בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע היום (חמישי) את דניאל נחמני ברצח הנערה נועה אייל ז"ל שנרצחה בירושלים לפני 21 שנים. נחמני אף הורשע בביצוע מעשה סדום אך זוכה מאונס. נחמני נעצר כחשוד במעשה לפני חמש שנים, לאחר שנמצאה ראיית DNA שאפשרה את פריצת הדרך בחקירה כשלאחר בדיקתה נמצאה התאמה מלאה בין הדגימה שנלקחה מאייל לדגימה שנלקחה מנחמני.



משפחתה של אייל הגיבה להכרעת הדין של רוצח ביתם: לרוע, שלקח את חייה של נועה, אין זכות להתהלך חופשי ככל האדם. כך סגר היום את המעגל בית המשפט בירושלים. הסדר,כביכול ,שב על כנו ,כראוי לחברה מתוקנת. לנו, המשפחה של נועה, לא תהיה בכך שום הקלה וגם לא נחמה".



עוה"ד עופר אשכנזי ומיכל רובינשטיין שמייצגים את נחמני מטעם הסניגוריה הציבורית הגיבו לאחר הכרעת הדין: "אנו נלמד את החלטת בית המשפט. יש לציין שמר נחמני ממשיך לטעון כי הוא חף מפשע".



עו״ד דני ויטמן ועו״ד ענת גרינבאום מפרקליטות מחוז ירושלים אמרו כי "הרשעתו של נחמני מהווה ציון דרך במאבק העיקש של רשויות האכיפה אשר לא הרפו עד אשר איתרו את הנאשם והביאו להעמדתו לדין. נחמני הורשע בכך שנטל באכזריות את חייה של נערה צעירה אשר ביקשה לשוב לביתה. אנו מחזקים ידי בני משפחתה של נועה אייל ז״ל אשר ימשיכו לשאת את הכאב והצער, ומקווים שהרשעתו של הנאשם וחשיפת האמת תביא למזור כלשהו, נחמה פורתא, לבני משפחתה של נועה אייל ז"ל".
 גופתה של אייל בת ה-17 נמצאה בפברואר 1998 כשעליה סימני אלימות קשים. איל, בת 17, המתינה לאוטובוס בדרכה לביתה ברמות. הנאשם עצר את רכבו סמוך לתחנה בה המתינה נועה, ולאחר זמן מה היא נכנסה לרכבו. במהלך הנסיעה החליט הנאשם לסטות מהכביש, נסע לשביל בתוך יער רמות שם ביצע בה מעשה סדום בעודה נאבקת בו ולאחר מכן רצח אותה באכזריות, בית המשפט זיכה את הנאשם מחמת הספק מעבירת האינוס. 

מאז מציאת גופת המנוחה בשנת 1998, פעלה המשטרה ללא ליאות בניסיון לפענח את התיק ולעצור את מי שביצע את המעשים הנוראיים, כאשר בשנת 2014 בעקבות פריצת דרך משמעותית נמצאה התאמה בין פרופיל הנאשם לפרופיל שהופק ממוצגי הזירה בשנת 1998.

נועה אייל ז"ל. צילום: ללא
נועה אייל ז"ל. צילום: ללא

רק ב־2014, כאשר המשטרה ערכה, באופן תקדימי, חיפוש במאגר, במטרה לנסות לאתר אנשים שעשויים מבחינה גנטית להיות קרובי משפחה של הרוצח, נרשמה פריצת דרך בפרשה. בחיפוש המשפחתי התגלה כי אביו של נחמני הוא בעל הסיכוי הסטטיסטי הגבוה ביותר להיות קרוב משפחתו של הרוצח. בעקבות זאת התבצע מעקב סמוי אחר נחמני, עד שנלקחה ממנו דגימת רוק, וכך התברר כי הדנ"א שלו מתאים, לטענת הפרקליטות, לפרופיל הרוצח. בעקבות זאת הגישה פרקליטות מחוז ירושלים, 16.5 שנים לאחר הרצח האכזרי, כתב אישום נגד נחמני שמתבסס בחלקו הלא מבוטל על אותה ראיית דנ"א.



סנגוריו של נחמני, עורכי הדין עופר אשכנזי ומיכל רובינשטיין מהסנגוריה הציבורית, ביקשו לקבל לידם את חומרי החקירה שכוללים בין היתר את פרופיל הדנ"א של האב, את פקודת החיפוש שהוזנה למחשב לצורך עריכת החיפוש המשפחתי במאגר, וקרוב ל־ 6,000 פרופילים של דנ"א שהתקבלו בחיפוש המשפחתי, ללא פרטים מזהים. הפרקליטות סירבה לבקשה בטענה כי "לא מדובר בחומרי חקירה" ושהעברתם תהווה פגיעה בפרטיות.



בית המשפט המחוזי בירושלים סבר אחרת והורה להעביר את החומרים לידי הסנגורים. הפרקליטות ערערה על ההחלטה לבית המשפט העליון, ובשבוע שעבר הודיע השופט אורי שהם כי הוא תומך בהחלטת המחוזי והוסיף בדבריו כי "תכליתה של זכות העיון בחומר החקירה היא לתת לנאשם הזדמנות מלאה ומיטבית להכין את הגנתו ולהתגונן מפני האישומים המיוחסים לו, כחלק מהגשמת זכותו של הנאשם להליך הוגן". עוד הכריע השופט כי "החומרים המבוקשים באים בגדרו של המונח 'חומר חקירה', כמשמעותו בסעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי", והורה כאמור למדינה להעביר את החומרים.