הליכוד שומרת על יציבות: סקר מנדטים עבור “מעריב”, שנערך לאחר פירוק המחנה הציוני, רישום המפלגה החדשה של בני גנץ והטלטלות בימין, מצביע על יציבות של הליכוד ועל המשך התרסקות של מפלגת העבודה. הסקר גם בדק את מפת המנדטים במקרה שבו היועץ המשפטי לממשלה היה מחליט על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בכפוף לשימוע, עוד בטרם הבחירות. במקרה כזה, מפלגת הליכוד הייתה מאבדת 2 מנדטים מכוחה לטובת הימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד, אך נשארת עדיין המפלגה הגדולה ביותר בכנסת.
 
על פי הסקר שנערך שלשום, ב־2 בינואר, על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר, במקרה שבו היועץ המשפטי לממשלה היה מחליט על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד נתניהו, הייתה הליכוד זוכה ב־30 מנדטים, בדיוק כמו בבחירות האחרונות. מפלגת השלטון פותחת פער משמעותי על המפלגות האחרות - הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה הופכת למפלגה השנייה בגודלה עם 13 מנדטים. מפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד מקבלת כאן 12 מנדטים, בדיוק כמו בסקר הקודם, ומנדט אחד יותר לעומת כוחה של המפלגה בכנסת ה־20.
 
השאלה המסקרנת ביותר היא מעמדו של האיש המחוזר ביותר בפוליטיקה הישראלית, הרמטכ”ל לשעבר בני גנץ, שאומנם נכנס לזירה הפוליטית והקים מפלגה אך טרם פצה את פיו, לא הציג את חבריו לרשימה ולא הבהיר לאן פניו מועדות. על פי הסקר, מפלגת חוסן לישראל בראשות גנץ ממשיכה בהתמדה לאבד מכוחה. אם בסקרים קודמים קיבל גנץ 16 מנדטים ובסקר שנערך ביום ההכרזה על פיזור הכנסת קיבל 13 מנדטים, בסקר הנוכחי הוא מקבל 12 מנדטים בלבד, נתון שנבדק תוך חבירה אפשרית שלו למפלגת תל”ם, בראשות משה (בוגי) יעלון, שנרשמה רק השבוע אצל רשם המפלגות. 



ראש הממשלה נתניהו הזהיר השבוע במהלך ביקורו בברזיל מפני הפיצול במחנה הימין, שעלול להביא להחלשת הגוש. הדברים מקבלים ביטוי בסקר, שכן בעקבות המפץ בשורות הימין הדתי־לאומי מקבלת מפלגת הימין החדש בראשות בנט ושקד 11 מנדטים, בעוד מפלגת הבית היהודי בצירוף של האיחוד הלאומי־תקומה נעה סביב אחוז החסימה ומקבלת 4 מנדטים בלבד. גם ש”ס וישראל ביתנו נמצאות באזור הסכנה.
 
גם בשמאל אין סיבה למסיבה. אבי גבאי שפירק בשידור חי את המחנה הציוני והשפיל את יו”ר התנועה ציפי לבני, יורד בסקר לנתון חד־ספרתי של 8 מנדטים בלבד, לעומת 9 בסקר הקודם - שפל חסר תקדים. גם התנועה בראשות לבני, שמחפשת כעת את דרכה בעקבות הגירושים המכוערים מגבאי, בצרות צרורות. על פי הסקר היא מקבלת 2.7% בלבד ולא עוברת את אחוז החסימה.
 
מרצ וכולנו מדשדשות

אצל החרדים התמונה יציבה לאורך כל הדרך. בסקר הנוכחי מקבלת יהדות התורה בראשות יעקב ליצמן 7 מנדטים, בעוד ש”ס בראשות אריה דרעי מקבלת 5 בלבד - נתון שצריך להדאיג אותה בגלל הקרבה המסוכנת לרף אחוז החסימה. אולי בשל כך יצאו השבוע מספר רבנים ביוזמה לריצה משותפת של כל המפלגות החרדיות.
 
