"הצרכן לא יעבור לארנק דיגיטלי שהוא רק חלופת תשלום. הוא צריך ערך מוסף והתאמה אישית, וזה בדיוק מה שאנחנו מציעים לו", כך מתאר יניב ברק, שמונה לאחרונה לתפקיד מנכ"ל קבוצת iGroup, העוסקת בניהול מועדוני לקוחות ותוכניות נאמנות. ברק, עד לאחרונה סמנכ"ל הפיתוח העסקי בקבוצה, היה אחראי להקמת כמה אפליקציות מועדוני לקוחות מובילות בשוק הישראלי דוגמת istudent ו־MYOFER – מועדון הלקוחות המתקדם של קניוני עופר, כאשר כל אחד מהמועדונים מונה מאות אלפי חברים.
 
"הקבוצה מפעילה תוכניות נאמנות ומועדוני לקוחות דיגיטליים, ולמעשה אנחנו מחברים טכנולוגיה לנאמנות", מספר ברק. "רוב המוצרים שלנו הם אפליקציות. מדובר בעולם רחב שיכול לבוא לידי ביטוי במועדון צרכנות לסטודנטים, בתחנות דלק או בקניונים, כך לדוגמה כל מי שיקנה ברשת קניוני עופר יבחר באפליקציה את הקניון שלו והמערכת תבצע התאמות ותציע לו את מה שהוא צריך".

הארנק הדיגיטלי הופך למעשה את הטלפון הנייד שלכם לאופציית תשלום, חלק ממגמה עולמית שמטרתה להעלים את השימוש בשטרות ולהפחית את השימוש בכרטיסי האשראי. בישראל, בגלל נושאי תשתית ורגולציה, אי אפשר להיפטר מהתשלום באשראי, ואנו נזקקים לו כדי להטעין את האפליקציות בכסף, אך כדי להפחית את השימוש באשראי, קבוצות כמו iGroup פיתחו תוכנית הטבות למי שישלם באמצעות הנייד בלבד וישאיר את האשראי בכיס.


"הגענו למסקנה שלתת לאנשים אפשרות נוחה יותר לשימוש באשראי באמצעות האפליקציה זה לא מספיק טוב כי רוב האנשים ישתמשו עדיין באשראי כחלופה מהירה ונוחה למזומן, ויש לך אפשרות לצבור נקודות על הכרטיס", מסביר ברק, "אנחנו מתיישרים עם השוק ומבינים את בעיות התשתית, אז כמו שהיה לך נוח להשתמש באשראי יהיה לך נוח להשתמש בטלפון. נציע לך שני רבדים נוספים: האחד - נאמנות, כלומר לצבור נקודות ולממש הנחות באמצעות הנייד. והדבר השני, שלא ניתן לעשות באשראי, זה התאמה אישית על בסיס הרגלי הצריכה שלך, כך שאציע לך את ההטבות שרלוונטיות אליך".

התהליך הכי חשוב בהצטרפות למועדוני הלקוחות ולתוכניות הנאמנות של iGroup הוא ההתאמה האישית המבוססת על בינה מלאכותית. המערכת אוספת על הלקוח מידע אישי בתהליך ההרשמה (מיקום, מוצרים אהובים וכד'), ואז ממשיכה ללמוד אותו על בסיס המוצרים שבחר וקנה באמצעות הנייד, כך היא מתאימה את ההטבות לצרכיו.

"הציבור מוכן לעבור לארנקים דיגיטליים", מדגיש ברק, "אתה רואה את זה בהיקף השימושים באפליקציות המדמות את זה, וברגע שניתן להם חלופה טובה עם ערך אמיתי ולא רק החלפה של התהליך הקיים, התופעה תמשיך להתרחב".