הרומן שאני מנהלת עם האי הבריטי בכלל ועם נופי סקוטלנד בפרט הוא מורכב וארוך שנים, האהבה שלי להיסטוריה הבריטית ובמיוחד לשושלת טיודור וסטיוארט, היא אפילו ארוכה ומפותלת יותר. זו הסיבה שבמהלך השנים השתדלתי לצפות בכל סרט ולקרוא כל רומן שיצא לאור והתבסס על ימי שלטונם של הנרי ה-8 ושל ביתו ויורשתו אליזבת' ועל מאבקי השלטון שלה מול בת דודתה מרי סטיוארט, הידועה בכינויה "מרי מלכת הסקוטים".



התרבות הפופולארית עסקה בעיקר בדמותה של אליזבת' הראשונה, ומרי הייתה נוכחת בעיקר כסייד קיק של המלכה האנגלייה האדירה הזאת. לשמחתי הרבה, בשנים האחרונות חלה התעוררות מחודשת בספרות ובקולנוע בחייה של מרי כגיבורה בפני עצמה. רק לשם הדוגמה, אולי המפורסמת שבהן, ב-2013 יצאה בנטפליקס סידרה "הממלכה", (שם הדגש היה על שנותיה המוקדמות של מרי בעיקר בימי שלטונה בצרפת ועל חזרתה לסקוטלנד, בעוד הסרט הזה עוסק בעיקר בשיבה לסקוטלנד וניסיונות ביסוס שלטונה). העיסוק המחודש בדמותה של מרי האיר אותה באור חדש כאישיות עוצמתית בפני עצמה. לא משימה קלה כשהתחרות שלך היא אליזבת' הראשונה.





כל סרט, ספר או סדרה שבוחנים את סיפור חייה של המלכה האחרונה לממלכת סקוטלנד, מנסה לבנות את דמותה ולספר סיפור שמאיר אג'נדה שונה. העלילה ידועה מראש, גם הסרט החדש שעולה היום לאקרנים לא חוטא לאמת ההיסטורית ונצמד לעובדות היבשות. אין שום ספויילר, היא מוצאת להרוג. יחד עם זאת הוא לוקח לעצמו חרות אומנותית, לגיטימית אומנם, להציף את המניעים שמאחורי הקלעים, את המחשבות, הרגשות ומה הניע את מהלך העניינים.



כאן, אין לנו עדות היסטורית רשמית. הסרט הזה מציף שאלות בעיקר סביב נושאים של זהות מגדרית. מנהיגות נשית מול גברית - ובונה את אישיותה של מלכת הסקוטים מהזווית הזאת. בחלק מהסצנות האג'נדה קצת שקופה ומאולצת. למרות זאת, הליהוק של המלכות מצוין. משחק משובח של סיראשה רונאן שהיא הליהוק המושלם לתפקיד. בסצנה הראשונה בה רונאן מופיעה על המסך נדמה שהפורטרט המפורסם של מרי סטיוארט הונפש וקם לתחיה.



בשורה התחתונה: סרט חובה לחובבי סרטי היסטוריה תקופתיים בכלל ולמכורים לתקופה האליזבתנית בפרט, לחובבי סרטים פמיניסטיים ומגדריים ולכל מי שנופי המרחבים של סקוטלנד מרחיבים את ליבו. לאחרים הסרט יכול להרגיש מעט איטי.



מרי מלכת הסקוטים (Mary Queen of Scots). כוכבים: 4 (מתוך 5). בריטניה, 2019, 124 דקות, אנגלית, לצפייה מגיל 14. בימוי: ג'וזי רורקה. שחקנים: מרגו רובי, סירשה רונאן. סגנון: דרמה היסטורית, ביוגרפיה