במפלגת כולנו התבשרנו השבוע על היפרדות מהשר יואב גלנט, שיתמודד בבחירות הקרובות בשורות הליכוד. יו”ר המפלגה, משה כחלון, לא יכול לשאוב עידוד מתוצאות הסקר שצופה לו 5 מנדטים בלבד. גם מרצ בראשות תמר זנדברג, שהצהירה בכנס פתיחת מערכת הבחירות של מפלגתה על יעד של 10 מנדטים, מדשדשת בסקר ומקבלת 5 מנדטים, בדיוק כמו כוחה בכנסת הנוכחית.

אורלי לוי-אבקסיס. תעבור את אחוז החסימה בבחירות? צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 
את הרשימה נועלות שלוש מפלגות שצריכות לראות בסקר הנוכחי משום נורת אזהרה. הבית היהודי בצירוף האיחוד הלאומי־תקומה מקבלת כאמור 4 מנדטים וכך גם ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן ורשימת גשר בראשות אורלי לוי־אבקסיס. בהתייחס לטעות הדגימה המרבית בסקר, כל אחת מהן יכולה בקלות לגלוש גם מתחת לקו האדום, מה שיכול להביא בהמשך לחיבורים בתוך גוש הימין.
 
לגבי השאלה מי מהשניים מתאים יותר להיות ראש ממשלת ישראל – בנימין נתניהו או בני גנץ – השיבו 49% מהנשאלים כי ראש הממשלה הנוכחי מתאים יותר, לעומת 26% שתמכו ברמטכ”ל לשעבר. 25% ממשתתפי הסקר השיבו “לא יודע” לשאלה זו. הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, יהודים וערבים כאחד, מגיל 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית בסקר היא 4.3%.
 
על פי ממצאי סקר מנדטים של מכון סמית לייעוץ ומחקר המתפרסמים היום בעיתון “ג’רוזלם פוסט”, אם הבחירות לכנסת ה־21 היו מתקיימות היום, הליכוד בראשות בנימין נתניהו הייתה מקבלת 30 מנדטים. בסקר הזה רשימה משותפת בראשות הרמטכ”לים לשעבר בני גנץ ומשה (בוגי) יעלון הופכת לשנייה בגודלה ומקבלת 14 מנדטים. על פי הסקר, הרשימה המשותפת היא המפלגה השלישית בגודלה עם 12 מנדטים. יתר המפלגות: יש עתיד בראשות יאיר לפיד 11 מנדטים, הימין החדש בראשות בנט ושקד 9, יהדות התורה 7, כולנו בראשות משה כחלון 6, ש”ס 6, מרצ 6, ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן 5 וגשר בראשות אורלי לוי־אבקסיס 5. התנועה בראשות ציפי לבני, הבית היהודי ויחד בראשות אלי ישי, כך עולה מהסקר, מקבלות קרוב ל־3% כל אחת ולא עוברות את אחוז החסימה.
 
הסקר גם בדק אם ראש הממשלה נתניהו צריך להתפטר מתפקידו במידה שהיועץ המשפטי לממשלה יחליט להגיש נגדו כתב אישום, בכפוף לשימוע, עוד לפני הבחירות. 51% מהנשאלים השיבו כי הוא צריך להתפטר, בעוד 34% טענו שאינו צריך לבצע צעד זה. ל־15% הנותרים לא הייתה דעה בעניין.

סקר 103FM: כץ המועמד המוביל להחלפת נתניהו
 
סקר דעת קהל בקרב הציבור הישראלי בנושאי אקטואליה, שהוכן עבור רדיו ללא הפסקה 103FM, מצא כי במידה שבנימין נתניהו לא יתמודד או לא יכהן יותר כראש הממשלה, חברו לליכוד שר התחבורה ישראל כץ מוביל בין רשימת המועמדים להחליפו עם 21% בכלל המדגם ו־35% בקרב מצביעי הליכוד. 

אחריו ברשימה: גדעון סער עם 15% ו־25% בהתאמה, במקום השלישי גלעד ארדן (8% ו־13%) ובמקום הרביעי יולי אדלשטיין (16%, 27%), שלושתם אנשי הליכוד. הסקר, שיפורסם היום בהרחבה בתכנית הבוקר של ניסים משעל, נערך אתמול על ידי מכון המחקר מאגר מוחות, בקרב מדגם הסתברותי של 498 משיבים, המהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת (גילאי 18 ומעלה) בישראל, עם טעות דגימה של 4.3%.
אבי ליטל