"האמירות על אכיפה בררנית נגד הדוגמנית בר רפאלי אינן רציניות ומוטב היה שלא היו נאמרות. התיק נגד רפאלי הועבר לפרקליטות ומתנהל על ידה. החקירה בעניין רפאלי נפתחה עוד לפני כניסתי לתפקיד". כך אמר מנהל רשות המסים ערן יעקב בראיון מיוחד ל"מעריב", בתגובה לטענות על אכיפה סלקטיבית נגד דוגמנית־העל, ושאילו היה מדובר באזרח מהשורה התיק היה נסגר בכופר.



"הטענות האלה הושמעו גם כשנפתחו חקירות נגד כוכבי הזמר המזרחי", הזכיר יעקב, "אבל רשות המסים פועלת בנחרצות נגד כל מי שלא משלם מסים, וכפי שנהוג לומר - אצלנו אין הנחות סלב. נקודה. הפעילות נעשית בהתאם למנדט שניתן לנו, ללא שום הבדל בסטטוס ובמצב. אין לי שום דבר אישי נגד בר רפאלי ועד היום אפילו לא פגשתי אותה".



יעקב הוסיף כי "אני קורא למי שלא רוצה להיות בכותרות לשלם מסים כחוק. זה הפתרון הכי טוב. כשמשלמים מסים כחוק ישנים טוב בלילה. לשמחתי, בשנים האחרונות אנחנו מגדילים את האכיפה וזוכים לרוח גבית מהאזרחים".



במהלך הראיון הרחיב יעקב לגבי תוכניות העבודה של הרשות ל־2019 והדגים: "את תיאומי המס האוטומטיים הכפלנו השנה ל־260 אלף. זה אומר שאנחנו מאמינים לציבור, סומכים עליו ולא מטרטרים אותו סתם. אתר האינטרנט שודרג והנפקת אישור מס מקוון הפכה לנוחה יותר".



ערן יעקב. צילום: דוברות משרד האוצר
ערן יעקב. צילום: דוברות משרד האוצר



מנהל רשות המסים מודה שלמרות זאת, רמת השירות עדיין לא משביעת רצון: "אתה לא צריך לספר לי על כך ואני מודה בכך בעצמי. זה קורה כשאתה מחפש פקיד שומה או מישהו ברשות המסים ולא מצליח. אני מבקש שיבחנו אותי מכאן והלאה. 2019 תהיה שנת השירות".



בעניין חוק המזומן הוסיף: "אנחנו רק בתחילת החוק ולכן לא יופעלו סנקציות לגבי מי שיעבור עליו עד ה־30 בספטמבר. מי שיפר את החוק יוזהר, ואם ייתפס שנית נעניש אותו. אנחנו יוצאים בפרסום כדי לתת את המידע הרלוונטי. לדעתי אפשר לחיות עם החוק".



לשאלה על יכולת רשות המסים לאכוף את חוק המזומן גם ברחוב החרדי או במגזר המיעוטים עונה יעקב בפסקנות: "אני יכול להבטיח שנגיע גם לשם, אף שאני מודה שיהיה קשה. נקים כוח משימה לטיפול בחוק המזומן שכל תפקידו יהיה לאכוף את הוראות החוק. הכוח יהיה מורכב מסטודנטים ועובדי רשות המסים וימנה 40 איש. אני מאמין שנצליח באכיפה".



בתשובה לשאלה על נתוני הגירעון ל־2018 והסטייה מיעד הגירעון ב־2019 הוסיף מנהל הרשות: "ב־2018 עמדנו בתחזית הגבייה. גבינו 306.3 מיליארד שקל במקום 307 מיליארד שקל, שזה בפועל עמידה בתחזית. יעד הגבייה ל־2019 היה מאתגר כי הוא נקבע שנה וחצי מראש ואין כלכלן שמסוגל לקבוע במדויק. אם זה קורה, זה מזל.



"נתוני הגבייה הושפעו מירידה בגביית מסי הנדל"ן כתוצאה משינוי המדיניות בשוק הנדל"ן בשנים האחרונות. נכון לבחון את האפשרות לבטל את הפטור שקיים במס על שכר הדירה. זו עמדתי המקצועית, אבל מי שקובעים בסופו של דבר הם הגורמים הפוליטיים. הפטורים ממס מאפשרים לאנשים להשתמש בהון שחור ולדווח לא נכון. רבים מתאימים את חוזי השכירות לגובה הפטור ממס (הגבוה במקצת מ־5,000 שקלים לחודש - י"ש)".



על עתיד הפטור ממס לתושבים חוזרים הוסיף יעקב: "הפטור ממס לא ישתנה. הדבר היחיד שאנחנו פועלים לשנות הוא היכולת שלנו לקבל דיווח על פעילותם בחו"ל של תושבים חוזרים. אנחנו דורשים לקבל דיווח על הנכסים שהם מחזיקים. לא לגיטימי לתת להם, נוסף להטבות המס, גם פטור מדיווח, ואני מקווה שנצליח לשכנע לבטל כי יש כאן פגיעה ביכולת האכיפה. לא הוגן להפלות לרעה בעניין הדיווח ישראלי שנולד כאן".