בצל איומי של ראש הממשלה בנימין נתניהו על איראן, בעקבות המשך התבססותה בסוריה, אמר היום (רביעי) מפקד משמרות המהפכה של איראן, מוחמד עלי ג'עפרי, כי טהרן תשמור על נוכחותה הצבאית במדינה: "הרפובליקה האסלאמית של איראן תשאיר את היועצים הצבאיים שלה ואת הנשק שלה בסוריה".


שלשום פורסמו תמונות לוויין המראות את תוצאות תקיפת חיל האוויר בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק ביום שישי האחרון, במקום בו לפי הפרסומים היה מחסן תחמושת איראני. בדוח מודיעין של חברת ISI הוצג גם צילום של האתר לפני התקיפה, בה רואים בבירור את המחסן פעיל, פתוח, ובסמוך אליו משאיות. בתמונה שצולמה לאחר התקיפה ניתן לראות שמחסן הטילים הושמד כליל. המחסן, ברוחב של 20 על 50 מטרים, שימש ככל הנראה לאחסון טילים מסוג פאג'ר 5. לאחר התקיפה נראים באתר שלושה מכתשים עצומים.

כזכור, רה"מ איים אתמול, בטקס חילופי הרמטכ"לים בקריה, כי ישראל תמשיך לתקוף בסוריה: "שמעתי אתמול את דובר משרד החוץ האיראני אומר שלאיראן אין נוכחות צבאית בסוריה, 'אנחנו רק מייעצים'. אז אני מייעץ להם לצאת משם מהר, כי אנחנו נמשיך במדיניות התקיפה שלנו, כפי שהבטחנו וכפי שאנחנו עושים, ללא מורא וללא הפסקה. כל פעולות בניין הכוח שלנו בשנים האחרונות מכוונות לחיזוק המוכנות של צה"ל להשגת מטרה אחת - ניצחון במלחמה".

 צילום : ImageSat International ISI
צילום : ImageSat International ISI


כמו כן, נתניהו טען שאיראן משקרת כשטענה כי ניסתה לשגר לוויין לחלל: "הזירות משתנות, בעזה, בלבנון ובמקומות אחרים, אך מולנו עומד גורם אחד מרכזי - איראן ושלוחות הטרור שלה. פעלנו ביחד בשיקול דעת כדי לסכל את אלו המבקשים את נפשנו. אנחנו צריכים לנקב את השקרים של איראן. היא שיקרה ביחס להסכם הגרעין, וחשפנו זאת עם הוצאת ארכיון הגרעין מטהרן, היא משקרת עכשיו שהיא משגרת לוויין תמים לחלל, כשמדובר בניסיון פיתוח של טיל בין יבשתי".

לפני יומיים הודיע שר התקשורת והטכנולוגיה של איראן, מוחמד ג'וואד אזרי-ג'המרי, כי "השלב השלישי של שיגור הלוויין 'פיאם' נכשל". בפרסום בדף הפייסבוק שלו הוסיף השר האיראני, כי "הגעתי לפנות בוקר עם שרי תקשורת וטכנולוגיה בממשלות ה-8 עד ה-12 לבסיס הלוויין האימאם חומייני. אנחנו נשגר לחלל לוויין נוסף בשם 'דוסטי' (ידידות בפרסית)".
 
יממה לפני כן פורסמו תמונות לוויין שצולמו ב-11 בינואר ומראות כי איראן נמצאת בשלב היערכות מתקדם לקראת שיגור שני לוויינים חדשים לחלל. הצילומים, שפורסמו בדוח מודיעין של חברת ISI, מראים את ההיערכות במרכז החלל בסמנאן על שם ח'ומייני במדינה. להערכת החברה, הטיל שיישא את הלוויין כבר נמצא באתר ההרכבה, ועליו ועל המשגר מבוצעות בדיקות טכניות. 

ישראל מבצעת בשנים האחרונות תקיפות אוויריות על שטח סוריה, כשאלו האחרונות מכוונות לכוחות ומחסנים של איראן ושל חיזבאללה. התקיפה האחרונה ב -12 בינואר, שכוונה על פרברי הבירה הסורית, פגעה בבנייני השירות של שדה התעופה הבינלאומי בדמשק ובמספר מטוסים. נתניהו הצהיר למחרת כי חיל האוויר הישראלי כיוון למקדמי נשק של איראן ושל חזבאללה בסוריה.

ישראל הודתה בעבר כי ביצעה תקיפות אוויריות בסוריה וציינה כי היא מתמקדת במתקנים צבאיים איראניים, הנמצאים לכאורה ברפובליקה הערבית. טהרן ודמשק גינו את התקפות האוויר הישראליות על הרפובליקה הערבית פעמים רבות וקראו לקהילה הבינלאומית ולאו"ם להפסיק את התקיפות האוויריות.