שבוע בדיוק לאחר שהחייל אביתר יוספי בן ה-20 נהרג במהלך אימון ניווט בנחל חילזון הוזנקו שוב כוחות החילוץ אל הנחל על מנת למשות מהמים שני ג'יפים שנלכדו באזור שמתחת לכביש 804. ארבעה צוותי כיבוי הכוללים את יחידת היל"מ - חילוצים מיוחדים - של תחנת גליל מרכזי הגיעו למקום בפיקוד מפקד התחנה טפסר משנה שחר צאירי ומפקד המחוז טפסר ניזאר פארס. כלל נוסעי הרכבים שנלכדו, שמספרם עמד על שלושה, חולצו בשלום, כשאר הכוחות נעזרים במשאית מנוף אזרחית.


חילוץ הלכודים בנחל חילזון. קרדיט: דוברות כבאות והצלה צפון

חילוץ הלכודים בנחל חילזון. קרדיט: דוברות כבאות והצלה



כאמור, לוחם גדוד הסיור של הצנחנים, אביתר יוספי ז"ל, נהרג בתאונת אימונים בנחל חילזון לפני כשבוע. החייל היה במסגרת אימון ניווט בדד בשלב המסכם של מסלול היחידה המובחרת. בעקבות האירוע, הורה מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, על עצירת כלל הניווטים בצה״ל. מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, הורה על הקמת צוות מומחים בראשות מפקד חטיבת "עציוני", אלוף-משנה אורן שמחה, לבדיקת נסיבות האירוע.

מהתחקיר הראשוני עלה שניווט הבדד של הלוחמים החל בסביבות השעה שמונה בערב, ובצה"ל טוענים כי באותה השעה תנאי מזג האוויר אפשרו את היציאה לאימון. למרות זאת בארבע לפנות בוקר לערך החליטו מפקדי הלוחמים להפסיק את האימון, הלוחמים קיבלו הנחייה להגיע מידית לנקודת סיום הניווט ולא להמשיל בציר, במשימה להשגת נקודת ציון נוספות, במידה ולא סיימו את המשימות עד לשעה הזו.

אביתר יוספי, נחל חילזון. קרדיט: דוברות כבאות והצלה,צילום מסך: פייסבוק


בדרכם לחזור חזרה חבר הלוחם שנהרג לחברו לצוות ויחד החלו בחזרה לנקודת הסיום. בשעה הזו תנאי מזג האוויר כבר השתנו וגשם חזק ירד באזור. בסביבות השעה חמש בבוקר החליטו השניים לחצות את נחל חילזון - נחל אכזב שבעקבות מי הגשמים הזרימה בו הייתה חזקה, כאשר גובה המים בשלב זה היה בין חצי מטר למטר. הלוחם הראשון מצליח לעבור לגדה השנייה, אבל הלוחם השני מחליק לתוך המים וכאש חברו מזהה את מצוקתו הוא מנסה לחלצו בעזרת החבל האישי שנמצא באפודם של כל הלוחמים כחלק מהציוד הנדרש.


הלוחם שנהרג הספיק להגיד לחברו - "אני מחליק" ונסחף בנחל. הלוחם השני הודיע בקשר על האירוע והכוחות בשטח החלו בחיפושים. לאחר שעה וחצי בתנאי מזג אוויר קשים וכמאה מטרים בלבד מהנקודה שבה נסחף נחשפה התמונה העגומה והלוחם אותר במצב אנוש. צוות מוסק של יחידת 669 חילץ את הלוחם, אבל כבר במסוק בדרך לבית החולים נקבע מותו, לאחר שנעשו ניסיונות החייאה. במקביל לאירוע הזה שני לוחמים נוספים נפגעו קל וקיבלו טיפול בשטח לאחר שאובחן כי נפגעו מהיפותרמיה.

בנוסף לתקרית בנחל חילזון, התקבלו במהלך הבוקר עשרות טלפונים מתושבי טמרה, עראבה סכנין והישובים הסמוכים בבקשת עזרה וחילוץ. התושבים  שנלכדו בבתיהם או ברכביהם, חלקם בסכנת טביעה, ילדים, מבוגרים וקשישים שהיו חשופים למים הקרים והיו בסכנת היפותרמיה. זכו לסיוע מהיר ומקצועי משוטרים רבים שהוזנקו למוקדי ההצפות שנגרמו מהגשמים הכבדים. החילוץ בתוך הישובים בוצע פעמים רבות בגובה מים שהגיע אף למטר. ובערוצי הנחלים שעלו על גדותיהם בזרימה חזקה ובעומק רב.

חילוץ תושבים מההצפות בסכנין. צילום: דוברות המשטרה
חילוץ תושבים מההצפות בסכנין. צילום: דוברות המשטרה