38 ג'יפים, 145 משתתפים, 200 קילומטרים בשטח והרבה רצון טוב הרכיבו את "מסע חוצה ארץ", שנערך לפני כחודש וחצי. מסע הג'יפים, שהתקיים במשך יומיים למען 90 מחניכי נוער בסיכון ממכינת "אחד משלנו", הובל על ידי יוצאי יחידת "שלדג" מחיל האוויר וחברת "אספיר". המפגש בין לוחמי המילואים של היחידה המיוחדת לבין החניכים, שרובם מגיעים מרקע קשה - גמילה מסמים, אלימות במשפחה ומאסר בבתי כלא - יצר חיבור מרגש ויוצא דופן. 



"כשהגענו למצפה אלות, ליד יבנאל, שם עצרנו לארוחת צהריים, סיפרתי לחניכים על מבצע אנטבה והעברתי להם את מורשת הקרב הזו", מספר רס"ן במיל' אייל ירדנאי (64), דור שלישי למייסדי מושב נהלל, שבשירותו הצבאי התגייס לסיירת מטכ"ל ובהמשך היה ממקימי יחידת "שלדג". "הם היו מאוד נרגשים, אלה חבר'ה לפני צבא, וסיפורים כאלה נותנים להם הרבה כוח ואנרגיות לבחירת מסלול משמעותי בשירות. אחרי זה, גם החבר'ה שנסעו איתי בג'יפ שאלו המון שאלות".
 
ירדנאי, שנהג במהלך המבצע הידוע בג'יפ הראשון אחרי המרצדס השחורה, שהפכה לסמל שלו, עדיין משרת במילואים ביחידה שהקים. במשך 25 שנים הוא סירב לדבר בפומבי על קורותיו במבצע, אף על פי שביקשו ממנו לעשות זאת לא פעם. "המבצע הזה כל כך מפורסם, יצאו עליו סרטים, ספרים וכתבות, אז מה יש לי לעמוד על במה ולהגיד שהייתי שם?", הוא מסביר. 
 

אבל אז המורה של בנו, שלמד בזמנו בבית ספר יסודי, ביקשה ממנו לבוא ולספר על כך בכיתה. לזה הוא כבר לא יכול היה לסרב. "כשהגעתי לכיתה ושאלתי את הילדים מי יודע מה זה אנטבה, קיבלתי תשובות כמו 'זה הר בסיני'", הוא נזכר. "בהמשך התברר לי שגם במקומות אחרים אפשר היה לספור על כף יד אחת את מי ששמע על המבצע. כך גם במקרה של מלחמת ששת הימים. זו תוצאה של מערכת חינוך מקולקלת". 
 
בעקבות כך החליט ירדנאי להשמיע את קולו בפומבי וכיום הוא מרצה על הנושא לא מעט, בעיקר בבתי ספר ומול חיילים. "אני רואה חובה לעצמי לא לסרב לאף פנייה, זה נורא שאנשים לא יודעים את ההיסטוריה שלנו", הוא אומר. 
 
מה אתה יכול לספר על המסע שבו השתתפת?
"פנו אל כל מי שיש לו ג'יפ פרטי, והגיעו יותר מ־30 בעלי ג'יפים. אנשים עזבו את העבודה שלהם ויצאו ליומיים בשטח, בהתנדבות מלאה. זה היה מאוד מרגש, גם לנו וגם לחניכים, שהנה אנשים באים ונותנים בשבילם". 
 
איך התרשמת מהדור הצעיר?
"מדובר בנוער מאוד לא שגרתי, ואני חושב שהמסע הזה עזר להם מאוד להעלאת הביטחון העצמי, נתן להם את הכבוד שחסר להם. לדעתי, גם המסע וגם הסיפור על אנטבה טיפחו בהם את הרצון להתגייס ליחידות לוחמות". 
 
טירוף של החיים
"אחד החניכים אמר לי שהמסע הזה הוא החוויה הכי מטורפת שהייתה לו בחיים", מוסיף רז רונן (26) מתל אביב, ששירת במשך שמונה שנים וחצי כלוחם וקצין ביחידת "שלדג", וכיום הוא סטודנט במרכז הבינתחומי הרצליה. עם שחרורו קיבל רונן פנייה מצחי עוז, מנכ"ל "אספיר", לבנות ולהוביל פרויקט חברתי חדשני. התוצאה - מסע חוצה הארץ. 
 
"המסע היה עבורי חוויה משמעותית ועוצמתית", הוא מספר. "היה מדהים לראות 90 בני נוער מקסימים שהעולם לא ממש חייך אליהם, ולמרות הכל הם בעלי מוטיבציה. היה גם מרגש מאוד לראות את ההירתמות של האנשים שהתגייסו למשימה".