נשיא ארה”ב דונלד טראמפ תפס השבוע (שוב) את הכותרות בעולם הכלכלי, עם המשך השבתת הממשל והנאום שלו לאומה. טראמפ מנסה להכריז על מצב חירום לאומי, שיאפשר לו להעביר את המימון של גדר ההפרדה בין מקסיקו לארה”ב בלי האישור של הקונגרס (לפי הפרסומים, עלות בניית הגדר נאמדת ב־5־15 מיליארד דולר). מובן שהמשקיעים עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות בנושא זה.



הנשיא האמריקאי עדיין לא נתן אולטימטום לאישור התוכנית שלו, אולם ברקע כבר נשמעות הטענות שלפיהן אם השבתת הממשל האמריקאי תימשך ויוכרז על מצב חירום, דירוג ארה”ב עלול להיפגע. בד בבד, זירת שיחות הסחר בין ארה”ב לסין מביאה עמה רוחות אופטימיות, ונראה ששני הצדדים מעוניינים לסיים את הסכסוך במהרה כך שהשווקים ישובו לעלות. המידע על ההתפתחויות הללו עושה את דרכו לאוזני המשקיעים, ובסך הכל ראינו השבוע מגמה חיובית.



גם באסיה השוק חיובי. בשווקים שם, יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם, מעוניינים המשקיעים בהסכם סחר חדש בין סין לארה”ב. סין כרגע נלחמת על עתיד הכלכלה שלה, ובשבוע שעבר הפחית הבנק המרכזי בבייג’ינג את יחס הרזרבות במטרה להזרים נזילות למערכת ולעזור לכלכלה לצאת מהדשדוש. זהו עוד סימן לכך שהסינים לא מעוניינים בהידרדרות היחסים עם האמריקאים, וכל ציוץ של טראמפ על התקדמות בנושא תורם ישירות לעליות בשווקים.



אשר למחירי הנפט, ראינו שוב מגמת עלייה, ומחיר החבית הוא כעת כ־60 דולר. ההערכה היא כי שיתוף פעולה בין סין לארה"ב תתרום לכלכלה העולמית ולא תהיה ירידה בביקוש לזהב השחור. מצד שני, הקולות השבים ונשמעים במדינות אופ”ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) על הפחתת התפוקה, משפיעים גם הם על מחיר החבית.



באירופה נרשמו נתונים שליליים שנובעים מהשוק הגרמני. הייצור התעשייתי של גרמניה צנח במפתיע ב־1.9% בנובמבר, בעיקר לאור ההיחלשות בתחום האנרגיה. מדובר בנתון נוסף שמאשש את ההערכה שהכלכלה הגדולה בגוש היורו עלולה לגלוש למיתון.



מגמה נוספת שראינו השבוע היא חזרת המשקיעים הקמעונאיים לשוק הכספים. אנו עדים לזרימת כספים חזקה מאוד אל קרנות הנאמנות הכספיות. מדובר בעצם בהתבצרות באפיק סולידי ובטוח למדי, שמציע תשואה יחסית נאה. ומכיוון שהריביות עלו, התשואה הממוצעת הי כ־2.3%. נוסף על כך, מסתמנת חזרה מסוימת לאג”חים, והמשקיעים מתחילים לחשוב על אג”ח ממשלתיות כמקום בטוח יחסית בתקופות של ירידות בשוק המניות.



ההתפתחות הבולטת ביותר שחלה השבוע בשוק הישראלי הייתה החלטתו של של נגיד בנק ישראל החדש, פרופ’ אמיר ירון, להותיר את הריבית על כנה. השבוע התלקחה גם הסערה סביב הגירעון בתקציב. לפי ההערכות, בשנה הבאה תהיה חריגה בתקציב בגובה 8 מיליארד שקל והפחתה בתחזית הצמיחה.



הכותבת היא מנהלת מחקר מדדים בקסם אקסלנס (הביא לדפוס: אלירן מלכי)