הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט יסיים ביום שלישי הקרוב את תפקידו ויעביר, בתום כהונה רצופת אתגרים, את השרביט לאלוף אביב כוכבי. שתי סוגיות מרכזיות שעמדו על הפרק במהלך כהונתו של איזנקוט הן הטיפול בהתבססות האיראנית בסוריה ולבנון, עליו זכה לרוב למחמאות, וסוגיית החמאס ברצועת עזה - עליה זכה לתגובות מעורבות בין מי שתמכו בתקיפה נרחבת ברצועה לבין מי שתמכו בתגובה יחסית שלא תדרדר את האזור למלחמה. היום (ראשון) שוחחו ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM עם מוטי קרפל, פובליציסט וממייסדי תנועת "מנהיגות יהודית", והאלוף במיל' עמירם לוין, מפקד פיקוד הצפון לשעבר.



קרפל פתח את דבריו בכך שמגיע הרבה כבוד לרמטכ"ל, וטען כי הביקורת צריכה לבוא אחרי זה. "אני לא יכול להיות זה שמותח ביקורת על מצבים טקטיים וסוגיות צבאיות, אך חושב שצריך למתוח ביקורת על כך שאיזנקוט, כחלק ממערכת שלמה, הציב מטרה לשמור על שקט תעשייתי", אמר. "במובן הזה, הוא רמטכ"ל של תחזוקה מאשר של פריצה. אנחנו חיים במערכת מדינית וגאו פוליטית שנוצרה בהסכמי אוסלו, ומכיוון שהיא מלאה בסתירות פנימיות, אנחנו בעצם חיים כאן על זמן שאול. איזנקוט ניסה לתחזק את המערכת הזאת. רק בבוקר שמענו על ה-15 מיליון דולר שעוברים או לא עוברים לחמאס. אנחנו מפרנסים את הטרור כדי שיישאר על אש קטנה".



לדברי קרפל, "אני מצפה מרמטכ"ל שיהיה אחד שלא נצטרך להחזיק אותו. זה ברור וזה פשוט. הוא צריך להיות זה שחותר כל הזמן קדימה להכרעה". קרפל אמר את הדברים דווקא בהקשר ליהודה ושומרון, שם לטענתו "יש רשות פלסטינית שהערבים בשטח שונאים אותה והיא חיה מהטרור". לדבריו, "אני מצפה מהרמטכ"ל שלמרות שמדובר בהחלטה מדינית, שידחוף לכיוון הזה, כי בינתיים צה"ל תופס יתושים. אם מכריעים את יהודה ושומרון, אפשר לשמור את עזה על אש קטנה בינתיים".


לוין התייחס לכהונתו של איזנקוט וטען כי "גדי מסיים תקופה מצוינת". לדבריו, "הוא השכיל להבין את היכולת והעדיפות שלנו מול כל היריבים בשילוב שלוש הזרועות האסטרטגיות שלנו:  המודיעין, היחידות המיוחדות והזרוע של חיל האוויר. לזכותו, הוא הצליח להשכיל ולממש את זה. זה לא נכון לומר שהרמטכ"ל הזה לא היה התקפי, הוא יזם עם המטה הכללי את אלפי התקיפות נגד איראן. יותר מזה, מי שקלקל את זה היה נתניהו והממשלה שלא יכלו לסבול שפועלים נכון ובשקט מבלי להתלהם. לכן, כשנתניהו רצה מחיאות כפיים, הוא התחיל לחשוף איך השגנו את ארכיון הגרעין וכתוצאה מכך פוטין דאג מהר מאוד להגביל אותו".
 
"לגבי יהודה ושומרון – זה עוד יותר חמור", טען לוין. "היות וממשלת הימין לא רוצה לפתור את הבעיה, היא מתחזקת את החמאס ולא נותנת לצה"ל להכריע. כל הפעילות ביהודה ושומרון היא בכלל פעולה משטרתית. לא רוצים לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים, אז גם לא מפעילים את צה"ל".

 

אתה מרוצה מההרתעה שאיזנקוט משאיר למדינת ישראל?
"ההרתעה לא מעניינת אותי. זה מושג מעומעם שכבר שנים צריך לזנוח אותו לדעתי. בהיעדר פעילות מדינית נכונה, צה"ל צריך להבהיר לאויבנו בכוח מה נסבל ומה לא נסבל. צה"ל כפוף לדרג המדיני. מוטי קרפל אמר שצריך להיפטר מאוסלו. אני שותף לדעה שבאוסלו נעשו שגיאות, אך הימין ושלטון נתניהו שכחו שהם כבר עשרות שנים בשלטון ולא שינו פסיק מההסכם. מי מימן את חמאס, איזנקוט או נתניהו? מי הרים דגל לבן אל מול חמאס?".

מוטי קרפל, זה הכל הכרעות מדיניות. למה אתה מדבר על הרמטכ"ל?
"זה נכון. בוודאי שהימין מממן את חמאס. הוא לא עשה את מה שצריך. איזנקוט היה באותו ראש, הוא שיתף פעולה עם נתניהו במדיניות לא בגלל שלא הייתה לו ברירה אלא הוא דווקא המליץ על כך. במסגרת הקונספט הזה הוא היה התקפי בסוריה ועשה פעילויות, אבל מדובר בקונספט שעבר זמנו. אם אתה מקבל את הקונספט של אוסלו ומנסה לתחזק אותו, אז הוא היה רמטכ"ל מצוין".
 
עם סיום הראיון, טען לוין כי "הרמטכ"ל הזה השאיר מורשת מבצעית מצוינת של מיקסום היתרון של צה"ל במודיעין, בחיל האוויר וביחידות המיוחדות. הוא לא נפל בפח של מבצעים גדולים שהימין אולי רצה לטמון לו".