הרמטכ"ל הנכנס רב אלוף אביב כוכבי והרמטכ"ל היוצא גדי איזנקוט הגיעו היום (שלישי) לבסיס הקריה בתל אביב, לאירוע הפרידה האחרון וטקס משמר הכבוד, שאחריו סיים איזנקוט רשמית את 40 שנות שירותו הארוכות בצה”ל. במשמר הכבוד לרמטכ"ל הנכנס השתתפו נציגים מקורס חובלים, קורס טיס וקורס קצינים. באוהל המיוחד שהוקם לרגל האירוע התמקמו בני משפחה של הרמטכ"ל הנכנס והרמטכ"ל היוצא וקצינים בכירים בעבר ובהווה. הרמטכ"לים התקבלו בתשואות ומחיאות כפיים.



גנץ בטקס החלפת הרמטכ"לים. צילום: יניר קוזין

בהרמת כוסית שנערכה לאחר הטקס נשאו כוכבי, איזנקוט ונתניהו דברים. רה"מ אמר כי "אני חושב שיש הערכה עצומה לכל דור של אלופים, רמטכ"לים ומפקדים. זה לא שלא היו רעשי רקע ולחצים, אבל אני חושב שקיבלנו את ההחלטות הענייניות, שמטרתן לשמר את הנס הזה ולהבטיח את קיום ביטחון המדינה. אני רוצה להודות לך על זה גדי. המטלה הזו עוברת מהכתפיים של גדי לאלו של אביב. אנחנו סומכים עליך, אביב. לכן, אחרי הנאומים החשובים האלה, אני מבקש להגיד חמש מילים: תודה גדי, בהצלחה אביב ומברוק". 



הרמטכ"ל החדש הוסיף: "אני מרשה לעצמי לומר בשם כל לובשי המדים שבחדר וגם לא - תודה. תודה על תקופה ארוכה מאוד, שכמו שנאמר לא פעם - מעל לארבעים שנה, ובאופן מיוחד על תקופת הרמטכ"לות שלך. יש את התפילה המפורסמת 'הנני העני ממעש' - אז הנני העני ממעש אומר לך כמי שהתבונן בך בהערכה רבה, וחושב שברמה העניינית והמקצועית צה"ל התקדם בהרבה מאוד תחומים, וכי המוכנות יותר טובה. גם בצד הערכי אני יכול לומר לך גדי שהיית לכולנו כמודל ומורה".



קצינים בעבר ובהווה הגיעו לאירוע, בהם הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. אורחי הכבוד של הרמטכ"ל הנכנס הם מספר קציני צד"ל (צבא דרום לבנון) לשעבר, שהוא מכיר עוד משירותו כמפקד פיקוד צפון. על הטקס יפקד רס"ר יצחק טאיטו, הרס"ר המיתולוגי של בה"ד 1. כוכבי, שקיבל מוקדם יותר היום את דרגת רב אלוף, מילא שורה ארוכה של תפקידי לוחמה ופיקוד בצה”ל, מאז התגייס כלוחם לחטיבת הצנחנים. בין השאר כיהן כמפקד עוצבת האש ועוצבת עזה. בתפקידיו כאלוף כיהן כוכבי כמפקד פיקוד צפון, ראש אמ”ן וסגן הרמטכ”ל.


צילום: מארק ניימן, לע"מ



איזנקוט אמר: "התרגשתי מאוד. התגייסתי לפני 40 שנים ושלושה חודשים. היינו חברים ועשינו טיול בצפון. ליוויתי את חנהל'ה בטיול בתנועת נוער ביום הגיוס שלי. בזמן מוקדם יחסית לשירות הצבאי שלי, אחרי 20 שנות שירות, הצטרפתי לפורום מטכ"ל כמזכיר צבאי לראש הממשלה ושר הביטחון. הייתה לי חווית שירות יוצאת מן הכלל, בכל התפקידים ראיתי הרבה מאוד חובות וזכות לעשות".



הדרגות ההפוכות הסעירו את הרשת



מוקדם יותר היום, השניים ביקרו, ביחד עם נשותיהם בבית הנשיא בירושלים ונפגשו עם הנשיא ראובן ריבלין ועם רעייתו נחמה לאחר טקס הענקת דרגת רב-אלוף שהתקיים בבסיס הקריה. הדרגות הוענקו לו על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו ורעייתו. במהלך הטקס, השניים התבלבלו והרכיבו בהתחלה את הדרגות בכיוון ההפוך, במה שהפך מהר מאוד לשיחת הרשת, אך העניין תוקן לאחר מכן. 

