את אביב כוכבי – מהיום רב־אלוף אביב כוכבי - פגשתי לפני כשבועיים, ביום הורים של טירוני הצנחנים. בתו ובני משרתים באותה פלוגה. היא מדריכת צניחה, בני לוחם. ראיתי אותו יושב בצד עם אשתו בקהל הורים, ללא שום המולה מסביבו. דיברנו מעט על העתיד. חשבתי לעצמי: כמה פשוט, כמה צנוע הוא, וכמה אחריות תיפול על כתפיו בעוד ימים ספורים.



נזכרתי בתרגיל חטיבת הצנחנים, כשכוכבי היה מפקד החטיבה ואני, אז מפקד גיס לבנון, פגשתי אותו לקראת מבצע ההטסה, אולי הגדול ביותר עד אז, 2006, לפני מלחמת לבנון השנייה. צעדנו בקרב החיילים, בין המטוסים, וכוכבי סקר בפני את מהלכי התרגיל המתוכננים. הבחנתי באור בעיניים, בירידה לפרטים, באהבה לחיילים ולמפקדים.



לימים נפגשנו שוב בפיקוד הצפון. הפעם, הוא כאלוף הפיקוד ואני כסגנו במיל’. ושוב התפעלתי מהיצירתיות ומעומק החשיבה בעת שביצע תהליך מסודר של בחינת המציאות המשתנה לעומת התוכניות האופרטיביות של הפיקוד. בפיקודו הפכנו כל אבן, שאלנו כל שאלה אפשרית. הוזמנו, מפקדי הזרועות, אנשי אקדמיה וכל מי שנראה כיכול לתרום. בסוף התהליך החלטות שינו כיוון, שינו ארגון. הכל בשקט, ברוח טובה ומאפשרת, וספינת הפיקוד העצומה השתנתה והתאימה עצמה לרוח המפקד.



כוכבי מגיע לתפקיד הרמטכ”ל עם מטען עצום של ניסיון, ידע והיכרות עם המערכות הגדולות שיצטרך להוביל במציאות אזורית המשתנה בקצב מהיר. מציאות של מערכת צפונית מסובכת ונפיצה. מערכה מול איראן ושלוחותיה על אדמת סוריה, ולעתים מחוצה לה. רוסיה, בעלת הבית, איננה מקבלת באהדת יתר את פעילות צה”ל בסוריה, ולכן מתחייבת פעולה נחושה, בשיקול דעת עמוק, כדי להשיג את המטרה – עצירת איראן מבלי להידרדר למלחמה בכלל ולעימות עם הרוסים בפרט.



הזירה הפלסטינית היא בעלת ממד ואתגר שונים לחלוטין. חמאס בעזה, רשות פלסטינית באיו”ש, פוטנציאל טרור קבוע וחיכוך עם אוכלוסייה ישראלית - הן בעוטף עזה והן באיו”ש. צורת הפעולה שונה ומחייבת התאמה נוכח האיום המשתנה. כל אלו דורשים בניין כוח והתאמתו – תוך מימוש אסטרטגיית ניצחון והכרעה.



צריך להפעיל כוח במידה הדרושה, תוך הבנה עמוקה של עוצמת הכוח לעומת מגבלות הכוח. בתוך צה”ל כוכבי זוכה לאמון מלא ולהכרה ביכולותיו כמנהיג וכמוביל. מול הדרג המדיני הוא יידרש למלוא כישוריו לשם יצירת תובנות משותפות, הן להפעלת הכוח והן לבנייתו. כוכבי יידרש להמשיך את תוכניות בניין הכוח הרב־שנתיות, עם מתן דגש להתעצמות ולהעמדת צה”ל בקומה העליונה הטכנולוגית והמבצעית באזור. ואולי החשוב מכל – לדאוג להשארת כוח האדם הטוב ביותר בצה”ל בתור צבא העם מחד, וליצירת עדיפות עבור הטובים ביותר מאידך.



השארת מ”פים ומג”דים מצוינים היא הערובה להמשך היות צה”ל כוח מוביל, הן מבצעית והן ערכית ומוסרית, בחברה הישראלית. לסיכום, האתגרים קשים ורק נעשים קשים ומורכבים יותר - וכוכבי הוא האיש הנכון להתמודד עמם בהצלחה.



הכותב, אלוף במיל׳, הוא ח״כ (התנועה) וחבר ועדת חוץ וביטחון. בצה״ל פיקד על גיס לבנון וכיהן כסגן מפקד פיקוד צפון במיל׳. במסגרת שירותו הכיר מקרוב את כוכבי – הן כמפקדו בסדיר והן כסגנו במיל׳