"צדק צדק תרדוף", אמר הרב־עסקן של המתנחלים שפנה פומבית לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי שישחרר את הנערים. "הם אינם מחבלים", הסביר חיים דרוקמן, "ואני דואג לניהול התקין והצודק של מדינת ישראל". ה"נערים" חשודים במעורבות ברצח עאישה א־ראבי, תושבת בידיא ואם לתשעה. "אם יש איזו בעיה", התנדב דרוקמן לפתור אותה, "מן הראוי לחקור אותם כפי שחוקרים כל אחד במדינת ישראל, אבל בשום פנים ואופן לא במרתפי השב"כ. צריך להורות מיד להפסיק את העוול הזה". 
 
אחת הבעיות אצל אנשים מסוגו של דרוקמן היא שהם לחלוטין אינם מודעים לעולם שבו הם חיים. הוא כמובן לא לבד. גם רב העיר ירושלים אריה שטרן ורב העיר צפת שמואל אליהו במקוננים על גורל ה"נערים". הנרצחת? מה להם ולה. 

בעזרת קומבינות פוליטיות ומשת"פים חסרי מצפון הוקמה קואליציית הכסת"ח על מעלליהם, זו שתחפה על מעשיהם. לא שמעתי מאיש מחברי הקואליציה, שרובה חילונית, גינוי למעשה הרצח עצמו, שלא לדבר על ברכות לשב"כ על תפיסת החשודים. בעולם האלטרנטיבי שלהם משוחחת שרת המשפטים, באמפתיה נוגעת ללב, עם אמו של אחד החשודים, ואומרת לה כי דיברה עם פרקליט המדינה בעניין. אגב, איש משב"כ או מהמשטרה לא הרים טלפון ליעקוב א־ראבי, בעלה של עאישה, כדי לעדכן אותו בהתפתחות החקירה. 
 

עאישה ראבי. צילום: פייסבוק
עאישה ראבי. צילום: פייסבוק


וכמו תמיד, החבורה הזו יורה לעצמה ברגל בגלל כל פאניקה מזדמנת. הטרור הפלסטיני לובש כל פעם צורה אחרת. פעם סכינים, פעם בלונים, פעם ירי, פעם דריסה. זהו טרור של דחוקים לפינה. שוועת המתנחלים עלתה עד ללשכות המחוקקים בכנסת, וב־2015 הוחלט לקבע בחוק תקרה של עשר שנים למיידי אבנים. אם המטרה הייתה לפגוע באדם, העונש המרבי הוא 20 שנה בכלא, גם אם איש לא נפגע ממש. ועכשיו מה? 20 שנה יישבו הנערים שהרבנים שלהם טמטמו להם את השכל והנשמה? זה כמובן לא יקרה. שוב תוכיח לנו מערכת המשפט כי מדינת ישראל וההתנחלויות פועלות בצוותא, על פי דפוס עברייני, לביסוס מדינת האפרטהייד. 

מתי נלמד סוף־סוף שהמצב כרגע מחייב החלטה: או התנחלויות או מדינת ישראל? מתי נבין שרחלים ועמונה ו"מוסדות חינוך" כמו "פרי הארץ" ניזונים מאותו שורש כל רע: גזל אדמות וגירוש פלסטינים לטובת מפעל ההתנחלויות? 

אין הבדל בין נערי הגבעות לבין זקני המחתרת היהודית. זה לא אומר שכולם שם מיידי אבנים ורוצחי אמהות. זה כן אומר שיש להם מטרה אחת ואמצעים שונים. ובעיקר לא ברור מדוע שב"כ לא עצר את חבורת הקונסיליירים שירדה לרחלים בשבת שבה נפוצו השמועות על הרצח. דווח כי החבורה הזו הסבירה לכל מי שהיה עשוי להיעצר כיצד להתנהל במהלך החקירה.