במהלך הטקס, הרמטכ"ל היוצא רב אלוף גדי איזנקוט נאם בפעם האחרונה כרמטכ"ל, כשהוא לובש מדי שרד רשמיים ואמר: "בתום 40 שנות שירות וארבע שנות כהונה כרמטכ"ל אני חותם דרך שהייתה לשליחות חיי. את הצבא שאליו נכנסתי אחד החיילים אני עוזב לאחר שזכיתי לעמוד בראשו. כחייל צעיר בן 18 הנחתי ידיי על התנ"ך ונשבעתי אמונים למדינה ולצה"ל. ברגע ההוא נוספה החובה הלאומית לחובותיי האישיות, המשותפת לכולנו - הגנה על ביתנו המשותף. זו חובה שצריכה להוביל כל חייל עוד בטרם ירה בנשקו".
 
"לאורך שירותי ראיתי בחובה זאת אחריות למלא משימות רבות ומאמץ להחזיר את חיילי הביתה בשלום. לאור חובה זו אני מביט בצבא שאני משאיר אחרי - צבא כשיר שיזם והפעיל כוח בארבע חזיתות, והוכיח כי החתירה לניצחון היא ערך עליון. עלינו לשמר מעל הכל את מקומו של צה"ל במרכז הממלכתיות וההסכמה הלאומית. בעשייה חסרת פניות הוכחנו כי צה"ל ראוי לאמון הציבור. ידענו להעריך כל ביקורת מבוססת ועניינית, הקשבנו ולמדנו".
 
"בארבע השנים האחרונות צה"ל ביצע אלפי פעולות הפעלת כוח מדויק. הדברים האלה הושגו בחשיבה מעמיקה ולא בדברי רהב. העשייה הביטחונית לא מתכנסת תמיד לכותרת בת שמונה מילים. יש בה תהליכים משמעותיים, גלויים וסמויים, המבטיחים את ביטחון המדינה".

הענקת הדרגות (ההפוכות). צילום: אבשלום ששוני
הענקת הדרגות (ההפוכות). צילום: אבשלום ששוני

"רק מי שראה את החיבור בין הפעולות בשטח לתהליכי התכנון והיה עד לעוצמה שהופעלה כל לילה לעומת השקט שאליו קמו תושבי ישראל בכל בוקר - יכול להעיד על הכשירות של צה"ל למלחמה. בחרנו להתמודד עם האויב החזק, מדי יום כוחנו נבחן בהצלחה במניעת התבססות איראנית בסוריה. זה בא לידי ביטוי בהסרת איום המינהור ההתקפי של ישראל, בבלימת הטרור בעזה וביו"ש ובפעילות התקפית רציפה לכל אורך התקופה. אך לא די בכך, אתגרים רבים עוד יכונו לצה"ל בעתיד".

"ביום כניסתי לתפקיד דיברתי על אתגרי השעה. בחלוף ארבע שנים אבקש לחזור ולהוסיף לדברים האלה: חובתנו אינה מתבטאת רק באופן שבו נעמוד מול אתגרי השעה, אלא באופן שבו נדע להתכונן לאתגרי המחר. אנחנו יודעים שאין בכוונת אויבינו לחתור כדי להשמיד את מדינת ישראל. מבחננו הוא מבחן התוצאה, ואני משוכנע ברוח האנושית ובעוצמה של צה"ל".

"אביב, הצבא שאני מעביר לידיך היום הוא צבא מתקדם שנותר נאמן לשורשיו ולרוחו. בשנים הרבות שבהן פעלנו יחד במטכ"ל זכיתי להכיר אותך כמפקד בעל עוצמות ויכולות שיוכל לעמוד מול האתגרים המורכבים ביותר".
 
