ארבעה מהצעירים החשודים ברצח הפלסטינית עאישה אל-ראבי ישוחררו היום (חמישי) בתנאים מגבילים ממעצר השב"כ. זאת, לאחר שבמשך הימים האחרונים נשמעו כנגד השב"כ טענות רבות באשר לאופי החקירה והמעצר של החשודים, מהם נמנעה הזכות להיוועץ בעורך דין. מעצרו של החשוד שנותר עצור הוארך בשישה ימים.



שריפת דגל ישראל ע"י החשודים בטרור יהודי

לדיון שנערך היום בבית משפט השלום בראשון לציון, המשטרה הגיעה עם בקשה לשחרר למעצר בית של שישה ימים את ארבעת החשודים. למרות השחרור, על החשודים הוטל איסור יצירת קשר למשך עשרה ימים והם נדרשו גם להפקיד ערבות של 5,000 שקלים, נוסף לערבות צד ג'. 



לאחר ההודעה על שחרור החשודים, פרסם השב"כ הודעה לפיה "כל מהלכי החקירה בוצעו תחת פיקוח שיפוטי הדוק מצד הפרקליטות ובתי המשפט, וכי במהלך החקירה זכו הנחקרים לכלל התנאים המתחייבים בחוק בהתאם לגילם ולאמונתם. היום הוארך מעצרו של אחד החשודים ב-6 ימים וכן הוחלט כי בעניינם של חלק מהחשודים ניתן לבצע את פעולות החקירה הנדרשות כשהם נתונים במעצר בית ותחת תנאים מגבילים".



עוד מסרו, כי "כלל הראיות והממצאים שנאספו עד כה בחקירה הועברו לפרקליטות מחוז מרכז, אשר ליוותה את החקירה מראשיתה, ולאחר שזו תסיים את ניתוח הראיות וממצאי החקירה יוחלט על המשך ההליכים המשפטיים. מאז ביצוע המעצרים התנהל מאמץ יזום ומתמשך של גורמים בעלי אינטרס, שנועד לשבש את מהלכי החקירה, לרבות הפצת מידע כוזב ביחס להתנהלות החקירה, תוך הכפשת שירות הביטחון הכללי ועובדיו. שירות הביטחון הכללי מדגיש כי הארגון לא יירתע וימשיך לפעול בנחישות כנגד כל גורם המעורב בפעילות טרור באשר היא".

הרכב של עאישה אל ראבי שנפגע. צילום: חברת החדשות



עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את אחד הקטינים שטענו כי במהלך החקירה הושפלו על ידי החוקרים, אמר כי "מהרגע הראשון טענתי  שהחשד אינו רציני ומרגע שראיתי את הספינים של השב"כ ואת ההדלפות המגמתיות, היה ברור שהמעצר נבע בעיקר משיקולים של יחסי ציבור. אינני מבין כיצד הפרקליטות איפשרה את המעצרים, כאשר היה ברור מלכתחילה כי אין חומר של ממש הקושר את החשודים ובתוכם מרשי למעורבות במעשה. מרשי שהה 12 ימים בחקירה קשה שנגרמה לו לטראומה, וכעת נשאלת שאלה אחת: מי יפצה אותו על אותה הטראומה? אני מצפה מחוקרי השב"כ לערוך חשבון נפש, ואני מעריך כי גם העצור האחרון  ישתחרר תוך זמן קצר".



עו"ד חי הבר, מארגון חוננו אמר כי "לצערנו, כצפוי, הודיע עכשיו השב"כ לבית המשפט כי הוא מבקש לשחרר ממעצר את כל החשודים למעט אחד. אנו כמובן שמחים על כך אבל נדרוש כי יבוצע תחקיר הכיצד הגיע השב״כ למצב כזה בו חוקר בחקירות כה קשות חפים משפע תוך התעלמות מוחלטת מזעקתם וזעק המשפחות ועו״ד. שוב השב"כ גרם נזק נפשי לנערים".



חבר הכנסת לשעבר וחבר מפלגת "עוצמה יהודית", מיכאל בן ארי, הגיב בחשבון הטוויטר שלו לשחרור החשודים בפרשת הטרור היהודים וכתב כי "רק את האפשרות שערבים שוב רצחו ערבים, השב"כ סירב לבדוק. כי זה פשוט לא מתאים לאג'נדת הטרור היהודי".

הוריהם של החשודים בפרשת הטרור היהודי במסיבת העיתונאים להגנתם. צילום: מרק ישראל סלם



כזכור, השב"כ פרסם בתחילת השבוע סרטונים ותמונות שנתפסו אצל עצורי חקירת הטרור היהודי, הכוללים מאפיינים אנטי ציוניים ואמירות קשות נגד מדינת ישראל וסמליה. בהודעת השב"כ שפורסמה אז נאמר כי "במסגרת חקירת הפיגוע, נתפסו ממצאים אשר מלמדים על מאפייניהם האנטי-ציוניים והקיצוניים וכן על מסוכנותם של החשודים אשר באו לידי ביטוי בפעולות ואמירות קשות נגד מדינת ישראל וסמליה. כך למשל, בחומרים אשר אותרו במהלך חקירת החשודים בשב"כ, נמצא ברשותם סרטון המתעד שריפה של דגל ישראל ע"י חלק מהעצורים בפרשייה. בנוסף, נתפס בחדרו של אחד העצורים דגל ישראל ועליו הכתובת "מוות לציונים" לצד איור של צלב קרס".



אמש פורסם כי משטרת מחוז ש"י זימנה למתן עדות ארבעה מתלמידי ישיבת "פרי הארץ" ברחלים, בה לומדים חמשת החשודים ברצח הפלסטינית. השוטרים הגיעו למקום ומסרו לנערים את הזימונים המדוברים.



הנערים נעצרו בחשד לפעילות טרור יהודי במסגרתה יידו אבנים לעבר הרכב בו נסעה ראבי עם בעלה, פגעו בה והרגו אותה. לאחר המעצר טענו משפחותיהם לבעיות בחקירותיהם ובשב"כ פרסמו הבהרה, בה טענו כי הכל נעשה על פי חוק וכי הנערים לא עוברים עינויים.
ביום שבת, בבוקר שלמחרת ביצוע הפיגוע, יצאה קבוצת פעילים בנסיעה ברכב מיצהר לישיבה ברחלים, זאת לטובת תדרוך נערים הלומדים בישיבה כיצד להיערך ולהתמודד עם חקירות השב״כ. כפי שפורסם, בין הנוסעים בשבת כדי לתדרך - היה מאיר אטינגר, מי שנחשב לאחד ממנהיגי נוער הגבעות וליעד מרכזי של החטיבה היהודית בשב"כ. הקבוצה למעשה חיללה שבת, שכן היא נסעה להעביר את התדרוך. על יתר כל פרטי החקירה וזהות החשודים הוטל צו איסור פרסום. 

הורי החשודים קיימו ביום שני מסיבת עיתונאים בה טען אחד מהם כי "אין דבר כזה טרור יהודי". אב נוסף אמר כי החשודים "עוברים מערכה קשה מאוד של גינויים והשפלות והנמכת הנפש". לאחר מכן, פנה לראש הממשלה נתניהו ואמר כי "אתה מופקד על השב"כ ואתה צריך להפסיק עם זה. אנחנו דורשים בתוקף את הפסקת העינויים ולהתייחס לילדים שלנו ככל אדם".