סוף השבוע בגבול רצועת עזה התאפיין שוב ברף אלימות גבוה על רקע הקפאת העברת הכסף הקטארי בסך 15 מיליון דולר עבור פקידי חמאס והחרפת העימות בין הרשות הפלסטינית לארגון חמאס, ששיאו התבטא בהמשך מעצר פעילי פת"ח ברצועה ובפינוי פקידי הרשות ממעבר רפיח. במוצאי שבת שוגרה רקטה מהרצועה לעבר ישראל שהתפוצצה בשדה פתוח. בתגובה תקף צה"ל שתי תשתיות תת־קרקעיות בצפון הרצועה. מלחמת ההתשה של חמאס בישראל נמשכת כבר 42 שבועות. מספר המשתתפים במוקדים השונים בהפגנות ביום שישי האחרון הגיע ל־13 אלף איש. 
המפגינים הבעירו צמיגים, הסתערו על הגדר ותקפו את חיילי צה"ל באבנים ומטעני חבלה וניסו לחדור דרך הגדר לשטח ישראל. כתוצאה מכך נהרגה אישה פלסטינית ועוד 25 פלסטינים נפצעו מירי צה"ל. חייל צה"ל נפגע קל מיידוי אבנים.
השטח "חם" למרות שלרצועה הגיעה כבר ביום חמישי האחרון משלחת ביטחונית מצרית שנפגשה עם הנהגת חמאס כדי להרגיע את הרוחות ולנסות למנוע הסלמה בגבול עם ישראל ובמתיחות מול הרשות. על פי גורמים בחמאס, המשלחת המצרית הבהירה לראשי חמאס כי היא מתכוונת להשאיר את מעבר רפיח פתוח בשני הכיוונים וכי ישראל תעמוד בכל התחייבויות הרגיעה, כולל העברת הכסף הקטארי לפקידי חמאס. על אף ההבהרות רף האלימות הגבוה נמשך וצה"ל נאלץ לתקוף פעמיים מהאוויר עמדות של חמאס בשטח הרצועה בתגובה להפגנות האלימות.

בכך מאותת חמאס לישראל כי המצב ברצועה שברירי מאוד, ואם הכסף הקטארי לא יגיע לפקידיו, תתערער אף יותר היציבות הביטחונית בגבול הרצועה. זאת, בהמשך לירי הרקטה לעבר אשקלון ושיגור הטיסן הממולכד לעוטף עזה בשבוע שעבר. העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח בסוף השבוע מפי גורם מצרי בכיר כי ישראל ביקשה ממצרים להשאיר את מעבר רפיח פתוח מחשש להסלמה בגבול הרצועה וחידוש מעשי הטרור. 
נראה כי מצרים נענתה לבקשה הישראלית, מכיוון שגם היא פועלת ליישום הבנות הרגיעה - אך ארגון חמאס ממשיך במדיניות הסחיטה שלו כלפי ישראל, תוך ניצול רצונה לשמור על רגיעה בתקופת הבחירות.
לארגון חמאס יש עד כה הישגים מעטים, והוא עדיין לא הצליח לעמוד בהבטחותיו לציבור הפלסטיני כי קמפיין צעדות השיבה, שנמשך כבר תשעה חודשים עם מספר רב של נפגעים, יביא להסרה מלאה של המצור מהרצועה. כל עוד תימשך ההקפאה של העברת הכסף הקטארי, גדלים הסיכויים להתגברות פעילות הטרור בגבול הרצועה בשבועות הקרובים.

הכותב, מזרחן, המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה