כוננות גבוהה: למעריב נודע היום (שבת) כי במשטרה חוששים מפני הפגנות שיכולות להתדרדר בעקבות האירוע בבת ים, בו נורה למוות הצעיר האתיופי יהודה ביאדגה, שרץ לעבר שוטרים כשהוא נושא סכין. עוד נודע למעריב כי במשטרה עוקבים בדאגה אחרי ההתבטאויות ברשתות החברתיות, והזעם כלפי השוטרים, וזאת בעקבות מה שנתפש במשטרה כתיאור חד צדדי ושגוי של האירוע.



השתלשלות האירועים מזכירה במשטרה את שקרה לאחר מותו של יוסף סלמסה, צעיר בן העדה האתיופית, שנמצא ללא רוח חיים מספר חודשים לאחר שנעצר, כאשר לטענת המשטרה במהלך מעצרו הופעלה נגדו אלימות קשה וכי האירוע גרם להתדרדרות נפשית אצל סלמסה בן ה-24. בעקבות מותו של סלמסה, וטענות נגד המשטרה החלה מחאה נגד המשטרה שכללה הפגנות רבות - חלקן אלימות, בטענה כי המשטרה מפעילה אלימות כלפי בני העדה, גם שאין צורך בכך.




"חשתי סכנה ממשית לחיי ונאלצתי לירות"



בנתיים במשפחה החליטו לא להגיב לטענות משפחת ביאדגה, שטוענים כי הירי לעבר הצעיר בוצע בפזיזות, אך גורמים במשטרה טענו כי מבדיקה ראשונית הירי בוצע בהתאם לנהלים, והזכירו כי האירוע אירע לאחר שהמשפחה עצמה היא שקראה למשטרה לאחר שהצעיר השתולל בביתו ואיים על בני המשפחה עם סכין מטבח.



הגורם פירט את השתלשלות האירועים ואמר כי השוטרים החלו בסריקות כשאחד מהם מבצע סריקה רגלית ואילו השוטר השני רוכב על אופנוע במטרה לאתר את ביאדג'ה. לאחר זמן קצר זיהה השוטר שרכב על האופנוע את המנוח כשהוא אוחז בסכין ומנופף לכל עבר. השוטר זעק לעברו לעצור ולהשליך את הסכין מידו ולדבריו זה המשיך לרוץ לכיוונו כשהוא מאיים לפגוע בשוטר. "כשחשתי סכנה ממשית לחיי ואחרי ניסיונות למנוע מהחשוד להתקרב אליי, במרחק של מטרים ספורים בינינו נאלצתי לבצע ירי לעברו של הצעיר שהיה חמוש בסכין" סיפר השוטר למפקדיו.



גורמים המעורים בפרטים ציינו עוד כי התנהלות השוטר נבעה מהגנה עצמית לחלוטין, והוסיפה כי מדובר בשוטר סיור מנוסה המשרת במשטרה כבר 10 שנים. "צריך להבין את ההבדל המהותי בין נוהל מעצר חשוד לבין אדם המסכן את חייו של שוטר", ציין הגורם והוסיף "זהו שלב של עליית מדרגה וכששוטר חש שנשקפת סכנה לחייו הוא צריך לבצע ירי לעבר מרכז הכובד של הגורם המאיים וכך ביצע השוטר לפי גרסתו. אם היה ניתן להשתלט עליו בצורה אחרת מדוע לא הצליחו בני המשפחה לעצור אותו והזעיקו את המשטרה. השוטר שלף נשק וקרא למנוח לעצור אולם זה במרחק של כחמישה עד שבעה מטרים ממנו הביט לו בעיניים ופתח לפתע בריצה לעברו כשהוא אחוז אמוק והסכין בידו, התגובה של השוטר היתה מכורח הגנה עצמית".



אמו של יוסף סלמסה במחאה נגד המשטרה. צילום: אריאל בשור
אמו של יוסף סלמסה במחאה נגד המשטרה. צילום: אריאל בשור



המחלקה לחקירות שוטרים תפתח בחקירה בעקבות האירוע.



גורמים במשטרה המעורים בפרטים דוחים את ההשקפה כנגד השוטר שביצע את הירי, עוד לפני שהחלה בדיקת המח"ש. "כשנשקפת סכנת חיים ממשית לחייו של שוטר התגובה היא מיידית תוך קיום נוהל ביצוע ירי. אין צורך בכל החכמים שעוסקים כעת בהשערות ולא היו במקום בזמן אמת. אנחנו במשטרה לא ננהל דו שיח עם משפחה אבלה ובדיקת האירוע ממילא מתנהלת על ידי מח"ש כפי שנהוג בכל אירוע שבו נעשה שימוש בירי. צריך לזכור שמדובר במצב נתון שבו נמצא שוטר בסכנת חיים ממשית.  הניסיון להציג את האירוע בתוספת סטיגמה של מוצאו של הצעיר היא לא אחראית ומיותרת".



עו"ד שגיא בלומנפלד המייצג את השוטר. "השוטר נאלץ לבצע ירי כמוצא אחרון ונוכח סכנה ממשית, מוחשית ומיידית לחייו. בנסיבות הללו - פעל כדין , ואנו בטוחים כי כך יתברר. אנו משתתפים בצער המשפחה".