"במעמד זה אבקש לעצור ולהצדיע ליקירינו, בני המשפחות השכולות, ולאחינו לנשק, פצועי צה"ל. אני כואב על כך שהחזרת בנינו לשטח ישראל טרם הושלמה, ויודע שצה"ל ימשיך לפעול להשלמתה. רה"מ, שרי הביטחון וראשי זרועות הביטחון - בכל שנותיי כרמטכ"ל הבנו כי רק בשיתוף פעולה הדוק נוכל להבטיח את עתיד המדינה.

אני מודה לך רה"מ על השותפות, הגיבוי והאחריות המשותפת לביטחון המדינה. חנה, רעייתי היקרה, ומשפחתי - בכל זירה שאליה נקראתי הייתם איתי במובן הפשוט של המילה. אני מודה לכם ואוהב אותכם. חיילי צה"ל ומפקדיו - גם מכם אני נפרד. בכל פעם שצה"ל זכה לשבחים הייתי גאה לדעת שמקור הגאווה טמון בכם".

כוכבי: "מודה ומצדיע לך גדי"
 
הרמטכ"ל הנכנס אביב כוכבי נאם את נאומו הראשון כרמטכ"ל ה-22 של צה"ל: "'אני נשבע' - כך קראתי עם חבריי החיילים מול הכותל. עברו 2,000 שנה וקיר המגן התרחב. מחצית משפחתו של סבי הובלה בשביל למשרפות, אך הוא כבר עבד בסלילת שביל העמק. אבי עמד על המשמר מול רצועת עזה, דודי לקח חלק בכיבוש צפת ואמי חינכה דור. הבית הלאומי שהוקם כאן הוא יצירה מופלאה שאין שני לה בתולדות הימים". 
 
"להגנתו נדרשים שיקול דעת ונחישות. ברוח זו נפעל. ברוח זו, גדי, פעל צה"ל תחת הנהגתך. פעם אחר פעם הוא הוכיח את יכולותיו כמגן הגבולות והפנים. בתקופתך, חיזק צה"ל את יחידותיו והגביר את מוכנותו. אני מודה לך ומצדיע".

"חיילים ומפקדים - צה"ל הוא ביתי הנוסף. אני אוהב את הארגון וחייליו ומתכוון להנהיגו ביחד עם המטכ"ל ובשיתוף כלל הדרגים מתוך הכרה בעוצמת האנשים. עכשיו, בתורי, משקיבלתי עליי את האחריות להובלת הצבא - אני מתחייב להקדיש את כל מרצי לחיזוק קיר המגן כשבמוקד הגדלת כושר הפגיעה באויב והצבת צבא יעיל וחדשני".

"צה"ל הוא צבא העם המכבד את חייליו מכל חלקי העם, וכזה המתחזק על ידי תמיכה מכל חלקי העם. הוא פועל על פי חוק, החלטות הממשלה וברוח העם היהודי. כמו כל חייל, נשבעתי להקדיש את כל מאמציי לצבא המולדת. כעת, אני נשבע מחדש. המלאכה מרובה, בהצלחה לכולנו".


נתניהו: "מייעץ לאיראנים לצאת מסוריה ומהר"

נתניהו נפרד מאיזנקוט: "השורות האחרונות בדפי המורשת של הרמטכ"ל היוצא נכתבות היום, ובמקביל נכתבות השורות הראשונות בגיליון העשייה של הרמטכ"ל הנכנס. בשליחותנו המשותפת להבטחת ביטחון ישראל אסור שיהיה חלל ומעצור. חייב להיות רצף של נסיעה בעול למען מדינת ישראל וביטחון אזרחי ישראל. בעיניי, זוהי חובה אדירה ועליונה, וגם זכות כבירה".

"גבי, אני בטוח שאתה זוכר את יום הגיוס שלך לחטיבת גולני בנובמבר 1978. בין לבין, משתרעת קריירה צבאית שגולת הכותרת שלה היא הקדנציה שלך כרמטכ"ל. בשמי ובשם אזרחי ישראל - תודה לך גדי מעומק הלב. בארבע השנים האלו התמודדנו יחד עם אתגרים גדולים. הזירות משתנות, בעזה, בלבנון ובמקומות אחרים, אך מולנו עומד גורם אחד מרכזי - איראן ושלוחות הטרור שלה. פעלנו ביחד בשיקול דעת כדי לסכל את אלו המבקשים את נפשנו. אנחנו צריכים לנקב את השקרים של איראן. היא שיקרה ביחס להסכם הגרעין, וחשפנו זאת עם הוצאת ארכיון הגרעין מטהרן, היא משקרת עכשיו שהיא משגרת לוויין תמים לחלל, כשמדובר בטיל בין יבשתי".

