מהפכה עולמית בתחום החבורה. Here Mobility, החטיבה שהוקמה בישראל של ענקית המיפוי הגרמנית HERE, השיקה בכנס האלקטרוניקה CES, שנערך בלאס וגאס, את SoMo, אפליקציה פורצת דרך שמבקשת להפוך את שוק התחבורה המונופוליסטי לשוק פתוח. "הרעיון הוא לעשות דמוקרטיזציה לעולם התחבורה ולייעל אותו", אומר ליעד יצחק, סמנכ״ל וחבר הנהלת Here Technologies, מייסד ומנכל חטיבת HERE Mobility, "אנחנו הקמנו פלטפורמה שמאפשרת לחבר את כל מי שרוצה להציע שירותי ניידות לצרכן בצורה פתוחה". 
החזון שעומד מאחורי הקמת החברה היה לפתור את בעיית התחבורה באמצעות שימוש במגמה העולמית מעבר הצרכנים לשירותים מקוונים כמו הובר, גט קטסי וחברות נוספות שהפכו לסוג של מונופול במדינות שבהן הן עובדות בשוק שצפוי בשנים הקרובות לגלגל כ-1.5 טריליון דולר. "הכוונה שלנו היא להיות פתוחים לכל ספקי נותני השירות בתחום הניידות, כגון: תחנות מוניות, ספקי תחבורה ציבורית, חברות תעופה וכמובן אפשרות לעשות קארפול כדי להוריד את העומס מהרכב הפרטי", מסביר יצחק.
האפליקציה SoMo הוקמה בהשראת המונח "Social Mobility" (ניידות חברתית) והיא מספקת לצרכן שלושה קונספטים חדשניים, הראשון שבהם הוא נסיעה חברתית משותפת בין חברים, משפחה, עמיתים לעבודה או כל אדם המשתייך למעגל החברתי שלכם, כאשר האפליקציה תאפשר לכם לתכנן ולתאם את הנסיעה המשותפת.

האפשרות השנייה המוצעת היא לתכנן נסיעה על פי המפגש שאליו אתם מייעדים להגיע. מפגש יכול להיות אירוע חד פעמי כמו הופעה, חתונה, יציאה בלילה עם חברים, או אירוע חוזר, כמו אימון כדורגל אחר הצהריים או נסיעה יומית לעבודה. משתמשים יוכלו להתחבר לרשת החברתית שלהם ולנסוע יחד למפגש בכל גודל. SoMo מאפשרת למארגני האירוע ומשתתפיו לתכנן את ההגעה למפגש, לסנכרן את ההגעה בין כל המשתתפים ולהציע את כל מגוון האפשרויות להגיע למפגש. 

צילום מסך מתוך האפליקציה

הפיצ'ר השלישי של האפליקציה, וזה שעתיד לעשות הפיכה של ממש בתחום התחבורה הציבורית, נקרא Marketplace ומקווה לעשות לענף התחבורה הציבורית את מה שאי ביי ואמאזון עשו לענף הקניות. באמצעות ה- Marketplaceאתם קבלו גישה לשירותי תחבורה חכמים, הזמינים לכל דורש בכל רחבי העולם בזמן אמת כמו מוניות, השכרת רכב, תחבורה ציבורית, חברות תעופה, אופנים שיתופיים ועוד. הרעיון מאחורי השוק לתחבורה הוא שהצרכן יוכל לבחור בין כמה ספקי שירותים, כמו תחנות מוניות שונות, ולבחור את השירות הטוב ביותר במחיר המתאים ביותר, בתקווה שהדבר יוזיל באופן טבעי את מחירי התחבורה הציבורית.
יש לציין כי מאז הקמתה של HERE Mobility בינואר 2018, ספקי תחבורה מלמעלה מ-350 ערים באירופה, בארצות הברית ובאמריקה הלטינית הצטרפו ל-Marketplace עם למעלה מ-1.4 מיליון כלי רכב והוא פועל כבר בעשרות ערים ברחבי העולם כולל לונדון, אמסטרדם, אתונה, ברצלונה, וצפוי להיפתח בלמעלה מ-100 ערים נוספות בשנת 2019, בהן גם ישראל.
״היכולת לנוע בחופשיות ממקום למקום הוא צורך יסודי. הבסיס עליו נוסדה החברה הוא החזון לבנות עולם תחבורה מחובר, חופשי ופתוח", מדגיש יצחק, "אנחנו מאמינים שכל אחד צריך להיות מסוגל לבחור איך הוא נוסע ועם מי הוא נוסע. בשוק של מונופולים יש מרוויחים ויש מפסידים אבל בשוק חופשי שמתבסס על שיתוף פעולה כולם מרוויחים. SoMo היא הגשר לכלכלה השיתופית של ימינו ומחברת בין אנשים בדרך למפגשים חברתיים בין אם מדובר בנסיעה למסיבה יחד, אימון כדורסל או הופעה של ביונסה.
"האפליקציה מאפשרת למשתמשים לתכנן, לחלוק, ולנסוע בדרך פשוטה וקלה", מוסיף יצחק, "הגדלת התפוסה הממוצעת ברכבים תגרום לפקקי התנועה להיעלם, ותהיה לכך השפעה עצומה על כדור הארץ בעצם הפחתת הזיהום והפיכתו לירוק יותר".
חשוב להוסיף כי האפליקציה, שזמינה להורדה בחנויות האפליקציות לאנדרואיד ואייפון,  מתפקדת גם כאפליקציית ניווט קלאסית המציעה הכוונה ועדכון מסלולים בהתאם לעומסים בזמן אמת. היא מתחברת למיקום של הנוסע כדי לקבוע את מסלולי האיסוף היעילים ביותר בהתבסס על נקודות הציון במסלול, זמן ומרחק. תוך התמקדות באמינות ובטיחות, SoMo שולחת עדכונים אוטומטיים בקשר למיקום וזמן ההגעה המשוער של הנהג, כך שהנהג יוכל לנווט בקלות ולא יצטרך להתכתב בזמן נהיגה.