אחרי בוקר אלים שהוביל לפצועים ולמעצרים, השלימו כוחות הביטחון את פינוי המבנים הבלתי חוקיים בעמונה. בהודעתה משטרה נאמר כי לפנות בוקר הגיעו הכוחות לעמונה, ונתקלו בכ-300 מתפרעים שהבעירו צמיגים בכניסה למאחז, שפכו שמן על כבישי הגישה ויידו אבנים וסלעים לעבר הכוחות. על מנת להשתלט על המתפרעים, הכוחות נאלצו לבצע גם שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. המשטרה מבהירה כי לא בוצע כל שימוש בירי גומי.
 
"עם סיום הפינוי הראשוני במתחם התבצרו כמה עשרות מפירי סדר בשני המבנים תוך המשך האלימות הפיזית והמילולית לעבר השוטרים", ממשיכה ההודעה. "באירוע נפצעו 23 שוטרים שפונו לבתי החולים כתוצאה מיידוי אבנים וחבלות שבין היתר כללה דקירת קצין בידיו על ידי עצם חד. בפעילות נעצרו עד כה שבעה חשודים בגין האלימות שהופעלה כלפי הכוחות וייתכנו מעצרים נוספים בהמשך".

לאחר האירוע הגיעו מפגינים לצומת עפרה וחסמו אותו. שוטרים בתחנת בנימין הגיעו למקום על מנת להשליט סדר. 

פינוי עמונה. צילום: הודיה סעדיה/TPS

מפלגת "הימין החדש": "קוראים לפינוי חאן אל אחמר", "שלום עכשיו: "המתנחלים אינם מעל החוק"
 
העימותים בין השורטים למתנחלים גררו תגובות חריפות משני צדי הקשת הפוליטית, כשאר בימין תקפו את ראש הממשלה שלא הסדיר את המאחז, וקראו לו לפנות את הכפר הבדואי חאן אל אחמר, ואילו בשמאל גינו את האלימות כלפי השוטרים והאשימו את הרבנים בעידוד האלימות.

ממפלגת "הימין החדש" נמסר: "אנחנו קוראים לראש הממשלה לפנות כבר היום את הבנייה הערבית הבלתי חוקית בחאן אל אחמר. חוק הוא חוק הוא חוק. 
האכיפה הסלקטיבית כנגד יהודים בלבד בעמונה, אל מול החשש לפנות בנייה ערבית פרועה ובלתי חוקית בחאן אל אחמר, משדרת חולשה והססנות של ממשלת ישראל אל מול הפלסטינים, ופוגעת בהרתעה של מדינת ישראל".
 
ממפלגת האיחוד הלאומי נמסר: "כנראה שקמפיין הבחירות של ראש הממשלה מתחיל בפינוי יהודים מאדמתם. הבתים בעמונה נרכשו כחוק. ראש הממשלה יכל לפתור את הבעיות הבירוקרטיות בהינף יד ולחזק את ההתיישבות. במקום זאת העדיף להמשיך במסורת אותה הנחיל כל הקדנציה שלו ולפרק ישובים יהודיים". 
 
ממפלגת מרצ נמסר: "בימין צמחו מליציות אלימות, מסוכנות ומזויינות. כל עוד הפוליטיקאים מהימין והמרכז לא מפרקים אותם מהמאחזים ומהכוח הם רק יתגברו ויהוו סכנה לעתיד מדינת ישראל. אלה לא עשבים שוטים אלא יער פרא".
 
שלום עכשיו מסרו: "אין גבול לציניות ולדריסת החוק של הימין המתנחלי שבעידוד רבנים ופוליטיקאים נשלחים נערי הגבעות לתקוף שוטרים. הגיע הזמן להבהיר למתנחלים וראשיהם שהם אינם מעל לחוק ולמצות את מלוא חומרת הדין עם האחראים להתפרעות האלימה. קשה שלא לתהות כיצד היו נוהגים כוחות הביטחון לו היה מדובר במתפרעים פלסטינים או ערבים ישראלים".

פינוי עמונה. צילום: הודיה סעדיה, TPS

התושבים טוענים כי בשנתיים האחרונות רכשו מפוני עמונה בעזרת תורמים ומשקיעים פרטיים, כארבעים דונם מאדמות. כזכור, העלייה לשטח, לפני כשלושה שבועות, בוצעה על ידי מועצת בנימין שמיקמה שני מבנים באדמות שנרכשו על ידי מפוני עמונה בעזרת משקיעים פרטיים ותורמים. 
 
אביחי בוארון שהוביל את מאבק אנשי עמונה בשנים האחרונות מסר בשם תושבי עמונה לאחר העלייה לקרקע לפני כשלושה שבועות כי "בלילה בו פונינו מבתינו נשבענו לעשות הכל כדי להחזיר לכאן חיים יהודיים, לחזור ולהניף כאן גבוה גבוה את דגל ישראל כדי שכל אויבינו מסביב ידעו - אנחנו ננצח! הארץ הזו היא הבית שלנו ואנחנו על הבית נלחם עד הסוף. בעזרת משקיעים ותורמים רכשנו במליוני שקלים 40 דונם מאדמות ההר. היום נוכח הפיגועים האחרונים החלטנו להרים את הכבוד הלאומי ולהקים מחדש את חוות עמונה לזכר הרוגי הפיגועים האחרונים. אנחנו מצפים מראש הממשלה ומהשרים לקחת חלק ולסייע בכל דרך שתדרש בהקמת הישוב מחדש. אנחנו לא נוותר על החלום הציוני ונקים מחדש ישוב מפואר לתפארת ההתיישבות היהודית בבנימין וביהודה ושומרון ולתפארת עם ישראל ולתפארת מדינת ישראל".

פינוי עמונה. צילום: הודיה סעדיה, tps


השרה מירי רגב שהשתתפה בטקס הסרת הלוט ליישוב אותו שואפים התושבים להקים מחדש אמרה כי  "חייבים להסדיר את היישוב עופרה אחרי עשרות שנים ולאפשר גם את הסדרת חוות עמונה שנקנתה בכסף יהודי - אבל בשל גרירת רגליים משפטיות הדבר לא קורה".

השרה מירי רגב בעמונה

כזכור, המאחז פונה בפברואר 2017, כאשר ה"מעוז האחרון" של המתיישבים נותר בית הכנסת במאחז שבו מתבצרים כמה עשרות בני ישיבה, שחיזקו את דלת הכניסה במוטות עץ. המשטרה ריכזה מאמצים כדי להביא לפינויו בהסכמה. "אנו מקווים כי זה יישא פרי והפינוי יסתיים בשלום", נמסר מהמשטרה. המשטרה חדשה את הכוחות בשוטרים ״רעננים״ בהנחה שרוב המתבצרים כבר מותשים מהפעילות כל היום.
כ-20 שוטרים ושוטרות נפצעו במהלך הפינוי ומספר העצורים עמד על כ-13. הצעירים נעצרו בגין הפרת סדר, תקיפת שוטרים והפרעה לשוטרים במילוי תפקידם. עוד כ-400 צעירים וצעירות שהגיעו ליישוב כדי לסייע בהתנגדות לפינוי הורחקו והועלו לאוטובוסים אל מחוץ לעמונה.