"אני שמעתי אתמול את דובר משרד החוץ האיראני אומר שלאיראן אין נוכחות צבאית בסוריה, אנחנו רק מייעצים. אז אני מייעץ להם לצאת משם מהר, כי אנחנו נמשיך במדיניות התקיפה שלנו, כפי שהבטחנו וכפי שאנחנו עושים, ללא מורא וללא הפסקה. כל פעולות בניין הכוח שלנו בשנים האחרונות מכוונות לחיזוק המוכנות של צה"ל להשגת מטרה אחת - ניצחון במלחמה. ככל שאנחנו חזקים יותר, כך אנחנו מגדילים גם את הסיכויים לשלום. בזכות יכולותינו המודיעיניות קשרינו עם העולם הערבי מתהדקים כפי שלא היה מעולם. מדינות ערביות מבינות שאנחנו לא משמשים להם אויב, אלא משענת חיונית".

"כעת אתה פושט את המדים, בדרך להגשמת חלומות, אולי טיול תרמילים, אני ממליץ על דרום אמריקה, ואולי תמצא אתנחתות אחרות. אני מאחל לך הרבה הצלחה. אביב, בנם של ריבה ושאול שנמצא איתנו כאן, אתה עם כומתה אדומה על הכתף, מה שמסמל את הרוח המיוחדת של הצנחנים. כמצביא מנוסה, אתה תישא מעכשיו באחריות כבדה".

"ישבנו יחד, דיברנו, שוחחנו, שיח קולח על העבר ועל ההווה, אבל בעיקר על העתיד - על העשור הקרוב. החלפנו דעות על תפיסת הביטחון הלאומי שהצגתי גם לך, כמו למטכ"ל. המטרה ברורה - להבטיח את העליונות שלנו על אויבינו ולהגדיל את הפער האיכותי בינינו לבינם. נבטיח אגרוף תקיפה מוחץ נגד אויבים קרובים ורחוקים כאחד. ידעו אויבינו שהם ישלמו מחיר בלתי נסבל על תוקפנותם. נשלים את המכשול הקרקעי בכל הזירות. השילוב של התעצמות בהתקפה ובהגנה יגדיל גם את כושר ההרתעה שלנו, וכל זה יחייב אותנו להשקיע יותר בביטחון". 

 
"אנחנו נמצאים בנקודת מעבר היסטורית. עד עכשיו פירות הכלכלה החופשית שטיפחנו מימנו את צורכי הביטחון שלנו, ועכשיו עלינו להשקיע עוד בביטחון מול איומים שלא הכרנו לפני כן. יחד נזניק את צה"ל לשיאים חדשים של תחכום, טכנולוגיה וחדשנות. זה לא יומרני לקבוע שבכוונתו וביכולתנו להקדים את כל העולם, כי המעז מנצח. היצירתיות שלך, היכולת שלך לחשוב מחוץ לקופסה, הוכחה. במבצע חומת מגן פיתחת שיטה לפלס דרך עם לוחמיך מבית לבית דרך הקירות וכך השתלטתם על מוקדי טרור ביו"ש.

ייתכן שאתה יודע שכמה עשרות לפניכם עשו זאת לוחמי האצ"ל בלוחמה לשחרור יפו. הם פערו חורים בקירות וכך התקדמו מבית לבית עד להכרעה. אנחנו חודרים היום דרך קירות חדשים ומשלבים יותר ויותר סייבר, רובוטיקה ובינה מלאכותית בשדה הקרב, אבל לא שוכחים לרגע שמותר האדם מן המכונה. בתחילתו של חשבון ובסופו - אין תחליף לנחישות בנינו ובנותינו להתייצב במערכה כשהם חדורים רוח של אהבת הארץ ונכונות להקרבה למען הכלל".

בסופו של היום, הרמטכ"ל היוצא, גדי איזנקוט, העניק לראש הממשלה בנימין נתניהו חלק מהקידוח ששימש לאיתור מנהרה במבצע "מגן צפוני" לחשיפת מנהרות חיזבאללה בגבול הצפון.