ועידת מפלגת העבודה אישרה הערב (חמישי), בתום דיון סוער, את השריונים שביקש יו"ר המפלגה, אבי גבאי, להכניס, ואת השינויים בתקנון שיזם. ההצבעות התנהלו בהרמת יד ורוב גדול של צירי הועידה תמך בהחלטות. במהלך הוועידה תקף חבר הכנסת איתן כבל את גבאי, וטען כי הוא מתכוון "למוטט את הבית". 

מאות פעילים עשו דרכם לוועידת המפלגה העבודה שנערכה בביתן 2 באסקפו תל אביב. את הבאים, שחלקם הגיעו עם דגלי ישראל ושל המפלגה, קיבלו עם כניסתם לאולם הג'ינגל "ישראל חוזרת לעבודה" ומסכי ענק שהוצבו במקום הוקרנו תמונות של ראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן גוריון, ושל רה"מ לשעבר יצחק רבין, והסלוגן: "מתחייבים לשינוי בישראל". חלקם מהפעילים קראו בוז ליו"ר המפלגה אבי גבאי, עם כניסתו לאולם, בעוד שאחרים הריעו לו.


בפתח נאומו, שלווה, כאמור, בתשואות לצד קריאות בוז, אמר גבאי כי "ערב טוב ליאיר לפיד ולבני גנץ - שניכם ראיתם השבוע את מופע האימים של ראש הממשלה. במדינה נורמלית ראש ממשלה לא תוקף את רשויות החוק. אני יודע ואתם יודעים וכולם יודעים שמיליוני ישראלים טובים מתגעגעים למדינה נורמלית. אני אומר לשניכם - אתם לא יכולים להזדעזע מהמתקפות של נתניהו על רשויות החוק ואז להצטרף לקואליציה שלו. אנחנו מתחייבים לשינוי במדינת ישראל. אני קורא לכם להתחייב שלא לשבת בממשלה של נתניהו, ראש ממשלה שמשלם דמי חסות לחמאס, שמוביל אותנו למדינה דו-לאומית שתתפוצץ לנו בפרצוף".

"הקולות שעזבו אותנו חונים במפלגות אווירה מסתוריות שמתחבאות מאחורי שתיקה וחיוכים, אבל אנחנו הולכים להחזיר את כולם ולהביא עוד ועוד קולות למפלגה העבודה", הוסיף גבאי. "צריך להצביע למפלגות שמתנגדות לדרך נתניהו ולא לשבת איתו בקואליציה. ישראלים שמבינים שלא בוחרים שר חוץ או שר ביטחון בממשלת נתניהו. בשלושת החודשים הקרובים כולם יראו אותנו עושים הכל כדי להחזיר את ישראל לדרך הנכונה. אנחנו נוסיף לחוק הלאום את השוויון, נוריד את חוק הלאום, נחתור למו"מ עם הפלסטינים, נשמור על בית המשפט העליון, נבטל את חוקי השחיתות של נתניהו ונחזיר את חזן, רגב וסמוטריץ' לאופוזיציה". 

"אנחנו נציל את המדינה", הכריז יו"ר העבודה, שהוסיף: "אני מאמין בעוצמה של המפלגה שאוהבים להספיד אותה, אבל היא תמיד מפתיעה מחדש. חברים, בואו נחזור לעבודה. רוב הבוחרים של לפיד וגנץ לא רוצים שייתנו את הוקלות שלהם לנתניהו. בואו נסביר לבוחרים במקום לריב. בואו נקום שעה קודם, נפשיל שרוולים, נרים ראש ונחליף ראש ממשלה שתוקע מדינה שלמה בעניינים האישיים שלו. כל אחד ואחת מאתנו, היחידים שמתחייבים לשינוי בישראל, ואנו הולכים לעבוד קשה ולהפתיע בגדול". 
 
