סמנכ"ל תכנון ומחקר בשירות התעסוקה, חגי לוין, התייחס לנתונים מדו"ח התעסוקה השנתי של שירות התעסוקה לשנת 2018 ובשיחה עם ענת דוידוב ב-103fm הגיב לירידה באחוזים של מספר דורשי העבודה, לצד עליה של דורשי דמי האבטלה בקרב האקדמאים. "סך הכל אנחנו רואים שגם השנה הייתה תופעה חיובית בשוק העבודה, אמר לוין. "כמות המובטלים יורדת, אך אם מסתכלים מי האוכלוסיות שנעלמות ומוצאות עבודה ומי פחות, מגלים שמי שמוצא עבודה זו אותה אוכלוסייה פחות מיומנת, בעיקר תובעי קצבת מס ההכנסה. באוכלוסיות של תובעי האבטלה לא רואים ירידה אלא עליה קלה".



יכול להיות ששוק העבודה משתנה? כבר שנים מדברים על מקצועות שימחקו.
"שוק העבודה השתנה כבר בהרבה מובנים. בישראל כבר אין כמעט תעשייה מסורתית. ישראל היא אומת הייטק וזה מה שצומח בה מאוד. בצידו יתר הדברים, עבודות האמצע הרגילות לא כל כך משתנות ולא רואים כל כך הרבה מקצועות שנעלמים".



בוא נדבר על האקדמאים. אולי האוניברסיטה היא כבר לא המקום האולטימטיבי כדי למצוא העבודה. היום, גם אם אתה אקדמאי, בעיקר במדעי הרוח, לא בטוח שתמצא עבודה.


"אקדמיה היא מצד אחד פותחת אופקים והופכת אותך לאזרח טוב יותר ולאדם טוב יותר. האקדמיה כבר מזמן לא מקום מפתח לעולם התעסוקה. יש מעט מקצועות שברור שמחכה לך עבודה בקצה, אך בהרבה מקצועות בסופו של דבר לא מובטח שום דבר. אנחנו רואים שבקרב האקדמאים יש גידול מסוים בכמות האבטלה".





זה לא חדש שאקדמאים שולחים טונות של קורות חיים ולעתים אקדמאי בם 50 עם יכולות מדהימות שלא מתקבל לעבודה בגלל גילו. מה יש לך להמליץ לאותו מובטל?
"אם אנשים יכולים לעשות התאמה למקצוע שלהם אז זה מאוד רצוי. ההייטק צמא לאנשים בכל הגילאים, אך לא כל אחד יכול להתאים. אנחנו מנסים לסייע לאנשים מבוגרים, מעל גיל 45, מכשירים בסדנאות לשכנע את המעסיק שהוא האדם הכי מתאים לו. היום, בעיקר במקצועות מיומנים, התחרות היא קשה, יש הרבה אנשים צעירים שמחפשים גם את משרות הניהול בדרגות הביניים".



"זה עדיין לא משבר ולעתים צריך להתפשר. לעתים ככל שיש לך יותר ניסיון אתה מכוון יותר גבוה. החוכמה היא לא רק לשלוח קורות חיים כי בדרך כלל מסננים אותך עוד בשלב הזה. לאדם בן 50 יש הרבה חברים וקשרים ואם הוא יפעיל אותם נכון בצורה לגיטימית כדי להגיע למקבל החלטות הם יוכלו לסייע לו".