"עולם העסקים מרתק לא פחות מהפוליטיקה": הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר לשעבר, דן חלוץ, עומד כמיעוט כמעט אל מול בכירים יוצאי צה"ל שבחרו השנה לפנות לפוליטיקה. על בחירתו שלא ללכת לתחום הפוליטי, ועל המחסור בטייסים בחיל האוויר הישראלי, דיבר חלוץ היום (חמישי) בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM. "יש ביקוש עולה בטיסות מסחריות בעקבות העלייה ברמת החיים. כשבסין ובהודו רמת החיים עולה, גם אם בשביעית האחוז, מצטרפים מאות מיליוני האנשים לתרבות הפנאי שיוצרת עוד ביקושים לטייסים".


"מה שעוד גרם למחסור הוא שחילות האוויר בעולם מייצרים פחות טייסים עקב השתפרות המטוסים, שלאט לאט הופכים להיות יותר ויותר אוטומטיים. גם בחברות הטיסה הישראליות המסחריות רואים יותר ויותר טיסות שהם אינם בוגרי חיל האוויר הישראלי"', אמר חלוץ. 

כמה שכר מקבל טייס בחברת תעופה?
"אינני בקיא בתחום הזה, אך אני מעריך שמדובר על עשרת אלפים דולר לחודש ומעלה. אני יודע שבמזרח הרחוק, שמאוד מעוניין בטייסים, משלמים כ-30 אלף דולר לטייס לחודש. טייס מסחרי, בשונה מטייס פרטי, זכאי לגבות כסף עבור הטסת אנשים ממקום למקום. אקדמיית הטיס הישראלית CAA היא היחידה בארץ שמאפשרת להיות טייס מסחרי מתחילת ההכשרה ועד סופה".

דן חלוץ. צילום: אריק סולטן


"אם אתה רוצה לפתח את תחביב הטיסות ולהטיס את עצמך ואת משפחתך אתה נדרש לכמות שעות טיסה. כדי להיות טייס מסחרי, אתה נדרש למבחנים רבים יותר ולצבור הרבה יותר שעות טיסה. המינימום הנדרש לטייס פרטי במטוסים קלים הוא כ-200 שעות טיסה, שבמסגרתם מקבלים את הרישיונות. כדי להיות טייס בחברות תעופה מסחריות אתה נדרש להרבה יותר מ-200 שעות טיסה", הוסיף חלוץ.

"איך סוגרים את הפער? על ידי צבירת שעות בהטסת מטוסים קלים. אקדמיית הטיס הישראלית CAA לטיס היא הראשונה בארץ לקבל את ההיתר שמאפשר לאלו שחסרים להם שעות טיסה להיות מדריכים לטיסה, ובכך גם לצבור עוד שעות וצמצם את הפער".

לסיום, בחרת לא ללכת לפוליטיקה אלא לעולם העסקי. איך החוויה האישית מלהסתכל על הדברים מהצד?
"עולם העסקים מרתק לא פחות מהפוליטיקה, אך משפיע פחות ברמה הלאומית. אני בחרתי את הבחירה שלי ומאחורי הקלעים עושה את מה שצריך".