בפתיחת הכינוס נרשמה מהומה, כאשר מנכ"ל המפלגה, ערן חרמוני, ביקש לקיים דיון מתורבת ומסודר וזכה לשריקות בוז של עשרות פעילים. בתום הצבעה שבה שאל מי בעד סדר היום ומי נגד, הוא החליט כי סדר היום אושר ללא הצבעה וספירה, לקול קריאות בוז. מאוחר יותר אף התרחשה קטטה, ואחד הנוכחים סולק מהאולם. לפני כן מקהלה מאורגנת של פעילים נושאי דגלים קיבלו אותו בקריאות "הו-אה מי זה בא ראש הממשלה הבא", אך רוב הקהל שנכח במקום לא הצטרף לקריאות. 

ח"כ כבל: "גבאי מנסה להפיל את הבית שלנו על הראש של כולנו"



ח"כ עמיר פרץ היה הראשון שעלה לשאת דברים, וקרא במסגרת נאומו להמליץ על מי שיקבל את מספר המנדטים הגבוה ביותר מבין גבאי, לפיד וגנץ, לראשות הממשלה. "אנחנו צריכים לשאוף להיות המפלגה הגדולה במנדטים. כדי שזה יקרה צריך לבצע את הפעולות הנדרשות".

בתוך כך, הוא פנה ליו"ר המפלגה ואמר: "כל משבר הוא הזדמנות. למרות הסקרים, ההפרשים הם לא כאלה ענקיים. אנחנו, עם האנרגיות שכאן, יכולים לעשות הרבה יותר. אני פונה לחברי אבי גבאי ואומר לו שיש לנו מפלגה נהדרת, ואני אומר לכם שיש לנו אנשים נהדרים, יש לנו נבחרת מדהימה בכנסת. יש לנו גם רשימת מועמדים חדשים מכובדים מאוד. אנו בשעת מבחן חשובה מאוד. איש בציבור לא יזכור על מה התנהלה המהומה. יזכרו רק האם יצאנו מאוחדים או מפולגים".

ראש המוסד לשעבר, דני יתום, פנה אף הוא לנוכחים, ואמר: "10 שנים לא הייתי בוועידת מפלגת העבודה, אבל המצב הוא מצב חירום. אם נמשיך בסיפוח הזוחל ישראל תהפוך לעוד מדינה ערבית עוינת. יקיץ הקץ על המדינה הציונית. דווקא בימים אלה, שבהם אנחנו עומדים כמדינה בפני הכרעות קשות ביותר, אנחנו חייבים להתלכד סביב מנהיגות היו"ר הנבחר, ולא להתפזר ולהתפורר". 



"המצב הביטחוני לא טוב. אנחנו חייבים להציג לציבור תוכנית מדינית-ביטחונית שתשפר את הביטחון כבר עכשיו, ויש תוכנית כזו. לא לחכות להבשלת התנאים שיאפשרו דיאלוג על הסדר קבע, אלא לפעול עכשיו ומיד. יש מה לעשות בינתיים, יש לנו מה להציע. הסקרים הם לא חזות הכל, אסור להתייאש, זה הזמן להתלכד סביב המנהיגות של גבאי. דיברתי עם הרבה חברים בחוץ ואני יודע שיש טענות ותלונות ביחס לתקנון הוועידה, אני חושב שהדבר העיקרי שמציק לחברים זה שלושת השריונים. מנהיג הוא אדם נדיב, אני פונה אליך אבי ומבקש ממך לשקול לוותר על עוד שריון אחד. בכל מקרה, בהצלחה למפלגה בהנהגתך".



ח"כ פרץ. צילום: אבשלום ששוני
ח"כ פרץ. צילום: אבשלום ששוני


המתנגד החזק ביותר למנהיגותו של גבאי, ח"כ איתן כבל, עלה לדבר אחרי יתום, ואמר: "כל מי שחושב שאתפטר - תשכחו מזה, זה הבית שלי. נלחמתי עליו ואף אחד לא יזרוק אותי מהבית שלי. אנחנו נמצאים בקרב על הבית שלנו והערכים שלנו, אלו שאנחנו מאמינים בהם, ועל התנועה שהקימה מדינה. אני יודע את ואתם יודעים את זה. שילמתי מחירים פוליטיים כבדים, אישיים, פוליטיים, ולמרות זאת לא עזבתי את הבית אף לא ליום אחד".

