יום עצוב לשוק הקמעונאי: בשבוע האחרון ננעץ מסמר נוסף בארון המתים של רשת בתי הכלבו הוותיקה SEARS. ביום שלישי הודיעה חברת סירס אחזקות, שבבעלותה סירס ורשת הסופרמרקטים הזולה קיימארט, כי היא דוחה את הצעתו של היו"ר אדי למפרט, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של החברה, לקנות אותה באמצעות קרן הגידור שלו בכ־4.4 מיליארד דולר.

על פי הדיווחים, ההצעה לא סיפקה מענה ראוי לכמה שאלות כבדות משקל, בהן מי יהיה אחראי על המשכורות ועל כיסוי החובות האדירים (מיליארדי דולרים) שצברה החברה בשנים האחרונות.

אף שעורכי הדין של החברה הודיעו כי הם נותנים ארכה של 24 שעות ללמפרט לשפר את הצעתו, כבר כעת ברור כי באופק הלא רחוק אורב סופה הבלתי נמנע של הרשת הקמעונאית שבעבר הייתה הגדולה ביותר בארה"ב ובעולם כולו. בעקבות ההחלטה לפרק את הרשת, כ־50 אלף עובדים ימצאו עצמם מובטלים. 

למפרט. צילום: רויטרס


המנכ"ל השנוא בארה"ב

סירס הוקמה ב־1893, וההתחלה נראתה מבטיחה: עד שנות ה־30 של המאה ה־20, כבר היו בבעלותו של מקים החברה ריצ'רד סירס לא פחות מ־400 חנויות ברחבי ארה"ב. הקטלוג המפורסם של סירס, שהגיע למאות אלפי בתי אב, הציע לקונים הנלהבים מגוון של מוצרים ותכשירים שונים ומשונים, החל מכלי עבודה וכלה בבגדים, והפך אותה ל"רשת שיש בה הכל".

שתי סיבות עיקריות חברו יחדיו להתמוטטות הקולוסלית של סירס: ניהול כושל, ואמזון. לטענת גורמים רבים, המהלך של למפרט - קניית הרשת ב־2005 ומיזוגה עם KMART, רשת סופרמרקטים זולה שרכש שנתיים קודם לכן - התברר כמהלך כושל. שתי הרשתות האלו נדחקו הצדה על ידי עולם הקניות הווירטואלי ועל ידי רשתות שהשכילו להתאים את עצמן לצרכן המודרני, שבודק ומשווה מחירים מתוך אינספור אפשרויות.

למפרט, שפעם נחשב לילד הפלא של עולם הקמעונאות ול"וורן באפט הבא", ספג ביקורת חריפה על כך שככל הנראה לא השכיל להתאים את הרשת למציאות המשתנה. ב־2016 אף דיווח ה"וול סטריט ז'ורנל" כי האתר הפופולרי GLASSDOOR, שמדרג את החברות ואת נושאי המשרות הבכירים, הכתיר את למפרט כ"מנכ"ל השנוא ביותר בארה"ב".

מאז 2010, השנה הרווחית האחרונה שידעה סירס, הפסידה הרשת כ־11 מיליארד דולר. הדעיכה של סירס הלכה והתבססה, ובאוקטובר האחרון היא נאלצה להגיש בקשה רשמית לפשיטת רגל (צ'אפטר 11). הנשיא האמריקאי דונלד טרמאפ מיהר אז להספידה וטען: "מדובר בחדשות מאוד מאוד עצובות. סירס גססה כבר שנים ארוכות, ככל הנראה היא נוהלה באופן לא ראוי במשך זמן רב, וזה פשוט חבל".

בשנות ה־90, בטרם הנפילה הגדולה, החזיקה סירס בכ־3,500 סניפים ברחבי ארה"ב ועבדו בה כרבע מיליון עובדים. באמצע העשור הקודם, זמן קצר לפני שהושלמה רשמית המכירה של הרשת ללמפרט, הוא אמר: "אני לא מאמין שנכסיה הנדל"ניים של רשת כלשהי צריכים להיות שווים יותר מהעסקים שהיא מפעילה". אלא שעשור מאוחר יותר נאלץ למפרט להכיר בטעותו ולמכור 200 נכסים של הרשת. כיום יש לה פחות מ־400 סניפים, ובחודשים הקרובים צפויים להיסגר עשרות סניפים נוספים.

