מיקי ויעקב מתפוצצים מצחוק


ערב יום חמישי, סוף חודש מרץ 2003. הימים הם ימי מלחמת המפרץ השנייה. הפעם אזרחי ישראל אינם מסתגרים בחדרים אטומים ומתמוגגים מהלצותיו של הבאבא בובה, אלא יושבים בסלון ביתם ושואלים את עצמם מה כל כך מצחיק את שני מגישי מהדורת החדשות. תוך כדי דיווח על סדרת הפגזות בבגדד בידי הכוחות האמריקאים, מיקי חיימוביץ' ויעקב איילון פשוט לא הצליחו לכבוש את צחוקם. השמועות גרסו כי הסיבה לכך היא ריח לא נעים שהתפשט באולפן וצמד המילים “הפצצה כבדה", שהעלו בראשם אסוציאציות לא קונבנציונליות.






עוף זה ציפור


בינואר 2006 עלתה לאוויר העונה השנייה של תוכנית הריאליטי “הדוגמניות". העונה - שאותה הנחתה הדוגמנית גלית גוטמן, ובסופה זכתה המתמודדת הערבייה ניראל קאראנתינג'י - זכורה דווקא בשל התבטאות פרייסלס של המשתתפת כריסטין פרידמן. המתמודדת, אז בת 19, סיפרה מול המצלמה שהיא צמחונית שלא אוכלת סטייקים אבל בהחלט נהנית מדי פעם מאיזו פרגית עסיסית. איך זה מסתדר? קל: “כי עוף זה ציפור ופרה זה חיה". פרידמן אומנם הגיעה בסיום התוכנית למקום החמישי בלבד ובהמשך לא הצליחה לקטוף קמפיינים נחשקים אך למשפט שהגתה שמור לעד מקום של כבוד בפנתיאון ההתבטאויות המביכות בתולדות הטלוויזיה הישראלית.






אנרגיה חזקה


באוקטובר 2008 הגיע אורן זריף, המגדיר את עצמו כ"מטפל באנשים בתת־מודע", אל האולפן של ירון לונדון ומוטי קירשנבאום, וניסה להסביר להם מדוע הוא חייב את 35 עובדיו להוסיף לשמם גם את שמו - זריף. המרואיין, שלא הכחיש את הדברים, טען שזהו שם עם ערך בעל אנרגטיקה חזקה מאוד. בשלב מסוים קטע לונדון את ההסברים המיסטיים והרוחניים של זריף, אמר לו שאינו “קונה את הקשקושים שלו" ואף כינה אותו “נוכל". בתום הראיון קיבל העיתונאי שיחת טלפון מאת אלמוני שאיים כי יפגע בו, ולונדון מצדו הגיש תלונה במשטרה. ראוי לציין כי קודם הראיון טען ההילר כי בכוונתו לנסות לשבש את מחשבתו של לונדון. אולי זה הצליח לו.





מוות בשידור חי

ערב שישי, 16 בינואר 2009, ימים ספורים לפני תום מבצע עופרת יצוקה. הרופא הפלסטיני עז א־דין אבו אל־עייש מג'בליה שבצפון רצועת עזה אמור לשוחח במהדורת החדשות עם הכתב שלומי אלדר, אך הוא מתקשר לנייד של העיתונאי כמה דקות לפני הזמן. בשיחת הטלפון, שהועברה בשידור חי, זעק אל־עייש לעזרה לאחר שטנק ישראלי פגע בביתו וכתוצאה מכך נהרגו שלוש מבנותיו ואחייניתו. בשל השידור החי זכה המקרה לתהודה רבה ושמו של אל־עייש אף הועלה ב־2009 כמועמד לקבלת פרס נובל לשלום. ספרו, “לא אשנא", שיצא ב־2011, עובד להצגה שהועלתה בתיאטרון “הבימה".




