אחד מכל חמישה ישראלים סובל מאי־ביטחון תזונתי, מתוכם 285 אלף ילדים. בישראל פועלים מאות ארגונים ללא מטרות רווח, שמטרתם לסייע ולספק מזון למשפחות נזקקות, אבל הרכב סלי העמותות השונות אינו אחיד, ולא ידוע באיזו מידה הם מספקים את צורכי המקבלים מבחינת מזון בריא ומזין.



מחסור כספי, ולעתים גם חוסר מודעות, גורמים מלכתחילה לרכישה מוגבלת של מצרכים מזינים ולרכישה עודפת של מזונות עתירי קלוריות, שומן ופחמימות. לכן אי־ביטחון תזונתי מקושר לעודף משקל ולמחסור בוויטמינים ומינרלים, שמעלים את הסיכון לתחלואה כרונית ולמחלות כמו יתר לחץ דם, מחלות לב, סוכרת ועוד. סלי המזון מעמותות הסיוע, שאינם מפוקחים על ידי גורם כלשהו, אמורים לאזן את התמונה, אך בפועל רובם מונעים רעב אך מנציחים את אחד הקריטריונים המרכזיים באי־ביטחון תזונתי – מניעת תזונה בריאה ומאוזנת. כך עולה ממחקר שנערך במכון לביוכימיה, מזון ותזונה בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית.



את המחקר ערכו פרופ' אהרון טרואן, דנה אפרתי וגאדה בארנסי מהמכון, בשיתוף פרופ' דנית שחר מאוניברסיטת בן־גוריון ובתמיכת עמותת לקט ישראל. החוקרים, שבחנו את סלי המזון המחולקים על ידי העמותות, מצאו שעל אף חלוקת המזון הקבועה למשפחות עם הכנסה נמוכה, הצרכים התזונתיים שלהן לא מתמלאים. לטענתם, איכות המזון נמדדה על פי הנחיות משרד הבריאות לסל מזון בריא בסיסי.



כמו כן, החוקרים בדקו האם יש קשר בין איכות המזון להרגלי התזונה של הנזקקים. הם מצאו כי סלי מזון סיפקו בממוצע רק כ־30% מהאנרגיה, כ־55% מהחלבון וכ־50% מהסיבים ביחס להמלצות. רק 14% מסלי המזון עמדו בקריטריונים וכ־25% סיפקו את מספר המנות המומלצות בקבוצת הירקות והפירות.


עוד מצאו החוקרים כי רק אחוז אחד מסלי המזון שחולקו הכילו את מלוא כמות הקלוריות המומלצת למשק בית, ורק כ־11% סיפקו את הכמות הנדרשת של חלבון וסיבים. פחות משליש מהסלים סיפקו את המנה המומלצת לוויטמינים ומינרלים.



מהממצאים עולה עוד כי רק כ־4% מהנבדקים צורכים את מספר מנות הבריאות המומלצות ביום, ורק 50% מהנבדקים מגיעים לצריכה מספקת של ירקות ופירות. כמו כן, נמצא כי לנבדקים יש מחסור בוויטמינים ובמינרלים כמו תיאמין וברזל, סיבים וסידן. בנוסף, אף אחד מהנבדקים לא הגיע לצריכה מספקת של ויטמין D.



ראש צוות החוקרים פרופ' טרואן: "אוכלוסיית המחקר, שמקבלת באופן קבוע תרומות מזון מעמותות, דיווחה על תחלואה מוגברת ועל אחוז השמנה גבוה ביחס לאוכלוסייה הכללית. בנוסף, רוב המחלות שהנבדקים סובלים מהן קשורות לתזונה וניתנות למניעה. לממצאים יש קשר לחלק הולך וגדל של עמותות מזון פילנתרופיות, המסייעות לחברה ולמדינה בפתרון בעיית העוני והמחסור".