משבר חדש בין טורקיה לארצות הברית? הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן סירב להיפגש עם היועץ לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ, ג'ון בולטון ומתח ביקורת על הדרישה האמריקאית שטורקיה תתחייב להגן על הכורדים בסוריה כתנאי לנסיגה האמריקאית כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות בלומברג. כזכור, ביום ראשון, במהלך ביקור בישראל, אמר בולטון כי טורקיה חייבת להסכים להגן על הכורדים בני בריתה של ארצות הברית. 

 
"אנחנו לא חושבים שהטורקים צריכים לפעול צבאית ללא תיאום מוחלט ומוסכם עם ארצות הברית", אמר בולטון לכתבים בירושלים, "על מנת שלכל הפחות לא יסכנו את חיילינו, אבל גם כדי שיעמדו בדרישה של הנשיא טראמפ שכוחות האופוזיציה הסורית שנחלמו לצידנו לא יהיו בסכנה". 
 
עוד אמר בולטון, כי ארצות הברית תדבר עם טורקיה על מנת ללמוד מה המטרות שלה ומה יכולותיה, אבל הבהיר שעמדתו של טראמפ היא שאסור לטורקיה להרוג כורדים וכי הנסיגה האמריקאית לא תקרה אם הנושא לא יוסכם בין הצדדים. 

היום הגיב לדברים הנשיא ארדואן, שאמר לחברי מפלגתו בפרלמנט כי ארצו לא יכולה להסכים לדברים. "בולטון ביצע 'טעות רצינית' כשהציב תנאים חדשים לנסיגה האמריקאית מסוריה, טורקיה לעולם לא תוכל להתפשר בנוגע ללוחמי המיליציה הכורדית", אמר הנשיא הטורקי על מי שנחשב באנקרה כארגון טרור.

מוקדם יותר נועדו בולטון ומקבילו הטורקי, איברהים קאלין, ועל פי דובר של היועץ האמריקאי, הדיון בין השניים על הנסיגה האמריקאית היה פורה. עוד אמר הדובר כי "בולטון וקאלין זיהו נושאים נוספים לדיאלוג, וכי ארצות הברית מצפה להתייעצויות בין הצבאות של שתי המדינות".

ג'ון בולטון. צילום: AFP
ג'ון בולטון. צילום: AFP


בסוף השבוע הזהיר בולטון את הממשלה הסורית שלא לראות בנסיגת ארצות הברית מסוריה כהזמנה להשתמש בנשק כימי. בולטון, שייפגש מחר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ימריא לאחר מכן מישראל לביקור בטורקיה. "אין שום שינוי בעמדת ארצות הברית נגד השימוש בנשק כימי מצד המשטר הסורי ואין שינוי בעמדתנו כי שימוש בנשק כימי יגרור תגובה חזקה, כמו שעשינו פעמיים בעבר", אמר בולטון לכתבים זמן קצר לפני נחיתתו בנתב"ג והוסיף: "למשטר אסד לא צריכות אשליות בנוגע לנושא הזה".

בשבוע שעבר דווח בניו יורק טיימס, כי טראמפ החליט להאריך את הזמן המוקצב לנסיגתם המוחלטת של הכוחות האמריקאים מסוריה, מ-30 יום לארבעה חודשים. על פי הפרסום, המסתמך על גורמי ממשל אמריקאים, הדבר שגם לטראמפ לשנות את דעתו בנושא פרק הזמן המוקצב לנסיגה, הוא ביקור הפתע שערך בשבוע שעבר בעיראק.
 
בעיתון נטען כי במהלך ביקורו, הנשיא אמר בשיחה פרטית עם מפקד הכוחות האמריקאים בעיראק ובסוריה, סגן אלוף פול לקמרה, כי לחייליו יוקצבו מספר חודשים כדי להשלים נסיגה בטוחה ומסודרת. הרחבת פרק הזמן המוקצב, מאפשר לטראמפ לדבוק במחויבותו לשחרר את הצבא מחובות ומחויבויות צבאיות שונות, שנמשכו שנים רבות. כמו כן, הדבר לוקח בחשבון גם את אזהרותיהם של גורמים צבאיים בעבר ובהווה, בהם שר ההגנה הפורש ג'יימס מאטיס, לפיה הדבר מסוכן מאוד.