"יש אדם אחד שמאיים להפיל את הבית הזה על הראש של כולנו. זה לא נעים, התזמון לא אידיאלי, אבל אנחנו לא נשתוק. לא נוכל לסלוח לעצמנו ביום שלאחר הבחירות. אנחנו יכולים להמשיך ולשחק את המשחק כאילו הכל בסדר, כאילו אנחנו לא נושקים לאחוז החסימה. יושבת פה מולי בשורה הראשונה חבורה מופלאה של חברי כנסת, האנשים הכי טובים שיש בכנסת הזו. אדון גבאי, למה אתה מנסה לדחוק אותם החוצה עם השריונים שלך? אפילו ביבי, ראש ממשלה עם 30 מנדטים בסקרים, ביקש מהמפלגה שלו שלושה שריונים וקיבל רק אחד, במקום ה-21, וגם זה יהיה בהצבעה חשאית. אז למה אנחנו אמורים לשתוק כשאתה מנסה לחסל את הסיכוי של האנשים המעולים שיוצאים כאן והביאו בבחירות האחרונות 24 מנדטים?". 
 
כבל מגיש לגבאי את בדיקת הפוליגרף. צילום: אבשלום ששוני
כבל מגיש לגבאי את בדיקת הפוליגרף. צילום: אבשלום ששוני
 
"בפגישה בינינו אמרת שתמוטט את הבית על כולנו", הוסיף כבל. "אתה יודע זאת כי זאת ההבטחה היחידה שעמדת בה. עשית מעשה חמור. חמור מאוד. חמש דקות לפני החדשות בפרים טיים התראיינת לאודי סגל והכחשת כי נאמרו הדברים, ואמרת בזו הלשון 'לא היו הדברים מעולם'. ראיתי את זה וצחקתי לעצמי. הבעת זלזול בדברים, אז אדוני הנכבד אחד מאתנו משקר, וזה לא אני. אני לא מוכן שבפרים טיים תקרא לי שקרן. הבוקר הלכתי מיוזמתי לבדיקת פוליגרף. כשארד אתן לך את התוצאות. אתה משקר ולא בפעם הראשונה"

את דבריו חתם באומרו כי "אני פונה אליך עמיר פרץ חברי. אני לוקח אחריות על הטעות שלי ומתנצל בפניך עמיר פרץ. לכן אני מתחייב כאן שאם נקיים בחירות מהירות ליו"ר לא אתמודד. לא בשביל עצמי אני עומד כאן וחוטף בוז מכל כיוון, אלא בשביל המפלגה המפוארת הזאת שהקימה כאן מדינה. אפשר עוד להציל את הבחירות האלה, זוהי השעה הגדולה לייצר חזית מול נתניהו שמפלגת העבודה תהיה הציר המרכזי שלה. כמוך אבי אני פונה לכל הכוחות שיכולים להוביל את המחנה לשלב ידיים. ללבני, לאשכנזי ואפילו לאהוד ברק, לכל מי שמאמין בישראל יהודית ודמוקרטית. אם נדע לייצר אחדות נדע לנצח. אני קורא לכם לבחור היום במפלגת העבודה ולא באינטרסים פוליטיים צרים".

גבאי שב לבמה מאוחר יותר, וענה: "חברים, מכאן נצא מאוחדים. היו דברים נעימים יותר ונעימים פחות. זה מאחורינו, אנחנו מסתכלים קדימה. צריכים להיות שריונים, אשתמש בהם בזהירות רבה כי יש לנו חברי כנסת מצוינים". 

מהומה בוועידה. צילום: אבשלום ששוני
מהומה בוועידה. צילום: אבשלום ששוני