גילוי מצמרר של פריט נדיר מתקופת השואה חושף שוב את דבקות היהודים לשמור על אורח חיים יהודי גם בתוך הגטו. לאחרונה, פנה למרכז "שם עולם" תושב פולין המתגורר בעיירה טרנוב. הוא סיפר שאביו שנפטר כבר לפני שנים והיה בעל תפקיד רשמי ברשויות פולין ושמר על קשר הדוק עם יהודי הקהילה.



בזמן המלחמה, בתוקף תקפידו הרשמי, הצליח לשמור על קשרים אלו וביקר מספר פעמים בגטו טרנוב. במסגרת ביקוריו, הבריח מספר פריטים יקרי ערך שתושבי הגטו בקשו ממנו לשמור עד לאחר המלחמה. באחד מביקוריו הועבר לידיו מכשיר מיוחד לייצור נרות שעווה באמצעותו הצליחו הנשים בגטו להדליק בסתר נרות שבת.



המכשיר נשמר במשך שנים על ידי הפולני, שהעביר אותו לבנו. לפני כחודש בנו יצר קשר עם מרכז "שם עולם" וביקש להשיב את הפריט. הרב אברהם קריגר יו"ר המרכז הבינלאומי "שם עולם" שוחח עם הפולני וקיבל את כל המידע שבידיו. "כל שיחה כזאת מרגשת ומצמררת מחדש", מספר הרב קריגר, "מדובר בפריט נדיר בן למעלה משמונים שנים שאפשר ליהודיות בגטו לייצר בעצמן נרות שעווה, בעזרתן הצליחו לקיים את מצוות הדלקת נרות גם בשלהי המלחמה והתופת".



במפגש המרגש בין הרב לבנו של הפולני, סיפר האחרון כי אביו ביקר מספר פעמים במהלך המלחמה בגטו טרנוב והצליח להבריח מספר פריטים לבקשתם של היהודים. גם לאחר המלחמה, שב אביו של הפולני לשטח המחנה ומצא מספר פריטים יקרי ערך שהוחבאו על ידי היהודים ולקח אותם לביתו כדי להשיבם.



בעיירה טרנוב שנמצאת במזרח פולין הייתה קהילה יהודית שמנתה כ-10 אלפים יהודים לפני השואה. במהלך המלחמה הוקם גטו בתוך העיירה ולאחר מכן נשלחו היהודים למחנות עבודה או השמדה. הקהילה היהודית בטרנוב הושמדה כמעט כליל עד תום המלחמה. הפריט הנדיר שאותר הוא אחד הממצאים היהודיים היחידים שנותרו מאז. גם בית הכנסת המפואר שהיה בעיירה, נהרס על ידי הגרמנים בשלהי המלחמה.



"לדאבוננו, רוב המקרים הם לא כאלה", הוסיף הרב קריגר, "רוב הפריטים שנמצאים כיום בפולין נשמרים על ידי המקומיים שסוחרים בהם או פשוט שומרים אותם לעצמם. במקרים אחרים אין לנו את הרשות או שיתוף הפעולה לחפש במקומות בהם אנחנו יודעים שמוחבאים חפצים של יהודים מתקופת השואה ונמנעת מאיתנו הזכות הבסיסית להשיב את פיסות ההיסטוריה המעטות שנשארו לארץ ולשמר את הזיכרון".