פרשת החשדות לשוחד המיני שבמרכזה עומד עו"ד אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין שהתפטר אתמול מתפקידו, ובה מעורבות לכאורה שופטת ועורכת דין בכירה, גורמת לפגיעה קשה באמון הציבור במערכת המשפט בישראל, כך עולה מסקר מיוחד שנערך אתמול עבור "מעריב". אומנם פרטים רבים בפרשייה עדיין לוטים בערפל והחקירה רק בראשיתה, אבל בסקר שערך אתמול מכון המחקר פאנלס פוליטיקס בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, יהודים וערבים, השיבו 69% מהנשאלים כי פרשת השוחד המיני שנחשפה בימים אלה פגעה באמונם במערכת המשפט. מתוכם העידו 35% כי הפרשה פגעה במידה רבה באמון שהם נותנים במערכת, ועוד 34% ציינו כי הפרשה פגעה באמונם במידה מסוימת. רק 7% השיבו כי הפרשה לא פגעה כלל באמונם במערכת המשפט, 13% השיבו שהפרשה פגעה באמון במידה מועטה, ו־11% השיבו כי אין להם מושג במה מדובר.



עוד עולה מהסקר כי ממילא ל־55% מהציבור יש אמון נמוך במערכת המשפט (65% בימין, 42% במרכז ו־32% בשמאל), לעומת 39% שאמרו כי יש להם אמון גבוה במערכת (68% בשמאל, 53% במרכז לעומת 29% בימין). נתון מעניין המתגלה בסקר הוא כי העמדה הפוליטית של המשיבים אינה משפיעה על הערכתם לגבי מידת הפגיעה במערכת המשפט בעקבות הפרשה האחרונה. בסקר השתתפו 523 חברים בפאנל הפוליטי של Panel4all לביצוע מחקרים באמצעות האינטרנט. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.3%.





נזכיר כי שלשום פרסמו נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ושרת המשפטים איילת שקד הודעה משותפת, שבה נאמר: "ברשות השופטת בישראל מכהנים שופטות, שופטים, רשמות ורשמים בכירים, העושים את מלאכתם נאמנה, ביושר ובמסירות. יש לקוות כי החקירה תושלם בהקדם על מנת לשמור על מעמדה של הרשות השופטת ועל אמון הציבור בה". עם זאת, ממצאי הסקר המתפרסמים כאן צריכים להדאיג גם את הנשיאה חיות וגם את השרה שקד, בשל מה שמסתמן כפגיעה באמון הציבור במערכת המשפט בישראל.



71% מהציבור - שיקולי מנדלבליט מקצועיים
סקר דעת קהל בקרב הציבור הישראלי בנושאי אקטואליה, שהוכן עבור רדיו ללא הפסקה 103FM ושייחשף במלואו הבוקר ב־9:00 בתוכניתו של ניסים משעל, העלה כי 71% מהציבור מאמינים שהשיקולים המנחים את היועץ המשפטי לממשלה, שצפוי להחליט בקרוב בתיקי החקירה של ראש הממשלה, הם שיקולים מקצועיים.

הסקר - שבוצע על ידי מאגר מוחות ונערך בשיטה של סקר אינטרנטי ביומיים האחרונים בקרב מדגם מייצג של 500 איש - העלה כי 29% בלבד סבורים ששיקוליו של מנדלבליט זרים, לעומת 30% שהשיבו כי אינם יודעים מה טיב מניעיו של היועמ”ש.