ראיון שצולם לפני כשנה וטרם פורסם עד כה עם הרמטכ"ל לשעבר, ומי שמסתמן כמועמד המסקרן ביותר בבחירות הקרובות, בני גנץ, שודר הערב (חמישי) בתכנית "אנשים" בערוץ 12. במסגרת דבריו, הביע גנץ חרטה על "נאום הכלניות" לאחר מבצע צוק איתן. "לא אמרתי אותו במקום הנכון", הודה גנץ, שהוסיף: "לא הייתי צריך להגיד את זה בזמן שאמרתי".



"אני לא מאיים על אף אחד, יכול להיות שאנשים מאוימים, אבל אני לא מאיים על אף אחד", הבהיר גנץ, שהוסיף: "אותי מטריד, כשאני מסתכל על החברה הישראלית, על הפלגנות שבה, על ההקצנה שבה. לאו דווקא ימין-שמאל, שזה לא הסיפור הגדול שלנו, אלא אחד כלפי השני. אבל אני לא אזרח מודאג, אלא אזרח מוטרד. אני לא מודאג כי אני מאמין בנו. כשיש איום חיצוני אנחנו יודעים להיעמד אחד ליד השני". 


כשנשאל האם לנצח נחיה על חרבנו, אמר: "אנחנו לנצח נחיה עם חרבנו, לא חייבים לחיות על החרב, לפעמים צריך לשלוף אותה ולהילחם. צריך לעשות מאמצים קבועים מתמשכים לנוכח כל קושי כדי להגיע להסדרה מדינית. לא על חשבון הביטחון שלנו, לא על חשבון העתיד של הילדים שלנו, אבל מתוך פיכחון של זה חלק מהחוסן שלנו והביטחון שלנו. צריכה להיות חתירה מדינית אמיתית בלי לצאת פראיירים ולהיות בלתי אחראים. אני מסתכל על מקומות כמו גוש עציון, אריאל, עפרה, אלקנה - זה יישאר לנצח. אבל איך מסדרים שזה יישאר לנצח?".
 

בתוך כך, הוא לא חסך ביקורת מהשרים בעקבות ההדלפות מהקבינט במהלך מבצע צוק איתן: "לא לגיטימי בעיניי שדיוני קבינט מהודהדים החוצה בגלל צרכים פוליטיים, ושבזמן מלחמה לרמטכ"ל תהיה יותר מאשר זירה אחת לשים לב אליה. זו לא התנהגות אתית נכונה. אני הייתי הרמטכ"ל, לא ראש הממשלה. שרה"מ יתעסק במה שהוא צריך להתעסק. אני דאגתי שהצבא יעשה מה שהוא צריך לעשות". 

כעסת?
"מה זה רלוונטי, אני המשכתי להיות רמטכ"ל והוא המשיך להיות ראש הממשלה". 

"יש הבדל בין דיון בתוך החדר לבין הדהודו כלפי חוץ", הוסיף הרמטכ"ל לשעבר, "וגם אלה שלכאורה מספרים שהם רצים לכבוש את עזה, נדמה לי שלא עשינו את זה. תפרידו בין הרעש לבין המציאות. אם היא באה ממקום נקי ועוסקת במה שהיא צריכה לעסוק, ויש לה את הכלים לעשות את מה שהיא עושה... לא בכל אחד מהמקרים שבהם נחשפתי לביקורת כרמטכ"ל, המשפט הזה שאמרתי פה היה משפט קיום שלם לגביהם. צוק איתן הייתה מערכה מורכבת, עם אתגר תת-קרקע בסביבה אזרחית מורכבת. התוצאה בוודאי מוצלחת".

אז למה הציבור חמוץ כששואלים אותו על צוק איתן?
"זו שאלה של תקשורת ומסרים שמישהו רוצה לעשות, מי שרוצה למכור אשליות 67 הוא מוכר סיפור של 50 שנה אחרי הזמן, התוצאה תהיה חמיצות ואז  תעשה עליה סיבוב פוליטי של שתיים וחצי דקות..". 
 
על החזרה לחזור מהפרישה לרמטכ"לות, סיפר: "הייתי בחופשת שחרור, בטיול בהרי ירושלים באופנוע עם עוד שני חברה, החניתי ונסעתי לראות משחק כדורסל של מכבי תל אביב. עצרתי לשיחה עם אהוד (ברק) בתל אביב, שהסביר לי שנוכח הנסיבות הוא מבקש שאקח על עצמי את תפקיד הרמטכ"ל. אמרתי לו שאתן לו תשובה עוד 24 שעות והלכתי לחשוב. לא בחרו בי כבחירה ראשונה. יהיו השיקולים אשר יהיו, אני לא נכנס אליהם כרגע, הייתי כבר במקום אחר, קצת כעסתי. אתה מבין שאם אתה אומר כן אתה נותן התמסרות טוטאלית ל-4 שנים שבהן אתה לא קיים לעצמך ולמשפחתך ושיש דבר אחד בלבד שאתה צריך. יש פה תשובה שצריכה לבוא ממקום אחראי, ומי שחושב שזה תשובות אוטומטיות - אז יש לי חדשות בשבילו". 
 
מלבד זאת, הוא סיפר על שיחתו האחרונה עם הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין שחק ז"ל: "אני שוחחתי איתו את השיחה האחרונה בבית החולים יום לפני שהוא נפטר. באתי ל-7 דקות, נשארתי 40. קיבלתי נאום מפוכח לחלוטין על מה שצריך לעשות, על מה להתעקש. אחרי 40 דקות הוא אמר - טוב, אתה צריך ללכת, ושנינו יודעים שלא נתראה עוד פעם. אני זוכר שלחצתי את ידו, נתתי לו נשיקה על המצח ורצתי הביתה כדי לרשום את כל מה שהאו אמר. כל רמטכ"ל לא מוותר על התרומה שלו לחברה, בין אם הוא עושה זאת דרך הפוליטיקה או ליד הפוליטיקה". 
 


גנץ גם התחרט, כאמור, על דבריו לאחר המבצע הצבאי שהתרחש בקיץ 2014: "בנאום הכלניות, אני חושב שאמרתי דברי תוכן נכונים. לא אמרתי אותו במקום הנכון, למרות שהנסיבות שבגינן אמרתי את מה שאמרתי היו טובות לכשעצמן. רציתי לחזק את תושבי העוטף, והחלקתי שם", אומר גנץ ומוסיף: "לא ברחתי מהאחריות, למרות שמבחינה תכנית נאום הכלניות התגשם, מאוד התגשם. אבל לא הייתי צריך להגיד את זה בזמן שאמרתי".

מוקדם יותר היום התייחסה שרת התרבות, מירי רגב, לדבריו של בכיר במשרד הביטחון, שצוטט בגל"צ, לפיהם "מוכנות צה"ל למלחמה בשפל באשמת גנץ". בציוץ בחשבון הטוויטר שלה כתבה: "למה זה ממש לא מפתיע אותי? מי שגילה חוסר אחריות משווע ב"נאום הכלניות", רוצה שנשים את הביטחון שלנו ביידים שלו. נו באמת... אם זה לא היה מצחיק זה היה ממש מפחיד!".