יהי רצון

השמועות על ההרמון של גואל רצון התרוצצו כבר שנים, אולם רק בפברואר 2009 קיבלו הזוועות את אישורן הסופי. זה קרה בעקבות כתבת חדשות של העיתונאיות שלי טפיירו ונסלי ברדה - שקיבלו את אישורו של רצון לצלם וחשפו לראשונה את המתרחש בין כותלי הבית שבשכונת התקווה בתל אביב. בכתבה בת 30 הדקות נראו רצון, 32 נשותיו ו־89 ילדיו מנהלים אורח חיים בעל סממנים של כת, הכולל איסורים ומנהגים שונים והאדרה של המנהיג, בין היתר באמצעות קעקוע שמו ודמותו של רצון על גופן של הנשים. בעקבות ההד התקשורתי שנוצר, כשנה לאחר שידור הכתבה נעצר רצון בידי המשטרה בחשד ששעבד את נשותיו וביצע בהן ובילדיו עבירות מין. ב־2014 הוא הורשע בבית המשפט ונגזרו עליו 30 שנות מאסר בפועל.




סופה של קוריצה

ביוני 2010 עלתה לאוויר עונתה הרביעית של תוכנית המציאות “הישרדות", שהתקיימה, כמו קודמתה וכמו זו שבאה אחריה, בפיליפינים. הקרב הגדול בעונה זו התקיים בין המתמודדים דן מנו לעידן קפון, כשברקע דמותה של תרנגולת שחורה בשם קוריצה. במהלך שהותו בסבך הג'ונגל טיפח קפון את החיה המקרקרת משל הייתה כלבלב מחמד ושמר עליה מכל משמר מפני שאר שוכני המקום הרעבים. עם עזיבתו את האי ולאחר שקיבל הבטחה מדן מנו להשאירה בחיים, שחט האחרון את קוריצה והפך אותה לארוחת ערב חגיגית. “לא נקשרתי לתרנגולת, אין לי בעיה נפשית ואין לי בעיה מצפונית. אנחנו מתים פה מרעב", הסביר מנו את מעשיו. קפון, בתגובה, פצח במונולוג קורע לב באירוע הגמר של העונה והשאיר את הצופים המומים וכואבים.




ריקודי בטן

באוקטובר 2010 חשפה התוכנית “צינור לילה" סרטון שבו נראה חייל צה"ל רוקד ריקודי בטן מול עצירה פלסטינית כפותה שעיניה מכוסות. בסרטון, שהופץ ברחבי העולם וגרם למבוכה רבה בצבא, נראה החייל רוקד לקול צחוקם ועידודם של חבריו, שתיעדו את האירוע והעלו אותו לרשת. צה"ל מסר שהוא מתייחס בחומרה לעניין ופתח בחקירה כדי לגלות את זהותם של החייל ושל מפיץ הסרטון.




חשיפת פרשת “ביבי טורס"

במרץ 2011 העלה העיתונאי רביב דרוקר בתוכנית התחקירים “המקור" שורה של טענות, העוסקות בקשריו של בנימין נתניהו עם בעלי הון ובמעורבותם במימון נסיעותיו ונסיעות בני משפחתו לחו"ל בין השנים 1999־2008, בעת שכיהן כשר החוץ וכשר האוצר. הטענות, שזכו לשם הקליט “ביבי טורס", התייחסו לכ־16 נסיעות של משפחת נתניהו, וכמו כן, נחשף מסמך שבו ביקש לכאורה ראש הממשלה מחברה המייצרת מוצרים עבור תעשיות ביטחוניות תשלום של 120 אלף דולר עבור פגישות בינו לבין בעלי הון. נתניהו טען בתגובה שמדובר במסע הכפשה נגדו ונגד משפחתו, ובינואר 2017, לאחר שש שנים סוערות שכללו תביעת דיבה ובדיקה משטרתית, קבע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ש"חלקן של הטענות נשלל ונמצא כי אין להן בסיס עובדתי, ולגבי חלקן נמצאו ממצאים עובדתיים שלא העלו חשד סביר לביצוע עבירה המצדיק פתיחה בחקירה פלילית".

