אני בן 91 ולפני כ־15 שנה התחלתי להרגיש קושי להזיז את אצבעות הרגליים. בבדיקות שעברתי קבעו שיש לי היצרות תעלת עמוד השדרה. במהלך הזמן המצב החמיר, התחלתי לסבול מחוסר שיווי משקל ולא הצלחתי ללכת צעד אחד. היום לאחר ניתוח שעברתי עקב דלקת וקרע בגידים, נוצר מצב שאני הולך עכשיו בבית ותופס את הקירות, או שבחוץ אני צריך להיעזר בעגלה - שאם אעזוב אותה - אפול. האם פיזיותרפיה יכולה להחזיר לי את האיזון, או שיכול להיות שהדלקת קרעה לי את הגידים ואי אפשר לאחות אותם?

"בלי לראות אותך יהיה לי מאוד קשה לענות על השאלה שלך, ולכן חשוב מאוד שתפנה לרופא מומחה לרפואה שיקומית, רק אחרי שהרופא יבדוק אותך בדיקה פיזיקלית ויראה מה כוחם של הגידים והשרירים שלך הוא יוכל להגיד לך אם פיזיותרפיה יכולה לעזור. בנוגע לגידים, עלי לציין כי אפשר לשקם שרירים חלשים בכל גיל, אבל גידים קרועים בגילך, זו אכן בעיה. אם הם לא נקרעו יש בהחלט מקום לאופטימיות. נוירולוג שיקומי יוכל להעריך האם יש סיכוי להיטיב עם מצב ההליכה שלך ולשפר אותה. כאמור - שוב, בלי פטיש רפלקסים, ובדיקת כוח השריר, אי אפשר לבדוק כמה גדול הנזק. אם כבר למעלה מ־15 שנה שאתה הולך חסר שיווי משקל, קשה לי להאמין שאפשר לשקם את זה".
אני בת 28 ולצערי כבר מגיל צעיר התחלתי לסבול מטיקים והפרעות קשב וריכוז. כשפניתי לנוירולוגים הם המליצו לי שלא ליטול ריטלין בטענה שהוא עלול להגביר את הופעת הטיקים. במהלך לימודיי באוניברסיטה מצאתי תחליף ראוי לריטלין שהצליח לעזור לי, אבל בשלב מסוים הפסיק להשפיע. ניסיתי את כל השיטות והלכתי גם לכיוון אלטרנטיבי, אבל שום דבר לא הצליח לעזור לי. מה דעתך?

“כשסובלים מהפרעות קשב וריכוז אפשרויות הטיפול התרופתי מחולקות לשתיים: משפחת הכדורים הראשונה היא משפחת המטיל פנידאט. במשפחה זו קיים כדור הריטלין, הקונצרטה ועוד. במשפחת כדורים הנוספת המיועדת לטיפול בנושא זה נוכל למצוא את האדרל, אטנט ודומיו. חשוב לי לציין שכדורים אלה אכן יכולים לגרום ולהגביר את הופעת הטיקים, זאת משום שהם גורמים לגירוי מערכת העצבים ומייצרים הפרשת יתר של דופמין. לצערי הרב אם ניסית את כל האפשרויות נותר לי רק להמליץ לך ליטול אומגה 3 ולבדוק האם זה יצליח להקל על תופעות הלוואי שאת חווה”. 

מהי התרופה המומלצת ביותר לטיפול בחרדות ומחשבות טורדניות?
"כל הכדורים ממשפחת ה־ssri יכולים לסייע במצבים של חרדות ומחשבות טורדניות. חשוב לי לציין כי כשמדובר בטיפול בחרדות בלבד ממליצים על שימוש במינונים קטנים, לעומת זאת בטיפול במחשבות טורדניות ובהתנהגות טורדנית יש להשתמש בכמויות גדולות יותר בהתאם להמלצת הפסיכיאטר".
קרוב משפחה שלי בן 92 ובבדיקת דם שערכנו התברר כי הוא סובל ממחסור בחלבון. מה הסיבה לכך, והאם אפשר לסייע לו להתמודד עם הבעיה?
"אנשים בגיל זה כמעט ולא אוכלים. בבוקר הם נוטים לאכול פרוסת לחם שחור עם קוטג' ושני זיתים, בצהרים חתיכת עוף קטנה עם מעט אורז או פירה, ובערב גם פרוסת לחם אחת עם ממרח. בהנחה שאין לו בעיה בכליות והחלבון שלו לא 'בורח' דרך השתן עליכם לסייע לו לאכול בצורה המתאימה. פנו לדיאטנית שתמצא את התפריט היומי המתאים עבורו. מעבר לזה, עליכם לבדוק האם לא חסרים לו ויטמינים ומינרלים, ובמידה וכן לדאוג שהוא יקבל אותם. תוכלו להעשיר את התפריט היומי שלו בתוסף מזון בשם 'אינשור' - זה לא הדבר הכי טעים, אבל הוא מכיל כמות גדולה של ויטמינים וחלבונים ושימוש יומיומי בו יעזור לו מאוד".