חברי כנסת, שרים ופעילים פוליטיים מצדה הימני של המפה הפוליטית תקפו היום (שני) את הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר מפלגת "חוסן לישראל", בני גנץ, שאמר לדרוזים שהגיעו למחות נגד חוק הלאום בסמוך לביתו כי הוא שואף לתיקון החוק. במפלגת "חוסן לישראל" הצביעו על כך שאמירתו של גנץ זהה לאמירתו של בנט בעבר, לפיה יש לתקן את הנזק שנגרם מחוק הלאום בעקבות הפגיעה בדרוזים. גנץ זכה למתקפה מצד מספר חברות כנסת מהשמאל שטענו כי יש לבטל את חוק הלאום, אך עיקר הביקורת הגיעה כאמור מימין.



לאחר המתקפה שספג גנץ מצד עשרות חברי כנסת ושרים מהימין, השיבה מפלגתו בתקיפות כי אלו "תגובות פאניקה ואיבוד עשתונות. הם ירו בגב של אחינו הדרוזים ואנחנו נרפא".



ראשונים "לברך" היו מפלגת "הימין החדש" של שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטיים אילת שקד. "אמירתו הראשונה של גנץ בפוליטיקה מבהירה - גנץ חבר לשמאל", כתבו בטוויטר. "‏חוק הלאום הינו הישג היסטורי אשר מחזיר למדינה את אופיה הלאומי, היהודי והציוני מול השחיקה המתמשכת שגרם בג"צ. תכנית גנץ לשינוי חוק הלאום מבהירה את עמדתו".

ב"חוסן לישראל" ציינו בתגובה ל"ימין החדש", כאמור, ציוץ ישן של בנט מתקופת המחאה של הדרוזים נגד חוק הלאום, בו נכתב כי "לאחר שיחות עם רבים מאחינו הדרוזים, עולה שאופן החקיקה של חוק הלאום פגע מאד דווקא בהם ובמי שקשר גורלו למדינה היהודית. זו כמובן לא כוונת ממשלת ישראל. אלו אחינו לדם העומדים עימנו כתף לכתף בשדה הקרב וכרתו עמנו ברית חיים. עלינו, ממשלת ישראל, מוטלת האחריות למצוא את הדרך לאחות את הקרע".

במפלגת הליכוד טענו כי "כשגנץ תוקף את חוק הלאום וציפי לבני מברכת אותו על כך, כולם יודעים את המובן מאליו: גנץ הוא שמאל, בדיוק כמו לפיד". התגובה הגיעה לאחר שמפלגת "התנועה" של לבני פרסמה הצהרה התומכת באמירתו של גנץ, בה נכתב כי "נחוקק במשותף את חוק יסוד מגילת העצמאות - ישראל היא מדינת העם היהודי שיש בה שיוויון".

שר התקשורת, איוב קרא, שספג ביקורת בעדה הדרוזית בעקבות תמיכתו בחוק הלאום, טען כי "את הענן סביב הפקרתו של מדחת יוסף ז"ל והאחריות על קריסת והשפלת צד"ל לא ניתן למחוק בחיבוק מזויף ובמתקפה פופוליסטית ומבישה על חוק הלאום. כפי שהבטחנו לראשי העדה הדרוזית, נמשיך לפעול לקיום המתווה שהסכמנו עליו ונסיים אותו בהקדם".

גדעון סער טען כי "‏אם המשפט הראשון שאומר בני גנץ הוא נגד ההישג הכי חשוב של המחנה הלאומי בכנסת היוצאת זה ממקם אותו בדיוק מוחלט: מולו. אני מכבד את עברו הצבאי של גנץ וקצת פחות מתרשם מהבנתו במשפט חוקתי. אין כל סיבה לתקן או לשנות את חוק הלאום".

 
יוזם חוק הלאום, אבי דיכטר, תקף את גנץ בחריפות גם הוא: ''אין פלא שהציוץ הפוליטי הראשון שהוציא גנץ מפיו, היה בסוגיה שמנסה לקרבו לאנשי העדה הדרוזית. עננת מדחת יוסף ז"ל, לוחם צה"ל בן העדה הדרוזית שדימם למוות בקבר יוסף, מרחפת מעל ראשו כמפקד אוגדת איו״ש באותו יום. בתוך תוכו יודע כל ישראלי שחוק יסוד ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, אינו פוגע בשום זכות קיימת של אף אזרח בישראל. למעלה ממחצית חברי הכנסת תמכו בחוק הלאום ו60% מהישראלים תומכים בחוק גם היום. גנץ יקירי, עדיפה השתיקה על הציוץ הפוליטי האומלל".

השר יריב לוין טען כי "יצא המרצע מן השק ונחשף המרצ האמיתי של מועמד השמאל בני גנץ. חוק הלאום שהעבירה ממשלת הליכוד מעגן את הבסיס הציוני של מדינת ישראל וכל פגיעה בו פירושה פגיעה בהתיישבות היהודית ובזהות היהודית. נמשיך להגן על זהותה של המדינה ולמנוע כל ניסיון לפגוע בחוק הלאום".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "כוונתו של גנץ לשנות את חוק הלאום תפגע באופייה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. הכנסת היא זו שקובעת את אופיה של מדינת ישראל, ולא בג"ץ. באחינו הדרוזים ובתחושות הקשות שלהם צריך לטפל בהידברות, ביחד ובחקיקה נפרדת".
 
ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), יו"ר ועדת חוק יסוד הלאום, טען בתגובה להצהרה כי "חוק הלאום לא דרוש תיקון. חבל שבפעם הראשונה שבה גנץ בוחר לשבור שתיקה, הוא עושה זאת כדי לתקוף את חוק היסוד שמעניק למדינת ישראל את תעודת הזהות שלה ומעגן את ערכיה. בדבריו, גנץ למעשה מבקש למוטט את הערכים היסודיים ביותר עליהם מושתת הציונות. אסור לשכוח: רוב מכריע בכנסת (62 ח"כים) ובציבור (58%) תומכים בחוק בצורה גורפת. גנץ שבר שתיקה ופגע בחוסן ישראל".

לאחר מכן, החריף אוחנה את הטון וטען בטוויטר כי גנץ "הוא אולי רמטכ"ל לשעבר, אבל בכך שהצטרף לאחמד טיבי ולציפי לבני, הוכיח שהוא טירון פוליטי. וכן, למי שתהה - גנץ הוא בשמאל".

ח״כ שרן השכל: "גנץ שובר שתיקה ובוחר להתבטא בסיסמאות. בפופוליזם זול מנסה לקושש קולות על חשבון חוק יסוד חשוב שגם בן גוריון היה חותם עליו. אמירתו הראשונה של גנץ היא מה שאומרים בצה״לית - הנפצה. אין בחוק הלאום דבר שפוגע במיעוטים. ממליצה שיקרא את החוק".

האלוף במיל' עוזי דיין, חבר תנועת הליכוד, הגיב גם הוא לדברים: "גנץ חיכה הרבה זמן כדי לפתוח את פיו, ובפעם הראשונה שעשה זאת, הוא בוחר לתקוף ולהחריב את אחד החוקים החשובים והצודקים שעברו סוף סוף בכנסת האחרונה. חוק יסוד המחזק את ערכיה הציוניים והיהודיים של מדינת ישראל. לאחינו הדרוזים נדאג באופן מעשי ולא בדיבורים. יצא המרצע מן השק. גנץ הוא שמאל, ומפלגתו היא אנטי חוסן לישראל. מי שרוצה אחראי, ציוני ועם קבלות - צריך להצביע לליכוד".

"את החוק הזה חייבים לבטל, לא לתקן"

יו״ר התנועה ציפי לבני אמרה בתגובה למתקפה של חברי הכנסת והשרים מהליכוד: "תזכרו את היום הזה שבו הליכוד הופך את מגילת העצמאות לשמאל. כשהתנועה בראשותי נלחמת על מדינה שהיא יהודית וגם דמוקרטית, זה כבר לא מובן מאליו, על זה המאבק בבחירות. על נתניהו להודיע האם הוא בעד או נגד חוק מגילת העצמאות".

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, התייחס לדבריו של הרמטכ"ל לשעבר גם הוא: "גנץ, אתה צודק  - חייבים להוסיף שוויון לחוק הלאום. אבל אי אפשר לעשות את זה מתוך ממשלת נתניהו. אני יודע. אני הייתי שם. אל תתייאש, אפשר לעשות שינוי. תתחייב: אני לא יושב בממשלה של נתניהו".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, תמך בגנץ גם הוא: "בני גנץ מביע עמדה ערכית ראויה לתיקון חוק הלאום. חשוב שיהיה חוק שתואם את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולכן אחד הדברים הראשונים שנעשה כשנגיע לשלטון יהיה תיקון חוק הלאום הנוכחי לחוק הלאום של בני בגין ו'יש עתיד'".


מנגד, יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה כי "את חוק הלאום לא צריך לתקן, צריך לבטל. עצם הדיון על נוסח החוק הוא הניצחון האמיתי של הימין שזרק לפח את מגילת העצמאות עבור דיון מפולפל על סעיפי חוק גזעני ומפלה שאין לו מקום בספר החוקים הישראלי"ץ
 
ח"כ מרב מיכאלי: "לישראל יש חוק לאום, קוראות לו חוק השבות. ולישראל יש מגילת עצמאות, שצריכה לקבל מעמד של חוקה. החוק המפלה שנתניהו קורא לו חוק הלאום הוא ההיפך משני אלה והוא רק פוגע במדינת ישראל".

ח"כ ניבין אבו רחמון (הרשימה המשותפת): "חוק הלאום הוא חוק גזעני ומפלה שלא רק מבסס עליונות יהודית במדינת ישראל ומוחק לחלוטין את זכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטיני, אלא גם סולל את הדרך לסיפוח שטח C. ההצהרות הנוכחיות של גנץ ושל לפיד מתייפיפות ומיותרות - את החוק הזה חייבים לבטל, לא לתקן".