כידוע, לא הייתה זו החשיפה היחידה של דרוקר שגרמה לנתניהו מורת רוח: בנובמבר 2016, באותה התוכנית בדיוק, חשף העיתונאי גם את פרשת הצוללות, שהפכה לתיק 3000 ולהמלצת משטרה על הגשת כתבי אישום נגד שורה של בכירים.




גל עכור

אוגוסט 2011, ימי המחאה החברתית הגדולה שהתקשורת מחבקת, חוץ מהעיתונאי שרון גל. בתוכניתו “לילה כלכלי" החליט גל לשאול את דפני ליף, מהסמלים הבולטים ביותר של אותו קיץ משולהב, את השאלות הקשות: על הפטור שקיבלה משירותה הצבאי, על מצבה הכלכלי של משפחתה שמתגוררת בכפר שמריהו ואם מישהי במצבה בכלל מסוגלת להבין קשיים של משפחה שחיה בקריית שמונה או בירוחם. ליף, שחרף מאמציה לספק הסברים נאותים לא צלחה את מתקפותיו של גל, הודיעה בשלב מסוים בראיון כי היא ממש מצטערת, שעליה ללכת וביי.




סליחה שפרסמנו

זה לא הפתיע אף אחד: מהדורת החדשות של 9 בספטמבר 2011 נפתחה בהתנצלות שהוקראה על ידי המבזקן אסף צ'רנילס, על רקע תמונתם של מרים ושלדון אדלסון. התנצלות הערוץ הגיעה בעקבות כתבת תחקיר על בני הזוג ששודרה שמונה חודשים קודם לכן במהדורת “השבוע" בהנחייתו של גיא זוהר. המיליארדר, שזעם על ממצאי התחקיר, איים לתבוע את הערוץ. לבסוף הסכימו הצדדים על הקראת התנצלות לפי דרישת אדלסון עצמו. בגין החלטה שנויה במחלוקת זו התפטרו מנכ"ל חברת החדשות ראודור בנזימן ועורכת מהדורת שישי רותי יובל. זוהר פרש מהנחיית המהדורה.




מי בא לפני מי?

במאי 2012 עלתה לאוויר עונתה השלישית של תוכנית המציאות “היפה והחנון". אף שהתוכנית לדורותיה הנפיקה לצופיה לא מעט רגעי נחת (ראו למשל: “מובארק הוא הראש ממשלה של ארצות הברית"), את אחד הזכורים ביותר הם קיבלו מזוכת העונה דלית זריהן (אז בת 20), שהצהירה: “הקוף בא מהאדם". בהמשך התוכנית היא אומנם תיקנה את עצמה, ואולי זו גם הסיבה לכך שבהמשך לוהקה לתפקיד של מורה בקליפ של הזמר הצעיר עדן גבריאל.




כמו בהוליווד

תנועת MeToo# לא פסחה גם על ישראל, ואחת מהמפורסמות הראשונות ששיתפו באומץ רב את סיפורן האישי הייתה אושרת קוטלר. בנובמבר 2017 חשפה העיתונאית במהדורת החדשות המרכזית כי קיבלה "הצעה מגונה", כלשונה, ממנכ"ל קשת דאז, אלכס גלעדי. בראיון לתמר איש־שלום סיפרה קוטלר כי לפני 25 שנה, לאחר שהוצע לה להנחות את תוכנית הבוקר של קשת, התקשר אליה איש התקשורת, הזמין אותה לארוחת ערב ואף ביקש ממנה “לפנות את הערב". כשאמרה לו העיתונאית כי היא אישה נשואה, ענה לה: “מה זה קשור? את לא יודעת איך מתקדמים בטלוויזיה בהוליווד"?. הנפילה של גלעדי הייתה קצרה וחזקה: בהמשך טענה גם העיתונאית נרי ליבנה כי הטריד אותה מינית לפני שנים.