החומה בגבול ארה"ב ומקסיקו לא תיבנה. בוודאי לא בקרוב. להערכת רוב הפרשנים האמריקאים, היא לא תקום כלל. אבל בנאומו לאומה, באובססיביות שלו לנושא, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הקים ובנה לא חומה אחת אלא כמה חומות.



טראמפ הגביה את החומה בינו לבין הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים באופן שלא השאיר סיכוי להיווצרות של סדק קל. הוא עיבה את החומה שהתגלתה באחרונה בינו לבין בכירים במפלגה הרפובליקנית, המגלים מורת רוח על התנהלותו. והוא הגביה את החומה הקיימת בינו לבין מעצמות המערב, שמנהיגיהן אינם מבינים את התעקשותו בעניין הגבול עם מקסיקו, בעוד הוא מזניח סוגיות חשובות בזירה העולמית. "אמריקה תחילה" היא כבר לא ססמה. היא הפכה לביטוי המתאר את החומה החוצצת בין ארה"ב לבין העולם שמחוץ לבית הלבן.



הנאום של טראמפ עורר תגובות שרובן לא עסקו בחומה. הן העצימו את ההערכות בדבר מעמדו המתערער של הנשיא והסיוט הצפוי לו בשנתיים הבאות מהרוב הדמוקרטי בקונגרס, המאיים על עתידו. "השבתת הממשל איננה בגלל החומה, היא בנוגע לעתידו של טראמפ", נטען בכותרת ראשית באתר השבועון "טיים". במאמר ראשי קבע השבועון "אקונומיסט": "הנשיא לא רוצה את החומה. הוא רוצה את המאבק. אילו היה רוצה חומה, הנשיא יכול היה לשאת ולתת עם הדמוקרטים על פתרון לתקציב הבנייה".



זה היה נאום האומה הראשון של דונלד טראמפ ששודר מהחדר הסגלגל. יועצי הנשיא תדרכו מראש את המפיקים והצלמים על זוויות הצילום הרצויות. "הנשיא מומחה לצילומי טלוויזיה", הזהירו היועצים. לדברי כתב השבועון "טיים", יועציו ביקשו צילומי תקריב של הנשיא, "יותר ממה שהיה נהוג אצל נשיאים קודמים". וכך, כשהדגיש הנשיא שמדובר "במשבר של הלב ושל הנפש", התמקדו המצלמות בארשת פניו.



מבחינה תקשורתית היה הנאום מוצלח. טראמפ הוכיח שהוא יודע איך לנצל הופעה טלוויזיונית - מומחיוּת שהייתה גורם מרכזי בניצחונו בבחירות לנשיאות, ושאין חולק על קיומה. מבחינה מעשית, הנאום לא הניב שום תוצאה משמעותית. הסיכויים שהנאום קידם את אישור הסנאט לתקציב של 5.7 מיליארד דולר שהנשיא מבקש לבניית החומה, לא השתפרו כמלוא הנימה. הנשיא טראמפ הוכיח שוב במלוא העוצמה את אופייה הטראמפיסטי של נשיאותו.



ה"ניו יורק טיימס" דיווח באריכות על הנאום לאומה של הנשיא. העיתון הוסיף טבלה שבדקה כל טיעון ונימוק שהנשיא העלה בנאום שנמשך תשע דקות בנסותו להצדיק את התקציב הנדרש לבניית החומה. לדברי הכתבים, כמעט כל טיעון ונימוק היו מוטלים בספק במקרה הטוב, או חסרי אסמכתה (או שקריים) במקרה הטוב פחות.



למשל, טענתו שבכל שבוע מתים בארה"ב 300 בני אדם מסמים, ש־90% מהם מוברחים מהגבול בדרום, היא שקרית. בנוסף, אין שום הוכחה לטיעון ש־230 אלף מהגרים נעצרו כחשודים בפשעים, וזה שקר שחלק מעלויות בניית החומה יבואו מהסכם סחר שהושג עם מקסיקו. מומחים להגירה שצוטטו באמצעי התקשורת ציינו ששיעור מפרי החוק והחשודים בפשעים מקרב מהגרים, כולל שוהים בלתי חוקיים, הוא דווקא נמוך בהשוואה למגזרים אחרים בארה"ב.



מה שמדהים הוא שכל נושא החומה התחיל אצל טראמפ כקוריוז במערכת הבחירות שלו. לדברי ה"ניו יורק טיימס", כבר בשנת 2014 התחיל טראמפ לחשוב ולתכנן מרוץ לנשיאות. הוא כינס צוות יועצים, והעצה הראשונה שנתנו לו, כדי ששמו יוזכר וייכלל בין הפוליטיקאים שהצהירו על כוונתם להתמודד על המועמדות לנשיאות, הייתה להעלות בנאומים ובהצהרות את נושא ההגירה הבלתי חוקית. אחד היועצים לשעבר, סם נונברג, סיפר לעיתון: "כשהתלבטנו איך להפוך את ההגירה לנושא מרכזי בבחירות, היה לנו טריק - החלטנו שהנשיא יעלה תוכנית להקמת חומה בגבול מקסיקו וארה"ב. ניסינו לשכנע את טראמפ שיבטיח שבשבתו כנשיא יבנה את החומה".



מומחים בנושא ההגירה מאשרים את הטענה שההגירה הבלתי חוקית משטח מקסיקו למדינת טקסס היא בעיה של ממש, הדורשת זה זמן רב פתרון. אבל מומחים שצוטטו לאחרונה באמצעי התקשורת בארה"ב מדגישים כי בניית חומה בגבול עם מקסיקו לא תפתור את בעיית ההגירה הבלתי חוקית ולא תבלום את הברחת הגבול בדרום.



"מומחי הגירה אינם מתייחסים להקמת חומה כצעד מועדף במאבק נגד הגירה בלתי חוקית. הם חוששים שהעיסוק האובססיבי של הנשיא בנושא זה בסוף ישפיע עליו להשיג הסכם עם ויתורים מצדו. הסכם שיכלול אמצעים בלתי יעילים מעשית לבלימת ההגירה הבלתי חוקית", ציין ה"ניו יורק טיימס" בכתבה שכותרתה "מססמה בכינוסים ובעצרות - החומה של טראמפ הפכה למצור מסביב לבית הלבן".



חבר הקונגרס הדמוקרטי הבכיר מרוד איילנד, דיוויד סיסליין, אמר: "הסיכוי שטראמפ יקבל את התקציב שהוא מבקש לבניית החומה הוא אפסי". לדברי חבר הקונגרס, "אנו חייבים להבטיח את הגבול שלנו, אבל יש לנו אחריות לקבוע מימון לאמצעים יעילים במסגרת הגיונית". לדבריו, "בניית חומה היא פתרון המתאים למאה ה־19 ולא לבעיה של המאה ה־21".



מה שמזין את העיסוק הבלתי פוסק של הנשיא טראמפ בעניין בניית החומה הוא, לדעת פרשנים, הסיוט שלו מהרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים החדש. יו"ר הרוב, ננסי פלוסי, גילתה שבשיחה שקיימה עם הנשיא בבית הלבן, בהשתתפות הסנאטור הדמוקרטי צ'ק שומר, הנשיא טראמפ פתאום התכופף לעברה ולחש: "מדוע אינכם מנצלים את בעיית החומה להדיח אותי?". "הרגעתי אותו שלדמוקרטים בקונגרס אין שום כונה להדיחו", אמרה פלוסי. מנאומי התשובה לנאום לאומה ייזכר משפט אחד שאמר שומר: "עדיף שסמלה של ארה"ב יהיה פסל החירות ולא חומה בגבול".



[email protected]