הפרלמנט האירופי החליט היום (חמישי) להאיץ את השבת האוצרות תרבות שנגזלו מיהודים בתקופת השואה. ההחלטה כוללת קריאה להקמת מאגר נתונים על יצירות אמנות בבעלות יהודית, שנשדדו בידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. בתקופה זו, נגנבו מיליוני אוצרות תרבות, וכ-650 אלף יצירות אומנות, 110 אלף מתוכן עדיין לא אותרו. 



האיחוד האירופי קורא בהחלטה זו למדינות החברות בו לפעול על מנת לאתר יצירות אמנות ואוצרות תרבות, כמו ספרים, כתבי יד ותשמישי קדומה, שנשדדו במהלך השואה, ולהשיבם לבעליהם. ההחלטה התקבלה ברוב של 544 מתוך 626 חברים. 



הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש בירך על החלטת הפרלמנט האירופי. "לקראת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, מדובר בהצהרת תמיכה חשובה של הפרלמנט האירופי בניצולי שואה ובבני משפחותיהם, הנאבקים לאורך עשרות שנים לעשיית צדק בעקבות השוד התרבותי הגדול ביותר בהיסטוריה", אמר גדעון טיילור, יו"ר התפעול של הארגון, הקורא מזה שנים להגביר את המחקרים לאיתור האוצרות האלו. 



דגלי האיחוד האירופי. צילום: גטי אימג'ס


"להגן, לתמוך ולעודד תביעות להשבה בין מדינות"



כעת יש קשיים רבים בהשבת אוצרות תרבות, בעיקר בגלל ענייני בירוקרטיה ורגולציה. הפרלמנט הצביע בין השאר על בעיות הנובעות מחוקי התיישנות וקרא לנציבות האירופית "למצוא את האיזון הנכון" בנושא. כמו כן, ההחלטה קוראת לנציבות האירופית "להגן, לתמוך ולעודד תביעות להשבה בין מדינות". הפרלמנט אף קורא ליצור רשימה מקיפה של כל הפריטים התרבותיים, כולל אוצרות תרבות של יהודים שנגזלו על ידי הנאצים ובעלי בריתם, "מהיום שבו נשדדו ועד היום".



בנוסף, הפרלמנט קורא לעודד מחקר שמטרתו לאתר את המקורות של יצירות תרבות במדינות האיחוד ולתמוך במהלך הזה פיננסית. עוד קובעת ההחלטה שיש לפעול לבירור המקור כאשר יצירה מועברת או נרכשת, לקבוע תקנות שיסייעו לאנשים להשיב יצירות שנמצאו בשוק האמנות, להנגיש ארכיונים ציבוריים ופרטיים ולקבוע כללים ברורים שיאפשרו להוכיח שיצירה נגנבה.