בחודש שעבר פרסם משרד החינוך את תוצאות מבחני המיצ"ב ולא כלל בהם את המבחנים באנגלית ובמתמטיקה לכיתות ה', לאחר שהתגלתה עלייה חריגה בהקלות לנבחנים. החשד הוא כי מנהלי בתי ספר ניסו להטות את תוצאות המבחנים כלפי מעלה, מה שעורר סערה גדולה והעלה תהיות בדבר חשיבותו ואמינותו של מדד זה לבתי הספר ולקריאת מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד לביטול המבחנים.



מי שמצטרף היום (שני) לקריאה לביטול מבחני המיצ"ב הם ראשי רשויות הקוראים לשר החינוך נפתלי בנט לבחון את המשך קיום מבחני המיצ"ב ולדון יחד עם השלטון המקומי בפתרון חלופי. הם קוראים לחסוך את ההשקעה הכלכלית בקיום מבחני המיצ"ב, שאינם משקפים לדעתם את רמת ההישגים של תלמידי ישראל ולא מהווים מפתח לתקצוב הוגן של מערכות החינוך ולעבור להגדרת סל שירותים בסיסי שיתוקצב ע"י המדינה ויינתן לכל תלמיד במדינת ישראל, סל שירותים שנחשף ב"מעריב" לפני שנתיים.



"יצרו לחץ אדיר על מנהלי בתי הספר"

"אם האמנו כולנו כי כוונות המשרד בעריכת מבחני המיצ"ב הייתה לבדוק לאשורה את רמתם של תלמידי ישראל ובהתאם לתוצאות בדיקה זו להקצות משאבים מתאימים, הרי שבפועל ראינו כי מבחנים אלה יצרו לחץ אדיר על מנהלי בתי הספר ומורי מוסדות החינוך לפעול להעלאת ההישגיות תחת חתירה אחר המטרה האמיתית".


"מבחני המיצ"ב, לו היו אלה מבוצעים לשם השגת תכליתם המקורית והערכית כשלעצמה", נכתב במכתב, "היו צריכים להביא את המשרד לקבל קנה מידה ראוי של רמת התקצוב הנדרשת לתלמיד במדינת ישראל וקביעת סל חינוך נורמטיבי שוויוני לכל אחד מהם, אשר במקומות מסוימים בהם תוצאות המיצ"ב מצביעות על צורך בטיוב הלמידה על ידי תגבור מתאים, לייצר מודל תקצוב עודף מעל אותו בסיס נורמיטיבי".



עוד נכתב כי "חרף העובדה כי הוחלט כבר בעבר שמבחני המיצ"ב צריכים לעבור שינוי משמעותי, המשיך המשרד תחתך, להנהיג את השיטה הפסולה של מדידת רמת התלמידים לצרכי השוואה בין בתי הספר תוך יצירת תמונה רחוקה מהאמת בדבר פערי רמות החינוך ברשויות המקומיות וחשיפת תוצאות מבחנים אלה הביאה לתוצאה של הנצחת פערים שהמשך השיטה כפי שהיא כיום, לא תוכל לתקנם. התנהלות זו מגבירה תחושת תסכול בין רשויות מקומיות ומעמידה אנשי חינוך ראויים תחת סד לחצים לא סביר לשם יצירת תמונה חינוכית מעוותת".



חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, התייחס למכתב ואמר כי "כל מדינת ישראל יודעת שמבחני המיצ"ב לא משקפים את רמת הידע של התלמידים ומרחיבים את התחרות בין בתי הספר ברחבי הארץ. אנחנו, שנפגעים מכך רבות, בחרנו לשים לזה סוף ופנינו לשר החינוך כדי לעבוד יחד על מדד אמיתי ומשקף".



ראשי הרשויות החתומים על המכתב הם: חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין מכבים רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, רון חולדאי, ראש עיריית ת"א-יפו ויו"ר פורום ה-15, שי חג'ג', ראש מועצה אזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, מודר יונס, ראש מועצה מקומית ערערה ויו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, מאיר רובינשטיין, ראש עיריית ביתר עילית ויו"ר פורום הרשויות החרדיות, בני ביטון, ראש עיריית דימונה ויו"ר פורום ערי פיתוח בישראל ווהיב חביש, ראש המועצה המקומית ירכא ויו"ר פורום הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות.