כ-13 אלף פלסטינים השתתפו היום (שישי) ב"הפגנות השיבה" בסמוך לגבול רצועת עזה, בחמישה מוקדים שונים מרפיח ועד בית להיא. ערוץ "אל מיאדין" הלבנוני מדווח שכתבו ברצועת עזה נפצע ברגלו כתוצאה מירי גז מדמיע. משרד הבריאות העזתי מדווח גם על 30 פצועים אחרים כתוצאה מירי חי, בנוסף לשלושה אנשי צוות רפואי ולשני עיתונאים. הפלסטינים מציינים כי זהו השבוע ה-43 להפגנות המתקיימות בחודשים האחרונים בכל יום שישי.


הפרות סדר סמוך למעבר קרני. צילום: קובי ריכטר/TPS
לטענת הפלסטינים, נוסף לפצועים מירי, ישנם עשרות נפגעים כתוצאה מירי גז מדמיע בו עשו שימוש כוחות צה"ל. הוועדה הלאומית של צעדות השיבה מסרה כי "דורשת ממצרים להכריח את ישראל ליישם את הסכם ההבנות, וקוראת לציבור להמשיך בצעדות גם בשישי הבא".
הפגנות בגבול רצועת עזה. צילום: קובי ריכטר/TPS


אחמד באחר, בכיר החמאס, אמר בנאום שנושא בפני מפגינים במחנה במזרח עזה כי "נמשיך בצעדות השיבה עד להסרת המצור, למרות כל המהמרים על כישלונה. העם שלנו לא יוותר על זכויותיו, ויש בידיו הרבה קלפים עד להשגת זכויותיו. בושה וחרפה לסוכני הכיבוש ולכל מי שמנסה לנרמל את היחסים עם האויב הציוני. זוהי בגידה בעם הפלסטיני ובדם השהידים. על הציוני לדעת שירושלים היא שלנו, ועל נתניהו להסתלק מאדמתנו ומירושלים שלנו".
 
בשבוע שעבר, התקהלו החל משעות הצהריים כ-13 אלף מפרי סדר במספר מוקדים לאורך הגדר ברצועת עזה. מפרי הסדר הבעירו צמיגים, יידו אבנים והשליכו מטענים ורימונים לעבר לוחמי צה"ל וגדר המערכת. מדובר צה"ל נמסר כי במהלך הפרת הסדר זוהו שלושה אירועי חצייה של גדר המערכת בצפון רצועת עזה. באחד האירועים לוחמי צה"ל ירו לעבר החשודים. בכלל האירועים החשודים היו במעקב וחזרו לשטח הרצועה באופן מיידי.
 
בתגובה לאירועים האלימים כלי טיס של צה״ל תקפו שתי עמדות של חמאס ברצועה. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש. אישה פלסטינית נורתה למוות בעימותים עם צה"ל במזרח רצועת עזה, כך לפי מקורות פלסטינים. לפי הדיווח, 25 פלסטינים נפגעו בעימותים באזור, חלקם מגז מדמיע. לפי דיווח פלסטיני נוסף, בוצעה הפגזה ארטילרית ישראלית לעבר עמדת חמאס ממזרח לח'אן יונס שבדרום הרצועה.