מזג האוויר הסוער בימים האחרונים במיוחד בצפון הארץ שהביא זרימות יפות של הירדן וכלל נחלי הגליל והגולן, כולל נחלי האכזב, תרם לעלייה נוספת במפלס הכנרת וכיום עומד המפלס על פי נתוני רשות המים על 214.24-. המפלס השלים עליה של 19.5 ס״מ ביומיים, ומתחילת עונת הגשמים המפלס עלה ב-42 ס״מ. מפלס האגם עדיין נמצא 1.24 מטר, מתחת לקו האדום התחתון, ורק 0.63 מטר מעל הקו השחור, כלומר חסרים עוד 5.44 מטר למלא את הכינרת.



דובר רשות המים, אורי שור, התראיין לתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM ולא הסתיר את שמחתו מהגשמים האחרונים. "התמונות האלה לא נראו חמש שנים, לא 10. סוף סוף יש מים ודווקא בצפון שהיה חסר לו. חמש השנים לפני כן היו שחונות. כשרואים שנה ממוצעת, או קצת מעבר, אנחנו נהנים, וחשוב ליהנות. ספיקת הירדן, בכניסה לכינרת, אתמול הספיקה עמדה על 110 קו"ב לשנייה, פעם אחרונה שזה קרה היה ב-2013. השנה הזאת יפהפייה, רואים את העלייה היפה בכנרת. זאת חצי הכוס המלאה, אבל יש גם ריקה".


צילום: שי מזרחי, פקח רשות הכנרת




עוד הוסיף שור: "היתרון הגדול של השנה הזאת שהמשבר לא מעמיק, אבל השנה הזאת, שלפי הצפי שלנו צריכה להיות ממוצעת, לא מסוגלת לכסות את חמש השנים האחרונות. זה נכון גם לאקוויפרים. הכנרת מגיבה מיד, כי זה מקור מים עילי, באקוויפרים זה לוקח הרבה יותר זמן. ככל שיש יותר ימי גשם זה משפיע. שלוקחים את כמות המשקעים בלבד, זה לא תמיד נכון. דצמבר היה מעבר לממוצע, זה נכון, אבל כמות המים שהגיעו למקורות המים היתה פחות מהממוצע. כמויות הגשמים בדצמבר היו פרקי זמן קצרים עם הרבה מים, והרוב לא מגיעים לאדמה".

"אם מסתכלים, אחת הבעיות באזור כולו, זה שינויי אקלים. קרוב ל-30 שנה אפשר לראות שהאזור שלנו לא מקבל גשם. יש כמה שנים טובות ופחות, אבל יש עניין של ספיקה. יש עלייה ברמת החיים, שגוררת עליה בכמות המים. כמות המים לעומת הביקוש, הולך וגדל".

אנחנו מדינת התפלה, חמישה עכשיו ועוד שניים בדרך
"החל מעוד שנה, אנחנו הולכים להזרים מים לכנרת כדי לשמור עליה. אנחנו מעל שלוש שנים לא שואבים כמעט מים בכלל למערכת הארצית. הפסקנו את השאיבה כמעט לחלוטין. מ-400 מיליון קו"ב בשנה, ירדנו ל-30, ועדיין ירדנו. עלינו ב-20 ס"מ בשבוע, 43 מתחילת העונה, וזה יפה מאוד, לעומת שנה שעברה, שם היו 23".