע פעמים בשבוע במשך ארבעה שבועות. נשמע קל? המציאות, כמו תמיד, קצת יותר מסובכת. הגעתי לסטודיו של מנטבר בתל אביב לראות איך עובד הקסם הזה. "זה בכלל התחיל כגימיק לכלות ולאמהות שלהן, שרצו להתחטב מהר לקראת החתונה ולהיראות במיטבן", הודתה מנטבר. 
 
אז ככה עובד הגימיק: אם אתאמץ במשך 16 שיעורים, וגם אשלם עבור החוויה 999 שקלים - אזכה בגוף מעוצב, מותניים וירכיים מהודקים, יציבה נכונה ומראה צר ומהודק. כשנכנסים למשרדה של מנטבר אי אפשר לפספס את הניים דרופינג. פוסטר של ריטה, בת בית בסטודיו שמגיעה אליו כבר 25 שנה, תלוי שם בליווי הקדשה אישית מהזמרת החטובה. אבל בזאת לא מסתיימת רשימת המפורסמות הארוכה־ארוכה של מתאמנות המקום, שכוללת גם את גלי עטרי, מרינה מקסימיליאן, שי־לי שינדלר, סנדרה שדה, ניצה שאול ואליענה תדהר. 
 
לפני תחילת השיעור אני עוברת סוג של דיאגנוזה הכוללת בדיקה של מבנה עמוד השדרה שלי. אני גם מתבקשת ללכת אחורה וקדימה 20 מטרים, כדי שמנטבר תוכל לאבחן את צורת ההליכה שלי, היציבה ומנח כפות הרגליים, כל זאת כדי לזהות את צרכיי הייחודיים ולבנות תוכנית מתאימה. 

את האימון עצמו התחלנו במיטת "רפורמר", שבנויה ממשטח שנע לאורך מסגרת המכשיר - קדימה ואחורה - כנגד התנגדות קפיצים. די חיבבתי את שיטת "הנסיעה" על הרפורמר. העבודה עליו החלה במתיחות לזקיפות הגב, אחר כך עברתי לתרגילים לטובת שרירי הרגליים והבטן. בשלב הבא נוספו גם רצועות לידיים, ובעזרתן עבדתי בו־זמנית על חיזוק הידיים והבטן. את השלב הזה עברתי בשלום, ואפילו די בקלות. 
 
מהרפורמר עברתי ל"קדילק". במכשיר בעל השם המפוצץ - הכולל בסיס, הרבה מאוד קפיצים ואפשרות לבצע כ־200 תרגילים שונים - החיים הפכו קשים יותר. זה התחיל בעמידה על ה"קדילק" תוך כדי עשיית סקווטים ומשיכת הקפיצים אל הגוף. אחר כך שכבתי על הצד, יד אחת מחזיקה קפיץ ומנסה להורידו לכיוון הגוף, תוך העלאת הרגליים למעלה. זה ממש סוג של אקרובטיקה למתחילים. 
 
המטרה, אגב, היא צמצום היקפים במותניים וחיזוק היד. בשלב הבא, מנטבר פקדה עלי להכניס רגל בתוך רצועת הקפיץ ולהנדס כל מיני תנועות. תוך שנייה הרגשתי את המותניים שלי זועקים ואת השרירים האלכסוניים של הבטן כמעט בוכים. לקינוח הגיע כיסא "קומבו" - מכשיר קטן ותמים לכאורה עם ידיות וקפיצים, שאפשר אפילו להעביר עליו אימון שלם. הוא נועד לחזק ולהגמיש את כל השרירים בגוף, גם כאלה שבדרך כלל אינם מופעלים בקלות בעת אימון סטנדרטי. 
 
שכבתי על הצד על ה"קומבו" והתבקשתי לרדת עם הגוף למטה עד הרצפה ולעלות בחזרה. המאמץ הזה נועד לכווץ את המותן העליון ולבצע מתיחה. ברגעים הראשונים חששתי שאגלוש לרצפה ואפול, אבל מנטבר הבטיחה שאין סיכוי שזה יקרה כשהיא בסביבה. 

המעבר בין שלושת המכשירים נמשך כשעה. בסוף הסשן הרגשתי בעיקר תחושה של זקיפות יתר, והחלטתי גם לבקש משוב על ביצועיי. "הקואורדינציה טובה, יש הרבה כוח בגוף והביצועים נהדרים. הגמישות של הגב זה הדבר היחיד שהייתי משפרת אצלך", סיכמה מנטבר. בקיצור, יש על מה לעבוד בשיעור הבא. 
המיתוס: תה בריא יותר מקפה
"תה וקפה מיוצרים מצמחים ומכילים בתוכם גם פיטוכימיקלים מהצמח - רכיבים צמחיים נוגדי חמצון חזקים, בעלי השפעה חיובית על הבריאות", אומרת ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה. "בתה הירוק, נוגדי הפיטוכימיקלים עוזרים להפחית את החמצון של הכולסטרול הרע ולמנוע עששת; ואילו בקפה נמצאו נוגדי חמצון שעשויים למנוע סוכרת.

לכן, לכל אחד מהם יתרון בריאותי משלו. מבחינת תכולת הקפאין, תה שחור מכיל כמות קפאין כמעט זהה לקפה. רק התה הלבן והתה הירוק אכן מכילים הרבה פחות קפאין לעומת קפה בשל צורת הייבוש שלהם. בשני המשקאות, ככל שהמוצר יותר מעובד - תה שחור או נס קפה באבקה או מגורען - הם מכילים פחות נוגדי חמצון. לכן מומלץ לצרוך אותם כתה לבן או ירוק וכקפה שחור טחון".