שופט בית משפט עליון לשעבר, אליהו מצא, תקף הבוקר (ראשון) בחריפות בראיון בכאן ב' את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות הסרטון שפרסם אמש בחשבון הפייסבוק שלו, בו דרש לא להתחיל את השימוע שלו לפני הבחירות. לדברי מצא, "מדובר בהסתה, במובן הפלילי של המילה, נגד היועמ"ש. לא זוכר כל כך הרבה התבטאויות כאלה נגד בכיר במערכת אכיפת החוק, שאינו ראש ארגון פשע". 

"הרגשתי מבוכה כששמעתי את דבריו", סיפר מצא, שהוסיף: "הוא הקדים את הבחירות כדי להגיע לשימוע כראש ממשלה נבחר. הוא הסביר לנו שהוא יגבר על כל יריביו בקלות, ואז העם יאמר את דברו, ואיך אפשר להעמיד לדין אדם שנבחר ברוב כל כך מאסיבי? אלה המיליונים שאמסלם מדבר עליהם. אבל מה לעשות שעל פי השיטה שלנו, ראש הממשלה, הממשלה, חברי הכנסת - כולם כפופים לחוק? אסור בשום פנים ואופן להשמיע הערות כמו אלה שהשמיע ראש הממשלה, שהן לא פחות מהסתה נגד היועמ"ש, במובן הפלילי של המילה. אם לא הדברים האלה.. מה פתאום יש כל כך הרבה אמצעי אבטחה סביב היועמ"ש?".

"נער הייתי וגם זקנתי, ואני לא זוכר כל כך התבטאויות כאלה נגד אדם במערכת אכיפת החוק, שהוא לא ראש ארגון פשע", המשיך השופט בדימוס. "כשראש הממשלה יוצא חוצץ נגד הפרקליטות, המשטרה וכל העולם.. קלקלו לו את המשחק. המהלך שלו חייב את היועמ"ש והפרקליטות לעשות את העבודה מהר יותר כדי למלא את החובה שלהם. העם רוצה לדעת מי המועמדים שלו. יש הבדל עצום בין ראש ממשלה שיש נגדו כתב אישום לכזה שעבר את השימוע בשלום". 
 
לטענתו, "אם באמת לא היה כלום כי אין כלום, האינטרס של נתניהו צריך להיות לגמור את העניין מהר. כשהחקירות של ליברמן נסחבו הוא ביקש לגמור אותן כמה שיותר מהר, וזה מה שנתניהו צריך לעשות. למה הוא רוצה לדחות את זה?".

מדברים על כך שהיועמ"ש מסוגל להגיש את חוות הדעת הסופית שלו במהלך ינואר-פברואר. אין שום דבר שמעכב לגמור את השימוע עד סוף מרץ. לרה"מ לא תהיה הזדמנות להשמיע את דבריו? "אני חושב שרה"מ משמיע את דבריו כבר כמה שנים כשהוא אומר שמותר לקבל מתנות מחברים ושאין לו ידיעה לגבי תיק 4,000". 

היועמ"ש. צילום: מרק ישראל סלם
היועמ"ש. צילום: מרק ישראל סלם
 
 
את דבריו חתם באומרו כי "מי שירצה לשקול החלטה מושכלת, אם להצביע או לא בשביל רשימה מסוימת - וצריך להזכיר שאצלנו מצביעים בשביל רשימות ולא בשביל אנשים - יכול להביא בחשבון את הנתונים. מה שחשוב כאן זה שהאמירות של רה"מ הן בגדר חציית כל הקווים האדומים בהתייחסות לראשות אכיפת החוק. כך גם אדון אמסלם ואחרים". 

מהליכוד נמסר בתגובה לדבריו של מצא כי "מגוחך לכנות כהסתה כל ביקורת עניינית של ראש הממשלה על התהליך המשפטי התמוה שמתנהל נגדו בעניין השימוע. הרי אין תקדים שפתחו בשימוע נגד איש ציבור בתקופת בחירות ולא אפשרו לו להשמיע את תשובותיו בשימוע עד הבחירות. גם אין תקדים לחיפזון התמוה שבו מתקבלת ההחלטה על השימוע תוך ימים ספורים בלבד, לעומת דיונים יסודיים שנמשכים כ-18 חודשים בממוצע במקרים דומים". 
 
עוד צוין כי "ברור שההתעקשות להביא במהירות חצאי דברים לפני הבחירות, שעליה קובל ראש הממשלה, היא התערבות גסה בבחירות. בית המשפט העליון נמנע בצדק מלהתערב בנבכי הפוליטיקה ומצער שהשופט לשעבר מצא נגרר לקמפיין התקשורתי שמטרתו להפיל את ראש הממשלה נתניהו ולהעלות את שלטון השמאל".