למרות הביקורת החריפה על למפרט ועל אופן ניהול הרשת, הפרשנים בארה"ב תמימי דעים: לתפיסתם, החברה נאלצה להתמודד עם כוחות חזקים ממנה. הקונים, שפעם גילו נאמנות עיוורת לכלבו הענק, התחילו לפזול לצדדים ומצאו שם את אמזון ודומיה, שהציעו את אותו מוצר בפחות כסף ובהרבה פחות טרחה.

על פי הנתונים, בשנת 1985 היו חנויות הכלבו בצפון אמריקה אחראיות ל־14.5% מכלל הקניות הקמעונאיות, אולם בשנה שעברה צנח שיעור המכירות בהן לשפל חסר תקדים - 4.3% בלבד. ניל סאונדרס, בכיר בחברת GlobalData Retail, אמר לרשת CNBC: "סירס ורשתות מקומיות נוספות כמו Bon-Ton ו־Mervyn's, נובלות ונעלמות בזמן שיריבות כמו מייסיס שופכות כסף לתוך העסקים שלהן על מנת לשרוד".

ובכל זאת, אי אפשר לתלות את האשמה באמזון לבדה: בדיקת המספרים מגלה כי בשנת 2011, כאשר סירס הפסידה יותר מ־3.1 מיליארד דולר, המתחרה השנואה שלה, וולמרט, גרפה רווח אסטרונומי של 17.1 מיליארד דולר. "וולמרט ורשתות אחרות כמו טארגט הוכיחו עצמן כמתחרות בלתי נלאות כאשר הקצו משאבים אדירים למותגים הפרטיים שלהן והפכו אותם לאיכותיים יותר מאלו שנמכרו בסירס ובקיימארט".

אונליין וחנויות נישה

חן הרצוג, כלכלן ראשי ב־BDO, טוען כי אף שקריסתה של סירס נועצת מסמר נוסף בארון הקבורה של עולם הקמעונאות כפי שהכרנו אותו בעבר, הרי שבישראל המצב שונה לגמרי.

"צריך לזכור שבארה"ב הייתה בועה של רשתות קמעונאות כמו סירס, גאפ ועוד, שבשלב מסוים פשוט התפוצצה", מסביר הרצוג. "שטחי המסחר בארה"ב היו עצומים בכל קנה מידה. ישראל לא במצב דומה. האוכלוסייה בארץ הולכת וגדלה, ושטחי המסחר לא עומדים בקצב. הבדל בולט נוסף בינינו לבין האמריקאים מצוי בכך שאין פה יותר מדי רשתות קמעונאות. אלו שכן קיימות, מתאימות את עצמן למציאות החדשה שנוצרה בעולם. כך למשל רשת שופרסל, שנכנסה לתחום קניות המזון אונליין. ישראל כבר מדורגת כאחת המדינות המובילות בעולם מבחינת רכישת מזון אונליין.

"גם רשתות ספרים כמו סטימצקי וצומת ספרים מיהרו להיכנס לעולם הקנייה הווירטואלי, וכיום אפשר לקנות ספרים אונליין בקלות. למעשה, אנחנו חוזים במגמה כפולה בעולם, בעיקר בארה"ב, אבל גם בישראל ובמדינות נוספות: קודם כל נסגרות חנויות ורשתות 'של פעם' כמו סירס, והן מוחלפות בקניות אונליין. במקביל, ישנה מגמה הולכת וגדלה של פתיחת חנויות נישה המתמחות במוצרים ספציפיים.

"השחקנים שיידעו להתאים עצמם לעולם העכשווי וישכילו לפעול נכון בזירה האינטרנטית, יוכלו להימנע מגורל דומה לזה של רשת סירס ודומותיה", הוא מסכם.